Min frys E-nr GSN32X31/01 har lagt av. Ibland blir det kallt ibland inte. Super-knappen startade inte kompressorn.
Det verkade som om den inte kunde kyla ordentligt. Men efter att det blivit varmt i frysen kunde jag få ner temperaturen.
Det var ca 1.5cm vatten i skålen ovanpå kompressorn.
Så just nu fungerar frysen "ibland".
Det kan också vara att det inte finns någon kyleffekt i frysen. Frysens temperaturlarm började bråka efter att vi lagt in lite grand för infrysning.
Så nu funderar jag vad som kan ha orsakat felet.
- Kylpaketet nerisat - defrostern fungerar inte, kan stämma då jag sett små istappar hänga från gallret, däremot tittade jag in på kylpaketet och det satt bara lite frost på kylflänsarna.
- Fel på något av kontrollkorten.
- Igensatt dränage för defrostningen, men då borde det inte finnas vatten ovanpå kompressorn.
Det sitter en massa el i frysen, så jag letar mest efter kopplingsschemat på kablaget, så jag vet vilka enheter som finns och hur de är kopplade till varandra. För att felsöka kontrollkorten fortare är det jättebra om kontakternas pinnumrering finns med.
Om det finns en servicemeny, så är servicemenyns beskrivning värdefull.
Förväntad resistans på defrosterns värmeelement.
Det var väl så långt jag kunde tänka nu.
Det verkade som om den inte kunde kyla ordentligt. Men efter att det blivit varmt i frysen kunde jag få ner temperaturen.
Det var ca 1.5cm vatten i skålen ovanpå kompressorn.
Så just nu fungerar frysen "ibland".
Det kan också vara att det inte finns någon kyleffekt i frysen. Frysens temperaturlarm började bråka efter att vi lagt in lite grand för infrysning.
Så nu funderar jag vad som kan ha orsakat felet.
- Kylpaketet nerisat - defrostern fungerar inte, kan stämma då jag sett små istappar hänga från gallret, däremot tittade jag in på kylpaketet och det satt bara lite frost på kylflänsarna.
- Fel på något av kontrollkorten.
- Igensatt dränage för defrostningen, men då borde det inte finnas vatten ovanpå kompressorn.
Det sitter en massa el i frysen, så jag letar mest efter kopplingsschemat på kablaget, så jag vet vilka enheter som finns och hur de är kopplade till varandra. För att felsöka kontrollkorten fortare är det jättebra om kontakternas pinnumrering finns med.
Om det finns en servicemeny, så är servicemenyns beskrivning värdefull.
Förväntad resistans på defrosterns värmeelement.
Det var väl så långt jag kunde tänka nu.
Men det kan ju varit is i dränaget.
Då är det bara att slå på frysen och den fungerar som vanligt.
Man kan ju prova att fryss in några liter vatten och se vad som händer.
Men hur säkerställer man att defrostningen fungerar? Man kan ju leda bort vattnet från kompressorn till en hink vid sidan av och se hur mycket som kommer.
Men hur säkerställer man att defrostningen fungerar? Man kan ju leda bort vattnet från kompressorn till en hink vid sidan av och se hur mycket som kommer.
mer troligt att fläkten inte gårM magnu skrev:Men det kan ju varit is i dränaget.
eller som du skriver att kompressorn inte startar så är det kretskortet, dvs kondensatorerna
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det finns 2 elementM magnu skrev:
Ena skall ligga på typ 3000 Ohm och det andra i trakten som du mätte upp. Finns även en termosäkring som skall vara hel (noll ohm) och den sista är till fläkten, den kan du inte mäta utan enbart se/lyssna om den fungerar.
Vit kontakt: termosäkring
Svart: element med hög effekt
Blå: element med låg effekt
Röd: fläkt.
Då måste jag plocka isär och mäta 3kOhms elementet.
Jag mätte mellan pinnarna på kontakten till kontrollkortet, så då ingår ju termoelementet i kretsen.
Men 3k // med 250 ohm blir ju tyvärr bara 230 ohm och det är för osäkert.
Jag mätte mellan pinnarna på kontakten till kontrollkortet, så då ingår ju termoelementet i kretsen.
Men 3k // med 250 ohm blir ju tyvärr bara 230 ohm och det är för osäkert.
Det är vanligare att 250 ger sig först. Detta är det stora elementet med uppgift att smälta all is. Det lilla skall förhindra ispropp vid utloppet.M magnu skrev:
Var sitter den där kontakten?torbeno skrev:
Det finns 2 element
Ena skall ligga på typ 3000 Ohm och det andra i trakten som du mätte upp. Finns även en termosäkring som skall vara hel (noll ohm) och den sista är till fläkten, den kan du inte mäta utan enbart se/lyssna om den fungerar.
Vit kontakt: termosäkring
Svart: element med hög effekt
Blå: element med låg effekt
Röd: fläkt.
Jag har bara plockat loss kontrollkortet och där såg det annorlunda ut.
Sitter bakom väggen uppe till höger, under avfrostningspaketet. Du måste ta bort de översta hyllorna och sedan tvinga bort de små runda transparenta clipsen. Liten avbitartång som du för in och brutalt forcerar bort. Räkna med att någon går sönder.M magnu skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden