2 981 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Bosch PSR 18 V LI-2 2x1,5
Hej!
Jag har en fråga jag inte riktigt funnit några svar på. Jag har beslutat mig för att köpa en ny skruvdragare och ska köpa en Bosch PSR 18 V LI-2 2x1,5. Men nu till saken, det verkar finnas två modeller av "samma" maskin. En äldre och en nyare variant. Dock så kan jag inte hitta att det skiljer något mellan dem förutom själva designen, är det så? Eller vad skiljer dem åt?
Sen till min nästa fråga. Den "äldre" varianten kan man köpa tillsammans med en sk. toolbox. Metallåda med en massa tillbehör medans den nyare ej finns med denna toolbox. Är det värt att ta den äldre maskinen med toolboxen eller ska jag satsa på den nyare maskinen?
Lite länkar:
Äldre varianten:
http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/elverktyg/skruv-spik-och-mutter/robert-bosch-0603956s0g
Nyare varianten:
http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/elverktyg/skruv-spik-och-mutter/robert-bosch-0603973301
Hoppas någon kan ta sig tid att svara!
Mvh Daniel
Jag har en fråga jag inte riktigt funnit några svar på. Jag har beslutat mig för att köpa en ny skruvdragare och ska köpa en Bosch PSR 18 V LI-2 2x1,5. Men nu till saken, det verkar finnas två modeller av "samma" maskin. En äldre och en nyare variant. Dock så kan jag inte hitta att det skiljer något mellan dem förutom själva designen, är det så? Eller vad skiljer dem åt?
Sen till min nästa fråga. Den "äldre" varianten kan man köpa tillsammans med en sk. toolbox. Metallåda med en massa tillbehör medans den nyare ej finns med denna toolbox. Är det värt att ta den äldre maskinen med toolboxen eller ska jag satsa på den nyare maskinen?
Lite länkar:
Äldre varianten:
http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/elverktyg/skruv-spik-och-mutter/robert-bosch-0603956s0g
Nyare varianten:
http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/elverktyg/skruv-spik-och-mutter/robert-bosch-0603973301
Mvh Daniel
Jag tror den främsta skillnaden mellan maskinerna är att den nyare är kortare, en trend inom skruvdragarvärlden för tillfället.
Om tillbehören är värda sitt pris beror ju på vad det är.
Annars när du är uppe på dessa pengar så kan du ju hellre köpa en blå gsr 18 för samma pengar från Tyskland tex.
Om tillbehören är värda sitt pris beror ju på vad det är.
Annars när du är uppe på dessa pengar så kan du ju hellre köpa en blå gsr 18 för samma pengar från Tyskland tex.
Att jämföra en grön o blå Bosch är som att jämföra en Skoda o en Audi. Ingen av dom är dåliga men audin är bättre o dyrare. Men om du nu kunde köpa dom för samma pris.....
Med den blå får du
Längre garanti
Bättre växellåda, Bättre chuck, Bättre batteri, Bättre laddare, Mer hållbar tex om du tappar den, Enklare att få service ..Osv
Om du vill titta på utländska butiker så kolla i den klistrade englandstråden eller för Tyskland : http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/141049-tips-tysklands-shopping-av-verktyg.html
Med den blå får du
Längre garanti
Bättre växellåda, Bättre chuck, Bättre batteri, Bättre laddare, Mer hållbar tex om du tappar den, Enklare att få service ..Osv
Om du vill titta på utländska butiker så kolla i den klistrade englandstråden eller för Tyskland : http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/141049-tips-tysklands-shopping-av-verktyg.html
Vad gäller 18V så är det sant. Kollar du på 14,4 så finns det faktiskt någon blå maskin som är framtagna som en ren konstumentmaskin och är oftast inte bättre än de gröna motsvarigheterna. Dessa är dock främst kampanjmaskiner som går för en bra slant..skalman1 skrev:
Hur funkar det med garantin om du importerar en maskin från t ex England eller Tyskland då?Nimajneb skrev:Att jämföra en grön o blå Bosch är som att jämföra en Skoda o en Audi. Ingen av dom är dåliga men audin är bättre o dyrare. Men om du nu kunde köpa dom för samma pris.....
Med den blå får du
Längre garanti
Om du vill titta på utländska butiker så kolla i den klistrade englandstråden eller för Tyskland : [länk]
Skall du reklamera maskinen till den ursprungliga återförsäljaren? Accepterar Bosch kvitto för en maskin köpt i Tyskland som reklameras från Sverige?
Det är bara storleken som skiljer. Man har ju även valt att baka in momentvredet och växelspaken i samma funktion, en liten "knapp" som skjuts från x-xx för moment, och i sista läget skjuts in i borrläge. Betydligt smidigare.orsla skrev:Hej!
Lite länkar:
Äldre varianten:
[länk]
Nyare varianten:
[länk]
Mvh Daniel
Jag skulle nog satsat på toolboxen. Jag har jobbat väldigt mycket med den "gamla" 14,4-voltaren och är rätt förtjust i den maskinen. 18-voltaren är lite klumpigare bara.
Tillbehören i toolboxen är av ok kvalitét, väskan är också rätt okej. Varken sämre eller bättre än de vanliga plastväskorna. Något klumpig om du skall flytta med dig maskinen mycket..
KOmmer en Toolbox med den nyare maskinen men det ligger nog många månader bort.
Bor du i hus och även är intresserad av andra maskiner för t ex trädgården så kan du ju köpa solomaskiner som häcksax, trimmer osv. I så fall är ju PSR:en att föredra framför en blå maskin..
Nja, jag vet inte om du syftar på gsr14,4-2Li kanske? Den finns ju som 18v också.donner skrev:
Och den må vara billigare än dom andra blåa men att ens jämföra med en grön är ju skandal!
Den är ju billigare för att det är en lättare och kompaktare modell med bla mindre chuck och små batterier.
Köpte modellen med toolbox och är supernöjd! Maskinen känns verkligen som kvalitet och för mig är det mycket värt att ha allt samlat när man ska jobba. Jag vet inte hur många timmar (dagar?) jag har ägnat åt att leta efter saker vid olika byggprojekt. Gillar också belysningen! Nu är jag amatör och flyttar väskan endast fram och tillbaka från landstället det är ju inget för proffsen, då är väskan för otymplig.
Klicka här för att svara