Köpte en FSN WAN NA för nåt år sedan, FSN WAN. Testade den idag och skarvade på en längre styrskena. Helt dj_la omöjlig att skarva ihop rakt. Blev en glipa på nästan 1 mm i nederkant. Någon som lyckas använda FSN VEL skarvstycke med bra resultat?
20260810_120116.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har samma som jag använt i flera år utan problem. Blir spikrakt. Hur blir det om du vänder skenorna åt andra hållet?

Glipa i nederkant, menar du att gummilisterna skiljer i bredd då eller?
Hur gjorde du när du sågade in den nya skenan?

J JGi skrev:
Glipa i nederkant, menar du att gummilisterna skiljer i bredd då eller?
Hur gjorde du när du sågade in den nya skenan?
Nej, kolla mellan skenorna.
Tight upptill, men glipar nertill, alldeles ovanför gummilisten.

K Kane skrev:
Köpte en FSN WAN NA för nåt år sedan, FSN WAN. Testade den idag och skarvade på en längre styrskena. Helt dj_la omöjlig att skarva ihop rakt. Blev en glipa på nästan 1 mm i nederkant. Någon som lyckas använda FSN VEL skarvstycke med bra resultat?
[bild]
Ingen skada synlig på nån av skenornas kortsidor?

FredrikR FredrikR skrev:
Nej, kolla mellan skenorna.
Tight upptill, men glipar nertill, alldeles ovanför gummilisten.
Ok, fick förstorat upp bilden nu.
Men dom sitter för tight ihop, det ska vara et spel mellan ändarna på skenorna så att skarvstycket kan räta upp skenorna.
Dom brukar inte vara exakt 90 i ändarna.

Ah nu såg jag (och läste hela frågan) du har ett sånt där vinkelanslag till höger. Läste lite slarvigt, sorry. Jag såg bara FSN-VEL-grejen där och svarade att just mitt sånt funkar fint. Tror inte det är något större problem med en eventuell glipa eftersom fästelementet ser till att skenorna (i ditt fall FSN-WAN och skenan) är ihopkopplade utan vinkelfel, vilket ju är det viktiga. En eventuell glipa kan ju också bero på att din skena eller vinkelanslaget inte är helt 90-gradigt kapade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.