19 489 läst ·
36 svar
19k läst
36 svar
Bosch PCL 20
Sida 1 av 3
Medlem
· Västra Götaland
· 189 inlägg
Någon som sett nya konsument-korslasern och laserlodet Bosch PCL 20 hos någon svensk återförsäljare? Pris?
(Någon som testat?)
(Någon som testat?)
Redigerat:
Menar du inte +- 0.5mm per meter? Låter på tok för bra för att vara sant att den skulle ha den toleransen på 10 m...erijo967 skrev:
Tror ni att Skils korslaser egentligen är identisk (alltså innehållet), dom ser iaf rätt lika ut, förutom kåpan runt om. Och Bosch äger väl Skil varumärket...
I så fall går det ju att spara några hundringar på en så gott som likadan produkt.
I så fall går det ju att spara några hundringar på en så gott som likadan produkt.
Har inte lyckats hitta någon Bosch PCL20 förrän nu i handeln. Fick dock beställa ett eget ex för att få hem det till k-rauta i Partille. Första intrycket riktigt bra. Köpte den trots att jag redan har ett PCL1 set för att jag behöver lodfunktionen. Medfölajande stativ är mycket stabilare och 35 cm högre än PCL1 ( max 156cm olåst horisontallinje för PCL20 mot 120cm för PCL1) Det följer också med ett universellt väggfäste av hyffsad kvalitet. Priset jag betalade var 1399:-
Köpte en PCL 20 på Hornbach idag, ca 1300 kr.
Skall använda den för att mäta och märka ut en plintgrund och de första testen är att köpet var klockrent.
Väldigt smidigt att hitta en tänkt nivå för plintarna och sedan vrida den för att enkelt hitta övriga nivåer.
Köpte även ett par "laserglasöon" på Jula i tron om att de skulle hjälpa mig att lättare se laserstrecken i dagsljus. De fungerar över förväntan.
Skall använda den för att mäta och märka ut en plintgrund och de första testen är att köpet var klockrent.
Väldigt smidigt att hitta en tänkt nivå för plintarna och sedan vrida den för att enkelt hitta övriga nivåer.
Köpte även ett par "laserglasöon" på Jula i tron om att de skulle hjälpa mig att lättare se laserstrecken i dagsljus. De fungerar över förväntan.
Verkar som Bosch ersatt PCL1 med 10, och sedan utökat med PCL 20 som har lodlinje.
Är det någon som vet om man förbättrat något? Ska handla en korslaser och Bauhaus har alla tre sorterna i prisläge 900-1400:-, inklusive stativ.
Är det någon som vet om man förbättrat något? Ska handla en korslaser och Bauhaus har alla tre sorterna i prisläge 900-1400:-, inklusive stativ.
Medlem
· Västra Götaland
· 189 inlägg
Det jag hoppats, men inte lyckats verifiera, att man ändrat är vinkeln (=bredden) på laserstrålen. Har lånat en DeWalt-laser tidigare och nu en PCL1. DeWaltens lodräta stråle gick en t.o.m. bakåt ovanför enheten, medan man behöver ställa PCL1:an på rätt höjd och position för att kunna få strålen på både golv och tak någonstans.AndersS skrev:
Har nu sett stativet som följde till PCL 1 lasern och då är det stor skillnad mot det som levereras till PCL 10 i stabilitet. Men jag skulle önska lite mera tyngd i det nya stativet för att vara helt nöjd.
Efter att nu ha testat lite och jämfört tidigare avvägningar gjorde med en 1800mm GGC och än så länge så verkar PCLen ge den kvalite som räcker för mig.
Den lodrätta strålen går någon dm in på golv/tak men kräver att man justerar in rätt höjd på instrumentet.
Så totalt är väl inte 1400:- för instrument och stativ helt Ok.
Efter att nu ha testat lite och jämfört tidigare avvägningar gjorde med en 1800mm GGC och än så länge så verkar PCLen ge den kvalite som räcker för mig.
Den lodrätta strålen går någon dm in på golv/tak men kräver att man justerar in rätt höjd på instrumentet.
Så totalt är väl inte 1400:- för instrument och stativ helt Ok.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
har köpt en sådan PCL 20 och den funkar mycket bra!! MEN nu såg ja att Bosch kommit med en korslaser i den blåa serien!
blir det till att sälja denna PCL o köpa denna istället

http://www.bosch-pt.se/boptocs2-se/...sv&division=gw&ccat_id=104657&object_id=16883
blir det till att sälja denna PCL o köpa denna istället
http://www.bosch-pt.se/boptocs2-se/...sv&division=gw&ccat_id=104657&object_id=16883
Medlem
· Västra Götaland
· 189 inlägg
Ang stativ är det medföljande till den PCL 1 jag nu har lånat klart undermåligt. Det jag främst saknar jämfört med mitt vanliga kamerastativ (som tyvärr ligger i någon flyttkartong) är att det inte finns någon vev för att höja/sänka vilket gör att det är grymt knöligt att få den horisontella linjen på önskad höjd.
Rekommenderar därför att man köper utan stativ och köper ett vettigt dito istället om ekonomin tillåter.
Rekommenderar därför att man köper utan stativ och köper ett vettigt dito istället om ekonomin tillåter.