Byggahus.se
Grön bosch är som sagt kina kvalitet. Laser och sånt känns bara som mackapärer för att lura folk att detta är ett kvalitétsverktyg. Vill man ha kvalitét på bugdet är det blocket som gäller.
 
S
D DennisCA skrev:
Grön bosch är som sagt kina kvalitet. Laser och sånt känns bara som mackapärer för att lura folk att detta är ett kvalitétsverktyg. Vill man ha kvalitét på bugdet är det blocket som gäller.
Instämmer, biltema och grön bosch spelar båda två i bottenligan.
 
  • Gilla
Andreas_jti
  • Laddar…
Scheppach DP40 kanske kan vara ett alternativ? Kina-maskin som borde vara i samma liga som gröna boschen, men kanske kan ha lärt sig nåt av konkurrenten?

Edit: Ser nu att det är i princip samma maskin?
 
Redigerat:
Kikade lite på den här nu eftersom den dök upp i rea-flödet.
Kan man ha den löst på bänk utan att skruva fast? (den välter inte lätt eller så)
 
S
V Vangstycket skrev:
Kikade lite på den här nu eftersom den dök upp i rea-flödet.
Kan man ha den löst på bänk utan att skruva fast? (den välter inte lätt eller så)
Det kan man.
 
  • Gilla
Vangstycket
  • Laddar…
V Vangstycket skrev:
Kan man ha den löst på bänk utan att skruva fast? (den välter inte lätt eller så)
Pratar du om Bosch PBD40 så tycker jag man kan det. Har min så och aldrig känt att den skulle välta.

Välkommen hit för övrigt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Pratar du om Bosch PBD40 så tycker jag man kan det. Har min så och aldrig känt att den skulle välta.
Ok. Tack, fint!

Välkommen hit för övrigt.[/QUOTE]Tackar :) har läst en del men aldrig kommit mig för att skriva nåt :)
 
V Vangstycket skrev:
Kikade lite på den här nu eftersom den dök upp i rea-flödet.
Kan man ha den löst på bänk utan att skruva fast? (den välter inte lätt eller så)
Jag har också min löst.
 
Löst även här, står stabilt på bänken.
 
Detta är helt sjukt, var in på Lidl och skulle handla mat. Då finns det en bänkborrmaskin där som verkar vara typ samma maskin (fast med spak istället för ratt, och brandad Parkside då). Slog genast till på en sådan. Samt bänkslipmaskinen.
Kanon ju! Nu fick jag ju tysk kvalitet ännu billigare! :)

Krysslasern fick jag "kalibrera" genom att lossa borrpelaren och vrida en aning och sedan skruva fast den. Grymt ju! Den känns ganska stabil så den får stå såhär.

En Parkside bänkborrmaskin och bänkslipmaskin på en arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
Tittade också på den, men tyckte det var lite för mycket pengar för en okänd maskin. Dock verkar det vara Scheppach som bygger dom om jag tolkar texten på kartongen rätt.

Del av en kartong med texten "SCHEPPACH FABRIKATION VON HOLZBEARBEITUNGSMASCHINEN GMBH" och produktnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Vangstycket
  • Laddar…
Att Bosch PBD40 är "Kina-kvalitet" är väl inte så konstigt?
Bosch PBD40 borr med etikett som visar "Made in China" och tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två saker som förmodligen har med det låga priset att göra:
  • Tillverkningskostnaden - Made in China
  • Valet av borrchuck (RÖHM SUPRA SK E), som inte är avsedd att användas i pelarborrmaskiner
Att jag ändå köpte en är för att jag anser att man får rätt mycket för pengarna (trots glappigt borrhuvud och oprecis laser) - men om man förväntar sig högkvalitativ tysk ingenjörskonst blir man nog besviken.

Jag drog ner ett antal rampamuffar i arbetsbänken så jag kan välja var jag vill placera maskinen och skruva fast den på ett säkert sätt.
 
  • Gilla
Vangstycket
  • Laddar…
Förvånar mig att Boschen skrivs ner så mycket. Jag har haft min i sex år, borrat massor och är nöjd. För priset jag betalade tycker jag att man får mycket för pengarna.
 
  • Gilla
Vangstycket och 2 till
  • Laddar…
S Snickerick skrev:
Äntligen var det dags att byta ut den gamla kina-pelarborrmaskinen, som trots sina begränsningar gjort ett troget jobb i många år, mot teknikens under av tysk kvalitet i form av en Bosch PBD40, med massa finesser, som lasersikte, digital djupmätning och snabblåsning.

Det första jag reagerade på var att parallellanslaget inte gick att skruva fast. Vid närmare kontroll visade det sig att T-spår-muttrarna var så smala att de bara roterade i T-spåret. Men, liksom, hur svårt kan det va???

Sedan när jag slog på lasern, syntes bara halva korset på arbetsstycket. Det visade sig att borret skymmer laserstrålen. Ursäkta, men vad f-n är det för trams?

Och som det inte vore nog, så prickar borret arbetsstycket 1-2mm vid sidan om där laserkrysset markerade arbetsstycket, innan borret kom på plats.

Till och med kineser hade ju gjort det här bra mycket bättre.
Köpte en nyligen och tycker att den är helt ok för priset. Lasern är lätt att justera, finns anvisningar på YouTube. Laserverktyg som projicerar en röd korslaserlinje på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.