3 294 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Bosch på skena
Hej alla!
Är det någon på forumet som testat bosch, AEG eller någon annan handklinga med skena förutom Festool.
Jag inser att Festool är i en klass för sig men det måste väl finnas alterantiv? Kostar trots allt runt 5000:-, vilket jag har mycket svårt att sälja in hemma. Jag har sökt runt på nätet och där framgår det tydligt att det går att köra ovanstående med sågskena men där slutar all information. Åker jag till butikerna hittar jag inte heller någon handlare som har en skena hemma.
Är det någon på forumet som testat bosch, AEG eller någon annan handklinga med skena förutom Festool.
Jag inser att Festool är i en klass för sig men det måste väl finnas alterantiv? Kostar trots allt runt 5000:-, vilket jag har mycket svårt att sälja in hemma. Jag har sökt runt på nätet och där framgår det tydligt att det går att köra ovanstående med sågskena men där slutar all information. Åker jag till butikerna hittar jag inte heller någon handlare som har en skena hemma.
Jag var några veckor ägare till en Metabo med skena, men ledsnade. Infästningen i skenan skedde medelst en plastssläde som alltid ramlade ur skenan om man inte höll skenan vågrätt. Skenan hade inte gummikant som utgjorde linjen utan man fick mäta in sig, och värst av allt, skena och släde byggde så mycket att sågen inte klarade 45mm sågdjup. När man inte kunde klyva 2" åkte den ut på Blocket.
Har andrahandsuppgifter på att Boschs små sågar har en racklig infästning mot skenan.
Ja....och så har jag såklart själv en Festool TS55, men det kanske du inte villa höra?
Har andrahandsuppgifter på att Boschs små sågar har en racklig infästning mot skenan.
Ja....och så har jag såklart själv en Festool TS55, men det kanske du inte villa höra?
Då när jag sökte så kollade jag vad olika tillverkare hade för något. Kommer ihåg att priset på en aeg cirkel med skena var obetydligt billigare än en festool. Jag lyckades köpa en protool mkt billigt på annons vilken jag senare har köpt en skena till. Det fungerar mkt bra om man har lite tålamod att mäta. Man siktar inte med skenan som på festool. Fast om man köper en ny protool med skena till fullpris så blir den nog inte heller mkt billigare
Hej!
Har en bosch gks54 med skena.
Skenstyrningen är en lös mojäng som man skruvar fast där parallellanhållet annars sitter.
LIte racklig konstruktion faktiskt.
Den senare modellen av samma såg har skenstyrningen integrerad i basplattan.
Själva skenan funkar bra. Har en 1400 skena. Jag har inte provat att skarva ihop flera
Så länge man är noga och inte gör pauser när man sågar så blir snitten bra, men det är meckigt att hålla på att skruva dit en lös bit för skenstyrningen
/ Martin
Har en bosch gks54 med skena.
Skenstyrningen är en lös mojäng som man skruvar fast där parallellanhållet annars sitter.
LIte racklig konstruktion faktiskt.
Den senare modellen av samma såg har skenstyrningen integrerad i basplattan.
Själva skenan funkar bra. Har en 1400 skena. Jag har inte provat att skarva ihop flera
Så länge man är noga och inte gör pauser när man sågar så blir snitten bra, men det är meckigt att hålla på att skruva dit en lös bit för skenstyrningen
/ Martin
Min sambo gillade skarpt att Festoolen var så mycket tystare än min gamla Einhell. Hon gillade absolut inte ljudvolymen på min Einhell...Mozzer skrev:
Sen är ju säkerheten bra mycket bättre på Festoolen än Einhellen. Sågklingan är skyddad hela tiden när den inte arbetar i materialet.
Hon gillade även precisionen med vilken Festoolen arbetade, speciellt då resultatet ju syns varje dag i köket.
http://www.orust-kajak.se/samling.htmlMozzer skrev:
Byt ut "Kajak" mot "Festool"
Men jag har ingen själv.....än
På blocket finns det just nu 2 stk Festool sågar
2500kr: http://www.blocket.se/vi/10479944.htm?ca=11_s
4000 kr: http://www.blocket.se/vi/10645429.htm?ca=11_s
Vet inte om skenan ingår i första...
2500kr: http://www.blocket.se/vi/10479944.htm?ca=11_s
4000 kr: http://www.blocket.se/vi/10645429.htm?ca=11_s
Vet inte om skenan ingår i första...
Klicka här för att svara