5 635 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Bosch nya styrskenor
Sida 1 av 2
Har läst att Bosch har/skall komma med en ny version av styrskenor. Har försökt hitta info om dessa vad som förmodligen skall vara bättre, men hittar ingen utförlig beskrivning om dem.
Någon som har koll på dem?
Är det lönt att byta då man har iofs bara en 1400 mm skena sedan tidigare? Måste då iofs även byta såg, men det är ett roligare problem...
Har även sett det har kommit nya cirkelsågar med beteckningen GCE.
Saxat från specen för Bosch GKS 55 GCE
- Exact interplay with the new Bosch FSN guide rail system and with rails from other suppliers
Vad menar det med detta? Vilka "other suppliers" menar de då?
En lite OT fråga, om man har en GKS 55 GC med skena, vad är då skillnaden mot denna combo mot en sänksäg med skena?
Jag vet att sågen saknar klyvkniv, har inte haft några problem med detta, även om man fått något enstaka hugg, men har alltid varit beredd och kunnat parera.
Någon som har koll på dem?
Är det lönt att byta då man har iofs bara en 1400 mm skena sedan tidigare? Måste då iofs även byta såg, men det är ett roligare problem...
Har även sett det har kommit nya cirkelsågar med beteckningen GCE.
Saxat från specen för Bosch GKS 55 GCE
- Exact interplay with the new Bosch FSN guide rail system and with rails from other suppliers
Vad menar det med detta? Vilka "other suppliers" menar de då?
En lite OT fråga, om man har en GKS 55 GC med skena, vad är då skillnaden mot denna combo mot en sänksäg med skena?
Jag vet att sågen saknar klyvkniv, har inte haft några problem med detta, även om man fått något enstaka hugg, men har alltid varit beredd och kunnat parera.
Jag gissar att sågsnitten kommer hamna kant i kant med gummiläppen på nya skenorna.
Själv har jag den äldre skenan och där hamnar sågsnittet mellan 2 och 4mm ut från skenan, alltså det kräver en hel del måttande.
Förhoppningsvis kommer de nya GCE sågarna passa på andra tillverkares skenor, såsom Makita och Festool.
Förhoppningsvis är väl styrningen på kommande sänksågen (skena/såg) lite mer precis än vad jag upplever med min GKS65CE och 1400mm skenan.
Själv har jag den äldre skenan och där hamnar sågsnittet mellan 2 och 4mm ut från skenan, alltså det kräver en hel del måttande.
Förhoppningsvis kommer de nya GCE sågarna passa på andra tillverkares skenor, såsom Makita och Festool.
Förhoppningsvis är väl styrningen på kommande sänksågen (skena/såg) lite mer precis än vad jag upplever med min GKS65CE och 1400mm skenan.
Att en skillnad mellan sänksåg på skena och en cirkelsåg på skena är just att på sänksågen kan man just sänka och höja klingan mitt på materialet.Nimajneb skrev:
Jag tänkte mer på om det är någon ytterligare skillnad?
Är det inte så att gummiläppen är lite för stor från början, så det första man gör är att såga rent den. Sedan är kanten exakt där såglinjen blir. Har den blivit sliten kan man flytta ut läppen lite och göra ett nytt snitt, eller, om så krävs, köpa en helt ny läpp.FredrikR skrev:
För ts55 gäller iaf Mycket bättre spånupptagning, vinkling av sågen följer gummilisten, inget bökigt klingskydd, leveras med ypperlig klinga, stabilare på skenan, tystare, mjukstart, går att såga nära en vägg tex och säkert fler grejer. Nu jämför jag med min egen gamla cirkelsåg. Kan inte bedöma Bosch varianter.
Hoppas det funkar så på de nya, på min gamla sitter det inte ens gummiläppandersmc skrev:
Har dock sett att det finns en uppdaterad variant av 'gamla' sorten, med gummiläpp, dock vet jag inte om den är för stor och snittar den vid första sågningen, eller om ens snittet hamnar kant i kant med läppen.
På den skena som jag har nu sitter det gummiläpp på och när jag använde skenan för första gången så togs det bort några millimeter av läppen. Så andra gången jag använde skenan linjerade linjen med sågsnittet.FredrikR skrev:
Jag har funderat på det här med sänksåg kontra cirkelsåg vad har dom för styrkor och nackdelar? Om man inte har någon av ovanstående vilken sågtyp bör man satsa på då? Låter ju lite som att sänksågar är förfinade cirkelsågar men jag har säkert fattat något fel