3 029 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Bosch"nördar"
Sida 1 av 2
Hej på Er 
Har en Bosch bordcirkelsåg (Gts10xc) som jag är otroligt nöjd med
Nu är tiden mogen för att investera i en ny geringsåg! Problemet är vilken?
Var nästan på gång att köpa en Gcl 8 Sjl, men tycker den har lite begränsningar.
Har nu spanat på Gcm10sd Proffessional.
Kände på en Gcm12sd Proffessional idag o den verkade grym med armlösningen, men kanske liteoverkill till hobbybruk o småsnickring?
önskar input på fördelar/nackdelar o recensioner !
Tack på förhand
Har en Bosch bordcirkelsåg (Gts10xc) som jag är otroligt nöjd med
Nu är tiden mogen för att investera i en ny geringsåg! Problemet är vilken?
Var nästan på gång att köpa en Gcl 8 Sjl, men tycker den har lite begränsningar.
Har nu spanat på Gcm10sd Proffessional.
Kände på en Gcm12sd Proffessional idag o den verkade grym med armlösningen, men kanske liteoverkill till hobbybruk o småsnickring?
önskar input på fördelar/nackdelar o recensioner !
Tack på förhand
Jag har själv en del Bosch och har börjar snegla på en ny kap/ger men jag tycker inte att Bosch har imponerat på mig i det segmentet. Visst är GCM12 innovativ men den känns kanske inte lika precis som exempelvis Kapex från Festool. På utländska forum har det dessutom varit en hel del problem med allt från taskiga kalibreringar och motorer med oljud/kort livslängd. Vore inte särskilt kul att lägga ut de pengarna för att sedan få problem.
För egen del skulle en ny sådan såg användas stationärt till mer finsnickeri, vill man istället vara mobil och robust kanske kravbilden är en annan. Vad är dina behov?
För egen del skulle en ny sådan såg användas stationärt till mer finsnickeri, vill man istället vara mobil och robust kanske kravbilden är en annan. Vad är dina behov?
Ifall du bestämmer dig för en 10SD så kör axminster en kampanj augusti ut som ger dig sågen för runt 5.3kkr fraktat och klart: http://www.axminster.co.uk/save-up-to-160--makita-and-bosch-mitre-saws-dept923285_pg1/
Jag har näsgan enbart blå bosch men just gersågen är en dewalt 717xps. Jag är mycket nöjd med den sågen, särskilt med såglinjeindikeringen med skugglinje. Gcm10sd och gcm12sd saknar såglinjeindikering. Gcm12gdl (med axelglidsydtem) har dubbla laser ala festool tror jag. Kapex är väl drömsågen men ack så dyr.
GCM10SD är ingen lättviktare, har släpat runt min i 5års tid. Bland de värsta är när man ska upp med den för trappen till övervåningen.
Har hänt upprepade ggr. att jag drömt om en GCM8, nya 8SJL ser fin ut.
En sån för runtflyttning och en 12GDL stationärt i garaget/boden..
Kan inte riktigt säga att jag saknar såglinjeindikering, men å andra sidan har jag 0 erfarenhet av det.
En sån för runtflyttning och en 12GDL stationärt i garaget/boden..
Kan inte riktigt säga att jag saknar såglinjeindikering, men å andra sidan har jag 0 erfarenhet av det.
Precis så ser väl min våta dröm ut, + några kvadrat extra med förvaringsutrymmen, för alla maskiner då ...FredrikR skrev:
Men för det praktiska i tillvaron samt slippa jättehål i plånboken så blir nog min nästa (och då enda) såg (i en ev framtid där jag hivar iväg min makita) endast en GCM8SJL, då blir det lätt att flytta och förvara och relativt skonsamt för plånboken.
Och handen på hjärtat, hur ofta har jag behövt kapa något tjockare än 45mm?
I hela husbygget var det endast en sak, limträbalken (7 meter lång 305x115mm, så den hade jag hur som helst inte lagt upp på någon kap/ger-såg, oavsett ...
Redigerat:
Men när du står där med din nya såg och snickrar på altanen och inser att du behöver ta fram fogsvansen för att få av stolpmaterialet.........alternativt, usch, såga två gånger för att få av den.......inte bra för blodtrycket.Mikael_L skrev:
10" räcker men 8" är irriterande. Som fredrik säger, Ok som mobilt alternativ.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 217 inlägg
GCM10SD alla dagar i veckan. Den är ett tungt as, men jag har lärt mig ett schysst grepp som underlättar vertikal förflyttning. Laser och liknande hjälpmedel har jag aldrig saknat. Har testat med såg inte vitsen. En rejäl lampa hade däremot varit bra.
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Jag kommenterade flera gånger idag när jag höll på lista övervåningen att vad glad jag är för den eftermonterade lasern på min GCM10SD. Köpte efter forumtips bara för testa, men den är verkligen uppskattad, trots att den kräver roterande klinga för att dra igång.
Fogsvansen är väl väldigt mobil...MathiasS skrev:Men när du står där med din nya såg och snickrar på altanen och inser att du behöver ta fram fogsvansen för att få av stolpmaterialet.........alternativt, usch, såga två gånger för att få av den.......inte bra för blodtrycket.
10" räcker men 8" är irriterande. Som fredrik säger, Ok som mobilt alternativ.
10" sågar är väl varken mobila eller klarar 95 stolpar... (GCM10SD specad till 85mm)
men å andra sidan så är det väl knappt någon som använder 95 stolpar då man oftast skruvlimmar ihop 2 st 90/45 reglar istället, iaf om man ska ha någon form av bjälklag infällt.
Tror 95 går!?Nimajneb skrev:
Bosch är ju kända för att speca snålt.
115x115 går dock inte utan att rotera stolpen och såga från 2 håll.
Tvivlar inte på vad du säger, trots att 10S är specad till 87mm, men som FredrikR skriver, Bosch brukar av någon konstig anledning snåla på specarna, gäller ju även 8S osv som påstås inte klara att snedsåga 45-reglar i 45gr vilket den bevisligen klarar galant.MathiasS skrev: