Hej,

jag har ett väggskåp från IKEA som är gjort för en inbyggnadsmikro. Har övriga vitvaror från Bosch så tänkte köpa en inbyggnadsmikro av samma märke.

Kommer en sådan mikro att passa i ett IKEA skåp?

Har för mig att jag någon gång läst att det inte skulle göra det.

BirgitS
Hej!

Går det att hitta handbok etc. för mikron på Bosch webbplats?
I en sån borde det finnas specificerat vilka mått som gäller och krav på ventilation, som du sen kan jämföra med ditt skåp.

Jag har Bosch-vitvaror i mitt IKEA-kök, som jag byggde nu i vintras. Det stämmer att måtten på höjden inte är exakt som IKEAS, men Bosch är ett av de märken som skiljer "minst". Det går att hitta mått för både IKEA-mikro och bosch vitvaror på nätet, så du kan jämföra. Om jag minns rätt är IKEA mikro 39.7 cm höga och bosch-mikron 38 cm.

Det som händer när man ställer en bosch-mikro i ett IKEA-högskåp är att det blir en liten "glipa" på lite mindre än 1 cm mellan mikron och dörrarna så att man ser det vita hyllplanet, men jag tycker inte att det stör särskilt mycket.

Yaken skrev:
Jag har Bosch-vitvaror i mitt IKEA-kök, som jag byggde nu i vintras. Det stämmer att måtten på höjden inte är exakt som IKEAS, men Bosch är ett av de märken som skiljer "minst". Det går att hitta mått för både IKEA-mikro och bosch vitvaror på nätet, så du kan jämföra. Om jag minns rätt är IKEA mikro 39.7 cm höga och bosch-mikron 38 cm.

Det som händer när man ställer en bosch-mikro i ett IKEA-högskåp är att det blir en liten "glipa" på lite mindre än 1 cm mellan mikron och dörrarna så att man ser det vita hyllplanet, men jag tycker inte att det stör särskilt mycket.
Du skulle inte vilja ta en bild på din installation?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.