Byggahus.se

Bosch Li-Io bilstartbatteri

1. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    När nu skruvdragaren är permitterad pga av arbetsbrist under vintern så måste man väl hitta på någon alternativ sysslesättning...

Häromveckan då jag skulle starta bilen som mest stått still under ett längre tag så lät det bara "mjaumjaumjaauuuuuuuuu .....".
    Jaha, både risigt batteri från första början, dessutom stått ett tag, inget att undra över.

Men då fick jag iden, klippte av klämmorna ifrån en risig halvtrasig batteriladdare, klämde dit två kabelskor som enkelt gick att skjuta in på + resp - pol på skruvdragarens batteri.
    Ut och prova, jajjamännsan, startade hur lätt som helst.
    Tänk med bara ett 1,3 Ah batteri som lite extra hjälp till bilens eget... :cool:

2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Det var ju tur att jag skaffade en 14,4 volts maskin då.
    Med 18V pajar väl glödlampor och ev elektronik i bilen, med 12V hade man väl inte fått lämplig boost.

Generatorn laddar väl med 14 - 14,5 V.

Det var ju ingen världsnyhet direkt, produkter med denna funktion har funnits länge. Denna t.ex.
    http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=608041

Den där B&Dn kan nog inte ha speciellt många fler Ah än mitt skruvdragarbatteri.

3. M
    Medlem Nivå 9
    Det är nog ingen fara för bilens elektronik med ett 18V-batteri, en starthjälp lämnar ca 20V obelastad. Bilens batteri käkar så mycket ström att det sänker spänningen till lämplig nivå. Däremot det lilla lithiumbatteriet må så bra efteråt.

4. L
    Medlem Nivå 6
    Husk på at strømmen under start er svært stor! Et batteri fra en hjelpestarter tåler denne strømmen. Et li-ion batteri til en drill kan eksplodere pga overopphetningen/overbelsatningen (selv om li-ion batterier har elektronikk sperrer).....

De ledningene på en lader er for en strøm på ca 4 A, ikke 200A som kreves ved start.