Svängde in på DUAB i lördags och skulle köppa några borrar med sexkantfäste på vägen till sommarstugen och 5 minuter senare så lägger jag dessutom in en Bosch GKF600 kantfräs i bilen. Har sneglat länge på denna som ett komplement till den gamla ELU MOF96'an som med sina modiga 30 år på nacken behöver lite stöd på gammeldar.
Är det någon som samlat på sig lite mera praktisk erfarenhet kring denna och användningsområden, även vilka extra tillbehör som är bra som t.ex. vinkelhållare.
Är det någon som samlat på sig lite mera praktisk erfarenhet kring denna och användningsområden, även vilka extra tillbehör som är bra som t.ex. vinkelhållare.
Har bara kört min som just kantfräs. Köpte den från Axminster och fick en massa tillbehör med i detta kit plus fyra frässtål i en drive de hade.
http://www.axminster.co.uk/product.asp?pf_id=781470&name=router&user_search=1&sfile=1&jump=44
Har den större genomskinliga plattan monterad med utsug till dammsugaren vilket är ett måste, tycker jag.
Det är smidigt att ha en separat kantfräs för avrundning och kantning.
Har planer på att använda fräsen tillsammans med specialmall vid urfräsning för gångjärn. Den borde funka bra till det.
Vinkelhållaren är lite intressant om man t ex vill göra roliga profiler på plana ytor.
Djupanhållet med justering är väl inte direkt industrikvalitet, men med lite försiktighet ska väl grejorna hålla.
http://www.axminster.co.uk/product.asp?pf_id=781470&name=router&user_search=1&sfile=1&jump=44
Har den större genomskinliga plattan monterad med utsug till dammsugaren vilket är ett måste, tycker jag.
Det är smidigt att ha en separat kantfräs för avrundning och kantning.
Har planer på att använda fräsen tillsammans med specialmall vid urfräsning för gångjärn. Den borde funka bra till det.
Vinkelhållaren är lite intressant om man t ex vill göra roliga profiler på plana ytor.
Djupanhållet med justering är väl inte direkt industrikvalitet, men med lite försiktighet ska väl grejorna hålla.
Hur stabilt är vinkelanhållet?Pingler skrev:
Måste man dra åt hårt för den ska sitta fast?
Är det svårt att ändra djupinställningen på fräsen när man kör med fräsen tiltad?
Djupinställning gör du genom att lossa den svarta spännet till vänster i bilden och sedan skruva på en justerskruv. Det finns sedan en millimeterskala på fräsen.
Har nu provkört den lite med en vanlig slät kantfräs och stödlager. Den är smidig att hantera med enhandsfattning. Däremot så når jag inte strömbrytaren med pekfingret utan att flytta greppet, kan ju också bero på min handstorek.
Testade att fräsa både på liggande och stående ytor och det känns mycket mera stabilt och man vinglar inte lika mycket som med MOFen och tvåhandfattning, speciellt om man har en mindre anläggningsyta att köra efter.
Men det är inte en "måstemaskin", däremot så kommer den att användas mera frekvent än MOFen för att fasa kanter och där man tidigare snabbfasat med elhyveln.
Har nu provkört den lite med en vanlig slät kantfräs och stödlager. Den är smidig att hantera med enhandsfattning. Däremot så når jag inte strömbrytaren med pekfingret utan att flytta greppet, kan ju också bero på min handstorek.
Testade att fräsa både på liggande och stående ytor och det känns mycket mera stabilt och man vinglar inte lika mycket som med MOFen och tvåhandfattning, speciellt om man har en mindre anläggningsyta att köra efter.
Men det är inte en "måstemaskin", däremot så kommer den att användas mera frekvent än MOFen för att fasa kanter och där man tidigare snabbfasat med elhyveln.
Den är toppen som enhandsfräs. Man kan verkligen fräsa fint och med fri hand. Som enhandsfräs och med andra handen som stöd så brukar jag få tänka efter en extra gång så man inte kommer åt stålet med något finger och skapar köttsoppa.
Det är ju lite meckigt att ställa in fräsdjupet om man vill ha precision eller fräsa i etapper men som fräs för småsaker som avrundning eller liknande så är den hur bra som helst och det går snabbt då den är så lätt att hantera. Dessutom sparar man en hel del meck och justering om man kan köra avrundningen i denna och det grova i de större fräsarna. Då kan man fräsa i serier utan att behöva byta stål emellanåt.
Det enda som jag klagar på är knappen för stoppet vid byte av fräs. Hacket inne mot axeln tål inget innan den går sönder, kör nu med 10mm ringnyckel istället för det vanliga stoppet... men den är bra iafa... trots det lilla felet.
Det är ju lite meckigt att ställa in fräsdjupet om man vill ha precision eller fräsa i etapper men som fräs för småsaker som avrundning eller liknande så är den hur bra som helst och det går snabbt då den är så lätt att hantera. Dessutom sparar man en hel del meck och justering om man kan köra avrundningen i denna och det grova i de större fräsarna. Då kan man fräsa i serier utan att behöva byta stål emellanåt.
Det enda som jag klagar på är knappen för stoppet vid byte av fräs. Hacket inne mot axeln tål inget innan den går sönder, kör nu med 10mm ringnyckel istället för det vanliga stoppet... men den är bra iafa... trots det lilla felet.
Klicka här för att svara
