Byggahus.se
pgerts skrev:
Är det fler som råkat ut för att Indego stannar precis slumpartat?
Jag har hittat den med texten att den är utanför tidsfönster.
[bild]
Jag kör inte på tid utan manuell så det bör inte vara något tidsfönster.
I morse satte jag på en kamera men höll Indego under uppsikt.
Den började snyggt med kantklippning - ca 16 minuter och 20 sekunder
Sedan klippte den ca 25-30 m2 på ca 19 minuter och stannade. Jag tryckte på klipp och så satte den iväg till ett helt annat ställe och klippte ca 100 m2 på 23 minuter och stannade...
En gång såg jag att Indego verkade boota om i stället för att som vanligt ladda eller lagra.
Är jag ensam om detta så kan man ju misstänka någon dålig lödning på ett kretskort.
Är det flera så lär det väl vara en programbug.
Så där är det här också och det är inte någon bug som jag förstått. Om maskinen fått ett problem, som att den kört fast eller att den anser att den blivit lyft eller att du dragit kanttråden på ett sätt som avviker från vad som står i manualen, då stannar den. Om du då aktiverar den igen och om den inte går på timer så meddelar den det så att du kan ge ny order. Egentligen helt logiskt.
 
lilytwig skrev:
Så där är det här också och det är inte någon bug som jag förstått. Om maskinen fått ett problem, som att den kört fast eller att den anser att den blivit lyft eller att du dragit kanttråden på ett sätt som avviker från vad som står i manualen, då stannar den. Om du då aktiverar den igen och om den inte går på timer så meddelar den det så att du kan ge ny order. Egentligen helt logiskt.
Om det hade varit fastkörning, kanttråd eller lyft hade jag inte reagerat på att Indego stannat. I detta fallet är det som GordonE så fint påpekade i vintras när jag hade gått i ide. Indego stannar typ mitt på en plan gräsmatta utan hinder på flera meter. Jag har mailat supporten och har även en timelapsfilm på ett par minuter som visar Indegos turer mellan 07:51:20 i morse till 09:39 när den efter tre återstarter på gräsmattan till sist beslutat att det var dags att gå och ladda sig.
 
Så här funkade min i fjol PGERTS

GordonE skrev:
Nu har den nya klipparen packat ihop på riktigt. Eller rättare sagt stannar med jämna mellanrum.

Masckinen stannar mitt i klippningen, och på displayen står det fatalt kommunikationsfel, gräsklipparen återstartar....
Sedan rasslar det i reläer i maskinen och den startar om. Dock kör aldrig maskinen igång, utan visar en bild där det står planerat tidsfönster är aktivt, alternativt för tillfället saknas ett tidfönster, fortsätt eller till bas.

Dock verkar det som att Oscar på indego supporten fixar en ny igen. Man får hoppas att den nya inte är lika illa som denna.

Det vore ju bra att få en fungerande innan garantin går ut. För ser det ut så här länge till så är det ju bara att sälja som reservdelar efter garantins slut. Det lär ju inte bli billigt att skicka til Danmark om man ska betala själv. Särskilt inte om man får betala för att de bytt hela maskinen.
Jag hoppas verkligen kvaliteten blir bättre på 1200 modellen när den släpps.
 
pgerts skrev:
Om det hade varit fastkörning, kanttråd eller lyft hade jag inte reagerat på att Indego stannat. I detta fallet är det som GordonE så fint påpekade i vintras när jag hade gått i ide. Indego stannar typ mitt på en plan gräsmatta utan hinder på flera meter. Jag har mailat supporten och har även en timelapsfilm på ett par minuter som visar Indegos turer mellan 07:51:20 i morse till 09:39 när den efter tre återstarter på gräsmattan till sist beslutat att det var dags att gå och ladda sig.
Aha, nej det är inte ok! Har inte sett några stopp av det slaget.
Jag har 5.9 i min nu och det är inte alls mycket "stanna och tänka" eller andra stopp. Undantaget när det verkligen är ett problem som beskrivet tidigare.
Något som skiljer litet från 5.8 är kanske att om det blir något problem i en hörna någonstans, så ger han upp det området och far iväg någon helt annanstans. MEN litet senare så klipps problemområdet igen.
 
Nu har jag låtit min nya maskin (FW6.0) köra ett par klippomgångar och har upptäckt nåt jag inte sett i samma utsträckning med firmware 5.9.
Jag har en del av gräsmattan innanför en liten smalare passage/avdelare (ca 100cm mellan kanttråderna). När den avdelningen är klippt och maskinen ska vidare till nytt område så navigerar den fel och kör in i kanttråden, gör ett nytt försök om och om igen. Den gjorde små justeringar per nytt försök men lyckades ändå inte komma ut. Jag fick tillslut nog efter säkert 20 försök och gav instruktion "Till bas".
Vid ett tidigare tillfälle gjorde den 5-6 försök men fick sen låg batterinivå och följde kanttråden till basen.
Loop-Indego.gif


Vad kan detta bero på och vad kan man göra för att lösa felet? Jag vill helst inte flytta tråden för den förra maskinen klarade biffen utan fel.

Jag har en annan passage det bara är 40-50cm mellan trådarna och här kommer den genom vid varje försök. Tekniken den använder där är dock lite annorlunda, den har "lärt" sig att gå in och följa kanttråden strax innan den smalare passagen.
Funkar-Indego.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag upplever att de nyare f/w versionerna har klarat trånga passager & sektorer sämre än de tidiga 5.8. Så jag har delar av gräsmattan som numera inte blir klippta men som 5.8 b04679 klarade galant.
 
Jag ser inga problem med 5.9. Jag har en grind som den med lätthet tar sig genom och en långsmal remsa som är max 2 m bred och rätt så lång.
 
Jag skulle prova att kartera på nytt. Det löste ett liknande problem hos mig.
 
Det lär inte hjälpa för mig då jag haft 5st olika Indego 10, så det har karterats om några ggr. Bara den första med 5.8 b04679 löste allt, tills den dog. De efterföljande med 5.9 b0344 & 5.9 b0406 & 6.0C build 00529.00943 har haft problem i trånga sektorer. Samma tomt, samma slinga.
 
frav skrev:
Det lär inte hjälpa för mig då jag haft 5st olika Indego 10, så det har karterats om några ggr. Bara den första med 5.8 b04679 löste allt, tills den dog. De efterföljande med 5.9 b0344 & 5.9 b0406 & 6.0C build 00529.00943 har haft problem i trånga sektorer. Samma tomt, samma slinga.
Det låter ju trist. Hur gör du då när de börjar "loopa" och kör samma runda varv efter varv efter varv? Som jag har upplevt det går de runt till dess att de måste ladda batteriet. Det lämpligaste hade ju varit att de gör 3-4 försök för att sedan inse att det är bättre att gå och ta kanttråden genom passagen.

Jag har annars haft en tanke att göra de problematiska passagerna ännu smalare, kanske 20 cm mellan trådarna så att den inte kan vända sig om när den väl är inne i passagen?
 
Tar sig igenom brukar den göra utan större problem om det är passager. Men klippningen i trånga sektorer är det lite sämre med.
 
frav skrev:
Tar sig igenom brukar den göra utan större problem om det är passager. Men klippningen i trånga sektorer är det lite sämre med.
Min tar sig inte ut från områden bakom passager som är ca 100cm breda som synes på min snygga teckning överst i inlägg #5495. Den bara loopar efter att den är klar med det området och ska till nästa. Jag får kanske ta och lägga upp en film så det framgår tydligare vad jag menar.
 
pgerts skrev:
Om det hade varit fastkörning, kanttråd eller lyft hade jag inte reagerat på att Indego stannat. ... .
Har du haft nätdelen utbytt ? Jag har för mig att det ser så där ut efter strömavbrott i slingan.

frav skrev:
Jag upplever att de nyare f/w versionerna har klarat trånga passager & sektorer sämre än de tidiga 5.8. Så jag har delar av gräsmattan som numera inte blir klippta men som 5.8 b04679 klarade galant.
På din övre bild ser det ut som att trådarna ovanför busken ligger brett isär. Om det är så i verkligheten så lägg dem samman med max 2cm avstånd..
 
Redigerat:
Min Indego har gått två veckor i år och funkar bra än så länge. Enda anmärkningen är att den skorrar då klippskivan går på högvarv.
Mjukvaran är 5.9 344

Jag vände på maskinen ikväll för att vända på knivarna. Jag såg då att stålinsatserna i klippskivan(26R modell) och knivarna(där de roterar emot varandra) hade börjat nötas mer än vad jag hade förväntat mig.
Är det någon annan som sett något liknande? Den totala gångtiden på denna maskin är ju inte mer än ett par månader.
 
GordonE skrev:
Min Indego har gått två veckor i år och funkar bra än så länge. Enda anmärkningen är att den skorrar då klippskivan går på högvarv.
Mjukvaran är 5.9 344

Jag vände på maskinen ikväll för att vända på knivarna. Jag såg då att stålinsatserna i klippskivan(26R modell) och knivarna(där de roterar emot varandra) hade börjat nötas mer än vad jag hade förväntat mig.
Är det någon annan som sett något liknande? Den totala gångtiden på denna maskin är ju inte mer än ett par månader.
Jag pratade med supporten om detta, då jag i princip inte har mycket till stålinsats kvar, de rådde mig att skicka in klipparen, jag bad dem skicka en ny knivtallrik istället men det gick de inte med på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.