1 226 834 läst ·
6 151 svar
1227k läst
6,2k svar
Bosch Indego 10 robotklippare
Jag kan bara hålla med om att klipparen ska tåla det!peternicklas skrev:
Men jag kan också tycka att en regn- eller fuktsensor som kör in och pausar tills det blir torrt igen nog hade varit bättre för gräsmattan. Det är väl någon orsak förutom obehaget att man har undvikit att klippa blött när man klipper manuellt? Å andra sidan så tror jag nog att golfklubbar och förvaltningar klipper även om det regnar eller är blött?
Jag tror att Bosch har varit dåliga på "industrispionage" när de konstruerat Indego. Många problem borde inte funnits.
Da er Indegoen rengjordt og satt inn etter nok en problemfri sommer. Den har varit ute samtlige dager uansett vær. Klipping i regnvæder rengjør tallriken før gressaft som får knivene til å fastne.
Unnefær 145500 gånger har den snudd vid kanttråden ... den har inte missat en enda gång i år. 3 gånger har jag hittat den stående under buskene stoppknappen var aktivert av en låg gren ...
Jeg har icke uppdaterat mjukvaran men kjør den originale 5.8 ... den fugerte bra sist sesong så jeg ser vel ingen grunn til å uppdatere den.
Hemligheten er at jag låter den arbete i fred tills den er färdig ock har tilstrekkelig tidsschema till å gå over hele ytan .. ock batteriet ser inte ut till å ha tappat kapacitet ..
Vinterservice blir : Rengöring och slipning av kniver eller kanske den skal få et sett nya till Jul ..
Så blir det spennende om den nye WiFi styrte Indego kommer til neste sesong ...
Unnefær 145500 gånger har den snudd vid kanttråden ... den har inte missat en enda gång i år. 3 gånger har jag hittat den stående under buskene stoppknappen var aktivert av en låg gren ...
Jeg har icke uppdaterat mjukvaran men kjør den originale 5.8 ... den fugerte bra sist sesong så jeg ser vel ingen grunn til å uppdatere den.
Hemligheten er at jag låter den arbete i fred tills den er färdig ock har tilstrekkelig tidsschema till å gå over hele ytan .. ock batteriet ser inte ut till å ha tappat kapacitet ..
Vinterservice blir : Rengöring och slipning av kniver eller kanske den skal få et sett nya till Jul ..
Så blir det spennende om den nye WiFi styrte Indego kommer til neste sesong ...
Hej rcjofo.
Trevligt att se att en Indego klarat 2 säsonger utan problem.
Klipper du varje dag eller är det bara klipparen som har fått stå kvar ute i vädret?
Har du några tips på och om du har fixat något?
Har hjulen klarat sig eller kollar du och rengör och spänner skruvar någon gång?
Gör du ren klipparen undertill ofta enligt manualen?
Det brukar finnas ett lagringsläge för lithiumbatterier som ligger ungefär halvladdat för att de ska må bäst när de inte används. Jag har funderat på om jag ska köra ut klipparen någon timme precis innan jag stallar in min för vintern.
Klipper du varje dag eller är det bara klipparen som har fått stå kvar ute i vädret?
Har hjulen klarat sig eller kollar du och rengör och spänner skruvar någon gång?
Det brukar finnas ett lagringsläge för lithiumbatterier som ligger ungefär halvladdat för att de ska må bäst när de inte används. Jag har funderat på om jag ska köra ut klipparen någon timme precis innan jag stallar in min för vintern.
.....pgerts skrev:Hej rcjofo.
]Jeg klipper varje dag nær det vekser som mest. de siste 3 vekor har den klippt 2 hver dag.
For å unngå ev vibrasjoner nær den arbeter på høgvarv har jeg tapet på armaflex mellom underdel og klippeaggregat. Dette har fungert helt fint, ingen brøl.
[länk]
Knivene sliper jeg sylskarpe. Men, det beste tipset er å legge kanttråd enligt manualen med de avstånd som er anbefalt. La så Indegoen arbeta lenge nok til den er ferdig med klippingen og returnerer til laddstasjonen..
Når den var ny så tok jeg av hjulen og når jeg monterte de tilbake anvendte jeg locktite på hjulbolten. Framhjulen får lite Litiumsfett på akslen så at den kan bevege seg lett opp og ner.
Jeg skraper og bruker kost for å rengjøre. Jeg har kompressor og blåser rent med trykkluft i tunnellen der klippemotoren står.
Dette vedlikeholdet gjør jeg 2-3ganger i løpet av sesongen ...
Det brukar finnas ett lagringsläge för lithiumbatterier som ligger ungefär halvladdat för att de ska må bäst när de inte används. Jag har funderat på om jag ska köra ut klipparen någon timme precis innan jag stallar in min för vintern
. Ja, det stemmer at Litiumsbatteriene skal lagres med 50-70%. De færreste har mulighet till å kolla batteriets tillstånd. Jeg lagret mitt fulladdat ... det har i allefall inte tappat mycke kapacitet.
Ta ut den röde nyckelen så at batteriet inte laddar ur i vinterdagen...
Redigerat:
Är det något helskumt med version jämfört med 344? "Haft 3 st" på så kort tid låter ju knappast stabilt ;-)frav skrev:
Det hade varit riktigt trevligt med en lista över vad som har ändrats/förbättrats med de olika versionerna.
Jag satte precis igång min "veckoklippning". Trots att vi har sommartemperaturer på runt 17-18 grader mitt på dagarna så verkar det räcka med en "dubbelklippning" i veckan för att det ska vara snyggt.
Visst finns där säkert buggar, precis som tidigare. Men jag har drabbats av h/w fel med klippaggregat, sensorer, m.m.. Den senaste jag nu har sedan ett par veckor har hitintills skött sig, även om den är från samma tillverkningsbatch som de två tidigare.pgerts skrev:Är det något helskumt med version jämfört med 344? "Haft 3 st" på så kort tid låter ju knappast stabilt ;-)
Det hade varit riktigt trevligt med en lista över vad som har ändrats/förbättrats med de olika versionerna.
Jag satte precis igång min "veckoklippning". Trots att vi har sommartemperaturer på runt 17-18 grader mitt på dagarna så verkar det räcka med en "dubbelklippning" i veckan för att det ska vara snyggt.
Hade en förra året.GordonE skrev:
4 gånger blev det fel på den.
2 gånger med tappat bakhjul.
2 gånger, senare delen av säsongen, så kunde den stanna ge en felkod och sen börja om klippningen. Viss förmåga att ställa sig utanför klippområdet. Blev speciellt ofta då det regnade, antagligen tog den in vatten i elektroniken.
Reklamerade den sista gången då den var mer tid på service än på gräsmattan.
0344 är bara ett serienr.Abki skrev:Hade en förra året.
4 gånger blev det fel på den.
2 gånger med tappat bakhjul.
2 gånger, senare delen av säsongen, så kunde den stanna ge en felkod och sen börja om klippningen. Viss förmåga att ställa sig utanför klippområdet. Blev speciellt ofta då det regnade, antagligen tog den in vatten i elektroniken.
Reklamerade den sista gången då den var mer tid på service än på gräsmattan.
5.9 är den senaste programvaran och den kan i sin tur vara uppgraderad.
Vad gör man med en Indego som har tvångssyndrom ?
Jag har en stor och en liten gräsmatta med en smal passage emellan. Nu har jag en massa nersågade grenar liggande på den lilla mattan, och har därför blockerat passagen dit.
Men Indegon vill väldigt gärna dit . Jag kan inte få den att starta en ny klippning på den stora mattan.
Vid start går den till passagen och slår i hindret jag lagt där. Efter några försök följer den tråden tillbaka laddstationen och står där en liten stund, sen upprepas proceduren. Gräset är ganska slitet efter en natt i den här evighetsloopen.
Jag har provat reset av både klippare och laddstation. Då går ut på den stora mattan och kör runt lite längs öar och följer kanttråden. Men efter ett tag är den tillbaka och stångas med hindret vid passagen.
Vad gör man. Kan man på något vis få den att strunta i kvarvarande yta och börja om på nytt ?
Har även noterat att den kör även på dagar utan "tidsfönster".
Då brukar den ju ställa en fråga om tidsfönster när man begär en manuell klippning. Men inget sådant nu.
Jag har en stor och en liten gräsmatta med en smal passage emellan. Nu har jag en massa nersågade grenar liggande på den lilla mattan, och har därför blockerat passagen dit.
Men Indegon vill väldigt gärna dit . Jag kan inte få den att starta en ny klippning på den stora mattan.
Vid start går den till passagen och slår i hindret jag lagt där. Efter några försök följer den tråden tillbaka laddstationen och står där en liten stund, sen upprepas proceduren. Gräset är ganska slitet efter en natt i den här evighetsloopen.
Jag har provat reset av både klippare och laddstation. Då går ut på den stora mattan och kör runt lite längs öar och följer kanttråden. Men efter ett tag är den tillbaka och stångas med hindret vid passagen.
Vad gör man. Kan man på något vis få den att strunta i kvarvarande yta och börja om på nytt ?
Har även noterat att den kör även på dagar utan "tidsfönster".
Då brukar den ju ställa en fråga om tidsfönster när man begär en manuell klippning. Men inget sådant nu.
Redigerat:
Fasta hinder som gör att den inte når hela den mappade ytan verkar den inte gilla alls.
Enklast är nog att fixa en slinga där klipparen har tillgång till sin runda och mappa om - eller ta bort grenarna och hindret.
Klipparen vill gärna bli klar och det kan den inte bli om den inte kommer år hela området.
Enklast är nog att fixa en slinga där klipparen har tillgång till sin runda och mappa om - eller ta bort grenarna och hindret.
Klipparen vill gärna bli klar och det kan den inte bli om den inte kommer år hela området.