Byggahus.se
Aaah, jag trodde att den även skulle kartera runt ön, dvs följa 1-cm-vägen också. Skönt att man slipper mecka med den biten då.

Jag skall nog prova att flytta fram BS en bit, då blir det förvisso inga 2 meter framför men det kanske räcker med 1,5. I så fall bör den missa trädet då det endast stod 10 cm i vägen. Kan vara värt att pröva innan man flyttar den helt till en mkt sämre plats...
 
Fråga; när man avslutar slingans sista meter in till basstationen, skall tråden gå mot "start-tråden" som kommer fram under laddplattan (som inte sitter rakt under mitten) eller skall man sikta mot mitten av själva laddplattan?

Anledningen till att jag frågar är för att trots 4-5 korrigeringar så får jag fortfarande felmeddelandet att den sista biten innan basstationen inte ligger rakt.


Förstår ni vad jag menar? Knappt jag gör det själv när jag läser texten...

Men skåran under laddplattan som man skall dra den första biten av tråden igenom sitter ju inte rakt i mitten på basstationen, skall man sikta på den skåran eller på mitten av basstationen med den avslutande trådbiten?
 
Jonbeee skrev:
Fråga; när man avslutar slingans sista meter in till basstationen, skall tråden gå mot "start-tråden" som kommer fram under laddplattan (som inte sitter rakt under mitten) eller skall man sikta mot mitten av själva laddplattan?

Anledningen till att jag frågar är för att trots 4-5 korrigeringar så får jag fortfarande felmeddelandet att den sista biten innan basstationen inte ligger rakt.


Förstår ni vad jag menar? Knappt jag gör det själv när jag läser texten...

Men skåran under laddplattan som man skall dra den första biten av tråden igenom sitter ju inte rakt i mitten på basstationen, skall man sikta på den skåran eller på mitten av basstationen med den avslutande trådbiten?
Kanttråden måste vara på rett linje på begge sider av BS
 
Jonbeee skrev:
Fråga; när man avslutar slingans sista meter in till basstationen, skall tråden gå mot "start-tråden" som kommer fram under laddplattan (som inte sitter rakt under mitten) eller skall man sikta mot mitten av själva laddplattan?

Anledningen till att jag frågar är för att trots 4-5 korrigeringar så får jag fortfarande felmeddelandet att den sista biten innan basstationen inte ligger rakt.


Förstår ni vad jag menar? Knappt jag gör det själv när jag läser texten...

Men skåran under laddplattan som man skall dra den första biten av tråden igenom sitter ju inte rakt i mitten på basstationen, skall man sikta på den skåran eller på mitten av basstationen med den avslutande trådbiten?
Tråden skall vara spikrak rätt igenom basstationen. Du ska alltså ha 4.5 till 5 m rak tråd. Dra ut vänster tråden 10-15 cm på höger sida av BS. Sätt den i smma spik som högertråden och låt dem gå parallellt till BS. Korsa inte trådarna. Spåret under BS går inte i mitten. Kolla också att BS står i våg.
 
Eriksgatan skrev:
Svar till pgerts: Har du gänglåsning hemma? Har du kollat själv om hjulet är helt med hela splines i navet?
Jag skulle naturligtvis lossat skruvarna och satt dit lite gänglåsning när jag först läste om att folk haft problem med det. Men eftersom jag haft klipparen på service efter att detta nämnts första gången antog jag felaktigt att de problemen knappast skulle dyka upp. Man förväntar sig nog att klipparen ska klara sig med lite rengöring då och då samt slipning/byte av knivar. Jag har nog missat den delen i manualen som säger att man ska efterspänna och sätta gänglåsning på skruvar. En klippare är väl i princip en konsumentprodukt man ska kunna installera, starta och glömma tills det är dags att stalla in den för vintern? Jag har full förståelse för att just denna modell har barnsjukdomar eftersom att den under 2012 bara såldes begränsat för utvärdering. Därifrån till att som supporten-läkaren föreslår att man som användare ska bygga ett antal testbanor ligger lite utanför min förståelse.
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
Jonbeee skrev:
... Jag skall nog prova att flytta fram BS en bit, då blir det förvisso inga 2 meter framför men det kanske räcker med 1,5. ...
Det viktigaste är raksträckan där klipparen går ut. Den måste vara minst 2 m rakt ut.
Jag hade problem med min placering med 1,5 m utgångssträcka. Först när klipparen stött emot baksidan av basstationen under karteringen, så klagade den om att tråden inte var rak och jag trodde att detta gällde bakre ingångssträckan.

Min erfarenhet är att utgångstråden är den viktigaste biten av slingan eftersom det är där den går in för laddning. Den bakre tråden är sällan ett problem förutom efter karteringen då klipparen backar en halvmeter och går i en vid båge (2-3 m) runt om basstationen för att guidas in av utgångstråden.

P.S. In- och utgångstrådarna möts och ligger alltså decentraliserade i förhållande till plattan..
 
Redigerat:
Ok, då sprack den ide'n. Jag har förvisso en sista möjlighet att ha kvar den platsen då det går en gång bakom laddstationen, i rak riktning mot laddstationen. Dock blir det inte en meter mellan trådarna. Dessvärre tror jag också att det där (svordom) trädet kommer att stå i vägen...:confused:

jag får väl bita i det sura äpplet och sätta den på en helt annan plats, även om den då blir jättesynlig...
 
I bruksanvisningen visas att om man gör "öar" med tulpaner, där trådarna ligger med 1cm mellanrum. Då får avståndet vara max 1 Meter.
Ligger de så nära varandra tar signalerna ut varandra, så att läckfältet minskar. Klipparen känner inte av trådarna.
Så långt allt väl. Men händer det något med signalen i slingan. Varför just 1 Meter ? Det står inget om antalet sådan här öar. Det borde vara totallängden som är intressant ?
Mina gamla ellärakunskaper sviker mig. Men jag minns nåt om att om man kunde linda en spole med trådarna "bifilärt" för att minska induktansen (växelströmsmotståndet).

Jag har en "riktig" ö. Där trådarna ligger med 1cm. Sen har jag tre öar där jag lagt tråden med 20 cm mellanrum, så att den uppfattas som ytterslingan. Det blir rätt lång slinga när den bara skall ta sig runt och leta upp laddningsstationen.
Är det någon som vet vad som händer om man gör öar som ligger längre bort än 1 Meter från ytterslingan ?
Indego_tråd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej,
avståndet skall vara minst en meter, så du borde inte ha något problem.
Jag har några ställen med mindre än en meter och det har hänt en gång på hela sommaren att den råkat gått utanför begränsningslinan just där. Så om det är mindre prova att göra halvöar i stället där det är ca 20 cm mellan trådarna. Då klipper den det området när den kantklipper.

Min erfarenhet är att jag har fått justera mina linor på de ställen där man upptäcker problem. Och det är ett antal ställen där jag tvingas köra trimmet pga av den här en meters begränsningen....
Om du inte har lagt lite reservtråd från början så var beredd på att ta fram lödkolven.
 
Eriksgatan
Procentaren skrev:
I bruksanvisningen visas att om man gör "öar" med tulpaner, där trådarna ligger med 1cm mellanrum. Då får avståndet vara max 1 Meter.
Det tecknet är fel på den bilden. De menar att avståndet från ytterkanten skall vara minst 1 m för att klipparen skall kunna klippa bra emellan. Vi är många som har öar som t ex träd mitt i gräsytan och då har man lätt 5-10 meter med ut och ingående tråd i samma pinnar. Så minimum 1 meter menar de. Fast det funkar ofta med mindre avstånd också så testa gärna innan du börjar såga ned den 300-åriga gamla eken...
 
Redigerat:
  • Gilla
southpark
  • Laddar…
Eriksgatan skrev:
Det tecknet är fel på den bilden. De menar att avståndet från ytterkanten skall vara minst 1 m för att klipparen skall kunna klippa bra emellan. Vi är många som har öar som t ex träd mitt i gräsytan och då har man lätt 5-10 meter med ut och ingående tråd i samma pinnar. Så minimum 1 meter menar de. Fast det funkar ofta med mindre avstånd också så testa gärna innan du börjar såga ned den 300-åriga gamla eken...
Anvisningen visar att tråden inte får ligga närmare varann än en meter utom ut till öar där tråden ska ligga med 1cm mellanrum.
 
Eriksgatan
"<1m" som står längst ned till vänster på bilden ovan (till vänster om tulpanön) skall egentligen vara ">1m". Det ger svar på Procentarens frågor.
 
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
Eriksgatan skrev:
"<1m" som står längst ned till vänster på bilden ovan (till vänster om tulpanön) skall egentligen vara ">1m". Det ger svar på Procentarens frågor.
Det är riktigt, men går att pruta litet på. Jag har en ö med 50 cm avstånd till kanttråd. Klipparen får trixa litet där och kan lämna något litet oklippt, men tat det nästa vända, så det kvittar egentligen.
 
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
A
Soldyrkaren skrev:
Täckningen i Sverige är exakt den samma som i Norge eftersom du hämtar signaler från samma satelliter , du får nog se över din utrustning och kartleverantör :)
Tror att det har att göra med koordinater som den räknar fram från sateliterna.Det finns flera system att välja på och lämnar man sitt vanliga land så har GPS stora problem att veta var man är eller att tolka koordinaterna på rätt sätt. Har varit med om differanser på 10 - 100 tal meter från den verkliga platsen på kartan.
Framtiden blir säkert bättre när alla lyckats enas om 1 koordinatsystem men det tar säkert några årtionden innan vi är där.
 
Min Indego har det senaste veckorna fungerat sämre & sämre. Klipptiderna som låg på ca 1h 15m i början av sommaren kan nu ligga på uppåt 3h eller mer. Mycket vandrande längs kanttråden. Men mest ut i rabatter över kanttråden & har således fastnat väldigt ofta. Speciellt ofta allra längst bort från laddstationen. Men nu ikväll så stod den inbackad i laddstationen med felkod 149 (tror jag) med meddelande att den var utanför. Är det en lågoddsare att tro på att nätdelen är kass? Kanske har den varit dålig från början iom mycket körande utefter kanttråden ända från start samt vänstersvängande vid kartering.
Ja även batteriet verkar ha svårt att bli fulladdat ibland.
 
Redigerat:
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.