Ett nytt fel för mig idag. Klipparen stod vid ett träd som jag har märkt ut och klagade på att den hade kommit utanför begränsningstråden. Borde inte detta fel bara kunna uppkomma vid den yttre begränsningstråden? Om man spekulerar lite, skulle det kunna inträffa om trådarna ut till trädet har delat sig lite (> 1cm) och att då området vid trädet helt plötsligt uppfattas som en del av avgränsningen?

Kan jo gissa några årsaker til at den inte føler kanttråden.

På undersidan mellan framhjulen sitter sensorene. Se til at det er rent her. Du kan byte frekvens, ev. nedgravde strømkabler kan lage problem for kanttrådsignalen. Kolla koblingspunktene mellan kanttråd - ladestasjon.
Tror inte det er noen forskjell om det er yttertråd eller på en ø rudt et tre. Min erfaring er at den klipper mye bedre rundt tre hvor det inte er nogen begrensnigstråd.

Bosch sier at hinder høgre enn 6cm behøver ingen tråd.

Redigerat:
rcjofo skrev:
Kan jo gissa några årsaker til at den inte føler kanttråden.

På undersidan mellan framhjulen sitter sensorene. Se til at det er rent her. Du kan byte frekvens, ev. nedgravde strømkabler kan lage problem for kanttrådsignalen. Kolla koblingspunktene mellan kanttråd - ladestasjon.
Tror inte det er noen forskjell om det er yttertråd eller på en ø rudt et tre. Min erfaring er at den klipper mye bedre rundt tre hvor det inte er nogen begrensnigstråd.

Bosch sier at hinder høgre enn 6cm bøver ingen tråd.
Har inte några större problem egentligen med att klipparen kommer utanför begränsningstråden (har hänt två gånger på en sommar). Att jag var lite förvånad i detta fall är att det fysiskt borde vara omöjligt att hamna utanför begränsningstråden vid en ö om det står ett träd i mitten :-)

Lite merkligt i og med at den støter på treet samt får beskjed fra sensorene at den passerer kanttråden samtidigt.. kansje det er et mjukvareproblem... jeg har sett at min og kan vende feil vei og stoppe på utsiden , men da backer den sakte inn igjen ... dette hender i min trånge passasje hvor det støter på hekken.

Bosch seijer at er det mindre enn 1m frårn ø til kanttråd kan det fortyrre signalen slik at den kjør ut

Kansje løsningen før deg er å fjerne tråden rundt treet ..

rcjofo skrev:
Lite merkligt i og med at den støter på treet samt får beskjed fra sensorene at den passerer kanttråden samtidigt.. kansje det er et mjukvareproblem... jeg har sett at min og kan vende feil vei og stoppe på utsiden , men da backer den sakte inn igjen ... dette hender i min trånge passasje hvor det støter på hekken.

Bosch seijer at er det mindre enn 1m frårn ø til kanttråd kan det fortyrre signalen slik at den kjør ut

Jag har inte gjort några ändringar av begränsningstråden på hela sommaren så det är konstigt att felet kommer nu men som sagt, en teori kan ju kanske vara att tråden till ön har blivit "synlig" om sladden har flyttat på sig lite (>1 cm).
Indegon har varit en busig tonåring denna vecka. Vi får väl säga att en gång är ingen gång och hoppas att läget blir stabilt igen. Som sagt, den har skött sig bra nästan hela sommaren...

Tack ändå för idéer. Jag ska ta en titt igen på både tråden och om det finns kvar något skräp på givarna under klipparen...

rcjofo skrev:

Egentligen inte så merkligt. Den kommer utanfåör linan och tenker "jag måste stanna". Innan den rekker stanna treffer den trädet och tenker "jag krokkade med nogot". Efter krokket leser den av signalet från slingan och kjenner at den er utanför. Indegoen är inte programmerad för at multitaska, så den har då glömt at den först hadde passerad linan.
Det er derför dom 35cm från hinder er et minimum.

petterg skrev:
Egentligen inte så merkligt. Den kommer utanfåör linan och tenker "jag måste stanna". Innan den rekker stanna treffer den trädet och tenker "jag krokkade med nogot". Efter krokket leser den av signalet från slingan och kjenner at den er utanför. Indegoen är inte programmerad för at multitaska, så den har då glömt at den först hadde passerad linan.
Det er derför dom 35cm från hinder er et minimum.
Intressant. En teori eller vet du till och med att den är programmerad i den ordningen? Sedan tror jag i och för sig att jag har hållit marginalen på 35 cm som ju även har fungerat tidigare, men en kombination av smuts på givare och din teori kring hur den är programmerad skulle kunna vara svaret på frågan...

(därutöver så stod den någon decimeter från trädet, men den kanske backade tillbaka lite efter analysen)

Det var en teori basert på min erfaring med at klipperen nesten alltid stopper med melding "utenfor kabel" om den treffer et hinder på utsiden av kabelen. (Og det gjør den som oftest når den svinger feil vei med fronten når den skal snu ved kabel.)

Eriksgatan
Dr Ost skrev:
Med tanke på att min maskin faktiskt har gått bra i ett par månader tidigare så får du väl ändå hålla med om att det mest närliggande torde vara att följa en instruktion som avser "återställning" mer än att följa en installationsanvisning. Jag påstår inte att jag vet vad som är rätt utan jag citerade enbart vad som anvisas av Bosch. Känns dock bra att veta att jag är läskunnig och att du inte sitter och håller på en nyare version av manualen där återställningsproceduren finns omnämnd :-)
Kan instämma i att tågordningen där strömmen först är på känns lite mer logisk, men samtidigt sägs ju det omvända...
Nåväl, samtidigt kanske bra att diskussionen kom upp igen. Jag kan åta mig att fråga Bosch om det finns någon speciell anledning till att de har den tågordningen vid återställning...
  • Jag argumenterar inte för eller emot den ena eller andra tågordningen eller bryr mig ens längre om varför Bosch är ologiska, det har de varit från start. När du i #3788 använde ordet "omvänt" refererande du inte till vad det var omvänt mot för något. Nu har du berättat. Jag uppmärksammade dig på att det "omvända" knappast var bakvänt eftersom det helt överensstämde med ordningen för hur en installation går till. Dessutom löste det kanske ditt problem så, voilá. :D
  • Jag säger ingenting om hur du skall tänka, men en muntlig instruktion per telefon från Boschmedarbetarna och denna FAQ på nätet håller jag själv lägre i trovärdighetsordning än vad som har stått i en manual sedan juli 2012, som inte ändrats mellan revisionerna och som troligen 99,5 % av alla Indegoägare har följt och merparten fått att fungera. Särskilt som Boschmedarbetarna är väl dokumenterade här i tråden att flera gånger tidigare kommit med motsägelsefulla uppgifter. Denna FAQ är ju dessutom ursvår att hitta - den länkas inte till från den "vanliga" produktsidan utan finns enbart på halvofficiella www.bosch-indego.com där ljudnivån fortfarande anges till 85dB och knivarna på bilden är rektangulära. Det tyder på att denna sida gjordes tidigt även om man slängt dit en FAQ på senare tid.
  • När klippare har haft svårt att följa tråden är det troligare att trådens signal inte räcker till än att klipparens sensor är korrupt. Trådens utgående signal beror av trådlängden. Jag tror att det är bra att den får balansera in sig så ostört som möjligt efter att strömmen varit bruten, dvs. utan att någon klippare sitter i med en parallellkopplad impedans och samtidigt drar ström under uppladdningsfas. Det kan även vara så att också klipparens trådsensor anpassar sig efter trådsignalen när klipparen startar upp i laddstationen efter att nyckeln varit ur, för där är enda stället på slingan där avståndet är fixerat och känt - men detta vet jag ingenting om. Skulle det vara så, är det ännu mer kritiskt för klipparens förmåga att känna av slingan att man följer denna ordningsföljd.
  • Tack också Dr Ost för att du är snäll och frågar Bosch om detta. Det vore bra om de t ex kan fastställa om ordningen spelar roll. Jag har alltid satt i klipparen sist - efter strömmen till laddstationen enligt installationsanvisningarna - och har heller aldrig haft några problem med snurrande klippare eller klippare som dör (troligen dör de för att de inte kan hitta laddstationen eftersom de inte vet var den är pga. att de inte känner trådens signal). Båda beteendena beror troligen på att klippsensor och trådens spänning inte synkar. Så om man har problem med trådens avkänning, att då inte pröva att sätta igång de två delarna i samma ordningsföljd som vid installationen, övergår mitt förstånd. Det tar precis lika lite tid, dvs. mindre än 2 minuter - vilket är kortare tid än att vänta på att supporten ringer åter eller på att få klipparen tillbaka från BSC....
  • Eftersom frågan kom upp, så har jag ännu aldrig känt behov av att återställa till fabriksinställningarna i menyn trots fel på flera klippare. De problem jag har haft med dem beror inte på något i den minimala "programmering" man kan göra själv, så jag förstår inte varför vissa gör detta nästan som ett mantra. Däremot har jag startat om klipparen med nyckeln och brutit strömmen till laddstationen ett otal gånger, t ex när tråden råkat klippas av och vid omläggning av klippytan. Och @pgerts, att den ändå fungerar efter ett strömavbrott behöver inte vara konstigare än att de två delarna som behöver vara intrimmade tillsammans behåller sin senaste inställning vilket ju är högst önskvärt t ex nu när vi är i åsksäsongen med en del kortvariga strömavbrott.

Redigerat:
Eriksgatan
Dr Ost skrev:
Ett nytt fel för mig idag. Klipparen stod vid ett träd som jag har märkt ut och klagade på att den hade kommit utanför begränsningstråden. Borde inte detta fel bara kunna uppkomma vid den yttre begränsningstråden? Om man spekulerar lite, skulle det kunna inträffa om trådarna ut till trädet har delat sig lite (> 1cm) och att då området vid trädet helt plötsligt uppfattas som en del av avgränsningen?
Nej, det är helt logiskt att den feltypen även kan inträffa där...;)
Oavsett hur du drar tråden till denna ö (> eller < 1cm) så har du därmed definierat trädområdet som varandes utanför begränsningstråden.

Upprepas detta så testa som rcjofo föreslår och ta bort ön (om nu trädstammen är rak och krockvänlig). Men bryt i så fall strömmen till laddstationen (eftersom trådlängden har ändrats) och slå sedan på den igen utan klippare i - och sätt därefter i klipparen i laddstationen...:D

Redigerat:
  • Gilla
Dr Ost
  • Laddar…
Tack nattredaktionen (Eriksgatan) för bra kommentarer :-).
Bara ett litet förtydligande ang trädet. Utifrån att ön är satt utifrån minimimåttet 35 cm så trodde jag inte att klipparen kunde komma så långt fram så att den kunde signalera att den är utanför tråden (för där står ju ett träd som hindrar den ganska rejält :-)), men uppenbarligen så krävs visst inte många mm/cm överträdelse...

Hej

Nu tror jag vi kan stänga diskussionen kring hur en kallstart skall gå till. Jag vet att du Eriksgatan har velat stänga denna diskussion mycket tidigare (och ja, du kommer bli nöjd med svaret :-)) men nu finns även officiellt svar från Bosch.

Instruktionen i FAQ på hemsidan kommer att ändras, likväl kommer kundtjänstpersonalen informeras. Ändringen består i det som känns mest logiskt, dvs att strömmen skall vara på när Indegon placeras i basstationen, dvs precis som vid grundinstallationen. Tågordningen är alltså enligt följande:

1. Stäng av strömmen
2. Dra ut Indegon
3. Dra ut den röda nyckeln
4. Sätt in den röda nyckeln

5. Vänta 5 minuter
6. Slå på strömmen igen
7. Sätt Indegon i stationen igen
8. Tryck på en av de sex knapparna

Görs kallstarten i fel ordning finns bl a en risk för att Indegon inte startar, dvs man får göra om proceduren igen. Även viktigt att man inte väntar för länge (ex en timme).

Åter till mitt riktiga jobb :-)

• Gilla
MeanMike och 1 till
  • Laddar…
rcjofo skrev:
Det var billigt for et såpass stort LiPo batteri ..... i Norge er det veiledene pris på Nkr 2500,- eks moms
Om det inte är avhandlat tidigare så är det inget lipo i indegon. Det är li-ion.

Nu klipper min rätt ok faktiskt, har ställt höjden till 4 och den har klippt så mycket att den inte behöver köra på "turbomode" längre, då klipper den mycket tyst.
Ibland får den dock försig att varva upp, har lite ojämt växande gräsmatta... vid dessa tillfällen hade det varit kanon om man i en meny hade kunnat "Deaktivera Turbomode" isf hade jag kunnat använda klipparen på kvällstid/nattid då den är såppas tyst då, men eftersom det är lynningt när den hoppar yupp i brölande turboläget vill man inte chansa och göra sig ovän med grannarna.:confused:.

Slutligen följer den slinga lite för mycket än, då det blir märken efter klipparen. Sen verkar det som displayen inte gillar värme, när den har varit i solen så blir det lätt att den försvinner helt, men det avhjälps med att man sätter något som skuggar displyen framför bara så dyker den upp när det svalnat.

For å unngå at den varvar upp i turbolege lønner det seg å klippe ned hele gresmattan 1 -2 lege under det man ønsker. Efteråt høyer man til det leget man vil ha.

Da vil du få klippet vekk gammalt stivt gress og klipperen kan sedan arbete med enbart nytt gress.
Og i vekstsesongen klipper jag varje dag.

Displayen tåler ikke høy varme, men blir like fin når den blir avkyld.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.