1 226 852 läst ·
6 151 svar
1227k läst
6,2k svar
Bosch Indego 10 robotklippare
Jag har det åt båda hållen och det fungerar för mig, jag fick över tråd på några ställen där jag tog bort buskar.sturban skrev:Ja. Jag har en sådan remsa, ca 5-6 m ut på gräsmattan och tillbaka som blev över när jag ändrade runt en gräsplätt som klipparen numera når från en annan del av tomten. Jag har noterat att Indegon någon gång blir skrämd av remsan men det gör ingen skillnad om den emellanåt vänder mot den. Tror att jag missar avståndet på några punkter så det blir lite brett men som sagt, det gör ingen skillnad för mig. Om du menar åt andra hållet, ifrån gräsytan så borde det det gå utmärkt också men det har jag inte provat.
Hur fungerar kantklippningen för er, tar den hela slingan eller bara en del?
Mortimer, följer du verkligen manualen om den "brölar" direkt ur kartong?mortimer skrev:Nja, lyckan var kortvarig idag. Drog igång min ersättningsIndego idag men den brölar fortfarande något fruktansvärt. Det var senaste utgåvan av den tillverkad 2013-06-12.
Vilket skräp alltså!
Så nu är frågan hur jag blir av med eländet. Den har redan varit på service två ggr redan och hyser ingen förhoppning att de löser det gång nr3.
Dvs. klipp först ner gräset till 4cm _innan_ du kör igång Indegon, annars kommer den ofta att gå på högvarv tills gräset blivit välklippt från flera håll.
Senare när den går på lågvarv vid klippning av endast lågt gräs hörs inte klippaggregatet alls när den kör förutom ett frasande i gräset..
Låter man den sedan gå varje eller åtminstone varannan dag så kommer den alltid att klippa tyst.(förutom då hjulmotorerna som låter en del)
Att den varvar upp när den stöter på högt gräs och tuvor är ju inget fel...det är så det är tänkt att fungera.
Att den ibland varvar upp så att det blir resonans i hela karossen är ju dock inte så lyckat men som sagt, när den endast klipper kort gräs som det är tänkt se sker detta inte.
När den har svårt att kartera , ta ur nyckeln och låt den stå en halvtimme, vrid sedan på nyckeln igen och sätt tillbaka den i laddaren, då har det funkat bra varje gång för mig.Dennislo skrev:Uppdatering: Testade idag att lägga ut en 5x5m ny tråd och då fungerar allt bra, känns klart som ett skarv problem. Den "nya" tråden va enbart Gardena så det borde inte vara ett problem med den typen av tråd. Ett nytt problem som uppstod igår va att efter den gått ut ur laddaren och skall följa tråden så snurrar den 2 eller flera varv, det är precis som den inte känner av tråden alls utan när den får kontakt så börjar den följa tråden för att sedan tappa kontakt och går då ut på gräset. Allt detta kan ju vara ett problem i mjukvaran men eftersom man måste skicka den på service så är det inte så enkelt att testa sig fram.
Redigerat:
Börja på nivå 10 och så sänker du efter varje fullständig klippningmortimer skrev:Nja, lyckan var kortvarig idag. Drog igång min ersättningsIndego idag men den brölar fortfarande något fruktansvärt. Det var senaste utgåvan av den tillverkad 2013-06-12.
Vilket skräp alltså!
Så nu är frågan hur jag blir av med eländet. Den har redan varit på service två ggr redan och hyser ingen förhoppning att de löser det gång nr3.
Japp, följer manualen och lite därtill. Den varvade upp ganska direkt men "turboläget" lät tyst i 3-5min men kom det högt brölande ljudet igen. Gräset klipptes ner med min bensinare till en höjd av 35mm i onsdagskväll och läge 5 motsvarar 38mm. 3mm ser gräset inte ut till att ha växt i denna torkan på 1 dygn.windy23 skrev:Mortimer, följer du verkligen manualen om den "brölar" direkt ur kartong?
Dvs. klipp först ner gräset till 4cm _innan_ du kör igång Indegon, annars kommer den ofta att gå på högvarv tills gräset blivit välklippt från flera håll.
Senare när den går på lågvarv vid klippning av endast lågt gräs hörs inte klippaggregatet alls när den kör förutom ett frasande i gräset..
Låter man den sedan gå varje eller åtminstone varannan dag så kommer den alltid att klippa tyst.(förutom då hjulmotorerna som låter en del)
Att den varvar upp när den stöter på högt gräs och tuvor är ju inget fel...det är så det är tänkt att fungera.
Att den ibland varvar upp så att det blir resonans i hela karossen är ju dock inte så lyckat men som sagt, när den endast klipper kort gräs som det är tänkt se sker detta inte.
Skräp är vad Indegon är! Verkligen det sämsta köpet jag gjort sista 35 åren
Tro mig det krävs av någon anledning längre tid, ett par minuter försökte jag oräkneliga gånger och med nollställningar och liknande innan jag uppgivet och nära att ge upp hoppet om den lämnade den en längre stund och sedan upptäckte till min förvåning att den funkade perfekt när jag kom tillbaka för nya försök.lilytwig skrev:
Har sedan både utökat och flyttat området några gånger och utan att lämna den strömlös en längre stund har det inte fungerat att kartera på nytt någon gång. (75dB 5.8 4679)
Utan att den varit strömlös en längre stund resulterade karteringsförsöken i att den antingen stod och snurrade runt utan att ens ha lämnat laddplattan. resp. åkte några meter och vikit av från linan resp. ibland kunnat följa linan bortåt 50 meter för att sedan vika av från den.
Jag är dock ganska nöjd med mitt som du kallar "skräp"....mortimer skrev:Japp, följer manualen och lite därtill. Den varvade upp ganska direkt men "turboläget" lät tyst i 3-5min men kom det högt brölande ljudet igen. Gräset klipptes ner med min bensinare till en höjd av 35mm i onsdagskväll och läge 5 motsvarar 38mm. 3mm ser gräset inte ut till att ha växt i denna torkan på 1 dygn.
Skräp är vad Indegon är! Verkligen det sämsta köpet jag gjort sista 35 åren
Första 2-3 klippningarna var den dock lite högljudd, med sen den klippt allt så att det inte är några tuvor och liknande som den stuttar i oavsett vilken riktning den kommer ifrån så har den varit tyst.
Eftersom en gräsmatta inte är plan som ett salsgolv kan en vanlig klippare med annat hjulavstånd lämna mindre kullar osv., dessutom kan det påverka vilken riktning klipparen kommer ifrån då t.ex en mindre grop på ena sidan av en tuva gör tuvan lite högre, allt beror på var klipparens hjul går i förhållande till det höga området.
Jag är övertygad om att när den väl fått gå ostörd ett antal klippcykler så kommer även din klippare att tystna och bli till belåtenhet med ett utmärkt klippresultat.
Börja gärna ännu högre än läge 5.
Håller med. Många skriver här om att man börjar högt o sen ska maskinen klippa ner mattan efterhand. Sänka efterhand alltså. Jag hade den tanken i 2 dagar när jag köpt min. Jag märkte direkt att när den tog i högre gräs eller körde i mossa så brölade den direkt.sen övergav jag den idén. Jag klippte ner min matta lägre än den höjden jag ville ha med Indegon. Sen va det tyst. inga mer problem. Klipper sen varannan dag och gjort nu sen i maj o det är absolut inga problem. Däremot for den ut i rabatten sist och då tog tallriken o knivarna i, genast så brölade det igen.windy23 skrev:Jag är dock ganska nöjd med mitt som du kallar "skräp"....
Första 2-3 klippningarna var den dock lite högljudd, med sen den klippt allt så att det inte är några tuvor och liknande som den stuttar i oavsett vilken riktning den kommer ifrån så har den varit tyst.
Eftersom en gräsmatta inte är plan som ett salsgolv kan en vanlig klippare med annat hjulavstånd lämna mindre kullar osv., dessutom kan det påverka vilken riktning klipparen kommer ifrån då t.ex en mindre grop på ena sidan av en tuva gör tuvan lite högre, allt beror på var klipparens hjul går i förhållande till det höga området.
Jag är övertygad om att när den väl fått gå ostörd ett antal klippcykler så kommer även din klippare att tystna och bli till belåtenhet med ett utmärkt klippresultat.
Börja gärna ännu högre än läge 5.
Om jag fattar detta rätt, och jag läser den här tråden varje dag, så brölar den bara när den varvar upp. Och det gör den ju bara när den stöter på "för stort motstånd". Vilket min inte gör längre då.
Så jag stödjer nog den tesen ovan här.
(Det finns naturligtvis måndagsexemplar oxå) Bröl-ollar kallade
Redigerat:
hm jag har ju skrivit 250kvm och jag har hus carport o bör då ha gräsmatta som klipps med robot....få se nu......då hade jag nog haft 10kvm gräs o klippa. på 50 minuter..... Då hade den inte ens haft en chans o börja bröla :wow: o fy fasen va långsam maskinen varit då.....mortimer skrev:
(skämtar bara)
Har du opplevd brølet? Det du beskriver er avgjørende for varvtalet klippemotoren går på. At klippeagregatet/motoren ikke er festet er avgjørende for brølet. Min plen ble ikke mindre gropig og fikk kortere gress av at jeg festet klippemotoren med gummi og buntband. Derimot forsvant brølet av den operasjonen. Etter den operasjonen klarte også klipperen å varva ned etter å ha funnet en grop. Det virker altså som at den dårlige innfestingen medfører at klipperen konstant tror at den har mye motstand på disken etter at den har varvat opp.MeanMike skrev:Håller med. Många skriver här om att man börjar högt o sen ska maskinen klippa ner mattan efterhand. Sänka efterhand alltså. Jag hade den tanken i 2 dagar när jag köpt min. Jag märkte direkt att när den tog i högre gräs eller körde i mossa så brölade den direkt.sen övergav jag den idén. Jag klippte ner min matta lägre än den höjden jag ville ha med Indegon. Sen va det tyst. inga mer problem. Klipper sen varannan dag och gjort mu sen i maj o det är absolut inga problem. Däremot for den ut i rabatten sist och då tog tallriken o knivarna i, genast så brölade det igen.
Om jag fattar detta rätt, och jag läser den här tråden varje dag, så brölar den bara när den varvar upp. Och det gör den ju bara när den stöter på "för stort motstånd". Vilket min inte gör längre då.
Så jag stödjer nog den tesen ovan här.
(Det finns naturligtvis måndagsexemplar oxå) Bröl-ollar kallade
Om då klipparen havererar så man måste lämna in den, eller om gräset växer fortare än klipparen hinner klippa, eller att det är någon mindre ojämnhet i gräsmattan som får upphägningen i gungning, ska man då återigen vid de tillfällena stå ut med att den "brölar" drygt 10h ?!windy23 skrev:Jag är dock ganska nöjd med mitt som du kallar "skräp"....
Första 2-3 klippningarna var den dock lite högljudd, med sen den klippt allt så att det inte är några tuvor och liknande som den stuttar i oavsett vilken riktning den kommer ifrån så har den varit tyst.
Eftersom en gräsmatta inte är plan som ett salsgolv kan en vanlig klippare med annat hjulavstånd lämna mindre kullar osv., dessutom kan det påverka vilken riktning klipparen kommer ifrån då t.ex en mindre grop på ena sidan av en tuva gör tuvan lite högre, allt beror på var klipparens hjul går i förhållande till det höga området.
Jag är övertygad om att när den väl fått gå ostörd ett antal klippcykler så kommer även din klippare att tystna och bli till belåtenhet med ett utmärkt klippresultat.
Börja gärna ännu högre än läge 5.
Tror inte det....