10 019 läst ·
33 svar
10k läst
33 svar
Bosch GTS 10
Sida 1 av 3
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Jag skulle behöva en bättre stationärbänksåg än den jag har nu (Kity, fransk kombinationsmaskin) och blådåre som jag är funderar jag på en GTS 10. Har ju kontakter på Bosch, så priset blir bra
Hur bra är den egentligen?
Maskinen ser ju bra ut.. Jag har dock inte arbetat med den, men tyckte att bordet (benen) ser rätt vingliga ut. Men bilden ljuger kanske, har inte sett det i verkligheten.

Jag har kört med en Scheppach med 500mm klinga.. Den är stor och stabil

Jag har kört med en Scheppach med 500mm klinga.. Den är stor och stabil
Detta är en mycket trevlig maskin; Mobil, Pålitlig, Exakt och Kraftfull.
Har dock hört många påstå att dewalts anhåll med kuggstångsstyrning är om möjligt ännu bättre, men jag har under 2 års intensivt användande alldrig hittills upptäckt att Bochs's anhåll sviker, det låser hårdare än epoxylim
Andra finesser som förstärker mobiliteten är bla. att det finns hålare för alla anhåll och övriga tillbehör på maskinen. Finns t.om. ett fack för verktyg och extra klinga(!)
Angående bordet så må det se rangligt ut men det är väldigt stabilt, och att det går att fälla ihop till så gott som ingenting gör sågen ännu lättare att ta med sig. Rekomenderar att du köper ett bord samtidigt som du införskaffar en såg, så kommer den i perfekt arbetshöjd!
Detta är en helskön maskin, i helt rätt färgsättning
Innan jag köpte min så fick jag rådet att köpa en 3-fas "kraftigare" såg. Men när man åker på jobb så är det inte alla som har tillgång till 3-fas, samt att jag sen allra första snittet upplevt boschen som tillräckigt kraftfull för alla mina behov.
Har dock hört många påstå att dewalts anhåll med kuggstångsstyrning är om möjligt ännu bättre, men jag har under 2 års intensivt användande alldrig hittills upptäckt att Bochs's anhåll sviker, det låser hårdare än epoxylim
Andra finesser som förstärker mobiliteten är bla. att det finns hålare för alla anhåll och övriga tillbehör på maskinen. Finns t.om. ett fack för verktyg och extra klinga(!)
Angående bordet så må det se rangligt ut men det är väldigt stabilt, och att det går att fälla ihop till så gott som ingenting gör sågen ännu lättare att ta med sig. Rekomenderar att du köper ett bord samtidigt som du införskaffar en såg, så kommer den i perfekt arbetshöjd!
Detta är en helskön maskin, i helt rätt färgsättning
Innan jag köpte min så fick jag rådet att köpa en 3-fas "kraftigare" såg. Men när man åker på jobb så är det inte alla som har tillgång till 3-fas, samt att jag sen allra första snittet upplevt boschen som tillräckigt kraftfull för alla mina behov.
Produkter som diskuteras: "epoxylim"
Epoxylim Gorilla
Härdar på 30 sekunder
116 kr inkl moms
Läs mer
MathiasS skrev:
Tyvärr så finns det inte förlängningsbord som orginaltilbehör. Borde kanske gå att fixa till något eget?? :-? Jag brukar ha en rullbana efter min såg, så inte det sågade materialet dimper rakt ner i backen och blir fult.
Men kan se framför mig hur snyggt (och givetvis praktiskt
/AB
Hej
Den gröna såg fin ut! Vet någon av Er om den blå, den gröna eller gula, eller annat fabrikat har kullagrat justerbord. Jag inbillar mig att jag behöver en sådan såg. Vad jag minns hade Kitty just en sådan bänkcirkelsåg, och möjligen också Inca.
Tacksam för svar!
per
Den gröna såg fin ut! Vet någon av Er om den blå, den gröna eller gula, eller annat fabrikat har kullagrat justerbord. Jag inbillar mig att jag behöver en sådan såg. Vad jag minns hade Kitty just en sådan bänkcirkelsåg, och möjligen också Inca.
Tacksam för svar!
per
Kullagrat har nog ingen av dessa "mobila" sågar, är nog något som du får gå upp i storlek för att finna.
Dock har ju både blå och gul (tror grön) ett skjutanhåll som löper i ett spår längs med klingan för "justersågning". Detta anhåll är vinklingsbart + - 45° och funkar i stor sett lika bra som ett kullagrat, om än i mindre format.
Dessa sågar är väl inte direkt anpassad för fina snickeriarbeten, utan främst att vara mobila och allsidiga(även om de går att finlira med
)
/AB
Dock har ju både blå och gul (tror grön) ett skjutanhåll som löper i ett spår längs med klingan för "justersågning". Detta anhåll är vinklingsbart + - 45° och funkar i stor sett lika bra som ett kullagrat, om än i mindre format.
Dessa sågar är väl inte direkt anpassad för fina snickeriarbeten, utan främst att vara mobila och allsidiga(även om de går att finlira med
/AB
Hej
Jag tycker att den gröna är fiffigast eftersom underlaget för kapanhållet skjuter ut "bakåt". Det ger plats till bredare bitar.
Den blå kommer säkert att förses med samma vänster-underlag.
Och sedan kommer det rullande justerbordet, produktutveckling.
per
Jag tycker att den gröna är fiffigast eftersom underlaget för kapanhållet skjuter ut "bakåt". Det ger plats till bredare bitar.
Den blå kommer säkert att förses med samma vänster-underlag.
Och sedan kommer det rullande justerbordet, produktutveckling.
per
elof skrev:
Tyvärr så finns det inte förlängningsbord som orginaltilbehör. Borde kanske gå att fixa till något eget?? :-? Jag brukar ha en rullbana efter min såg, så inte det sågade materialet dimper rakt ner i backen och blir fult.
Men kan se framför mig hur snyggt (och givetvis praktiskt
/AB[/quote]
En av de gånger jag har störst nytta med bordssågen är när jag kapar skivor till tex fönsterbrädor etc. Då blir bitarna gärna ett par meter långa och för otympliga att hantera själv utan bra stöd. Ett rullstöd vill ofta styra materialet åt ena eller andra hållet.
Hur tror ni att tex en sådan här står sig i en jämförelse med den Blå eller den Gröna:
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=503359983&pf_id=SE-244052&dept_id=SE-244
Hmm, Meec Tools har man ju hört en del saker om (och då oftast negativtMathiasS skrev:En av de gånger jag har störst nytta med bordssågen är när jag kapar skivor till tex fönsterbrädor etc. Då blir bitarna gärna ett par meter långa och för otympliga att hantera själv utan bra stöd. Ett rullstöd vill ofta styra materialet åt ena eller andra hållet.
Hur tror ni att tex en sådan här står sig i en jämförelse med den Blå eller den Gröna:
[länk]
Har inte själv testat den maskinen, men är lite skeptisk :-? och då främst mot anhåll och den biten som måste sitta perfekt! Ett litet glapp och resultatet riskerar att bli åt h*****e!
Vill du ha en "riktig" såg, för precisionssågning, med stort utmatningsbord så får du nog titta ytterligare lite högre på prisskalan
/AB
Nädu, jag har en billig rackare från Hercules (bauhaus sågen), den funkar kanon för det jag använder den till. Tro det eller ej.elof skrev:
Fast man blir ju lite köpsugen när ni postar blåa bilder....
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Jag tror digMathiasS skrev:
Har inte fingrat på Hercules (då bauhaus inte finns i mitt närområde) men så gott som samtliga andra (billiga)modeller har ett parallellanslag som bara fixerar på en punkt, vilket medför att anhållet kan fjädra något i sidled, vilket jag är alergisk mot.
Visst är Boschen sexig