26 420 läst ·
30 svar
26k läst
30 svar
Bosch GTA 2500 compact nåt att ha?
tror att stabiliteten är nog lika bra på både GTA 2500 och GTA 3800, de är ju samma dimension i bredd iaf, antar tjocklek också? iom GTA 3800 är längre och tål 250 kg, så borde det mindre bordet tåla mer egentligen? om det inte är tunnare i "höjd" eller har smalare ben?
Tror faktiskt båda borden är lika "stabila", men om man vill ha ett smidigt bord som är lätt att ta med, eller om man vill ha ett som klarar riktigt långa tunga reglar (går ju köpa till fristående stöd, eller stöd till förlängingsskenorna till bosch också) Talar lite "mot" mitt eget köp här
men tror ändå om man bygger altan eller liknande det är ganska skönt när man väl kånkat ut allting och det är på gräsmattan. (nästa steg är väl isf om man skulle ha valt en större såg
, men bordet lär iaf duga till alla varianter i fortsättningen, även GTA 2500)
Satte mig faktiskt mitt på stativet (utan såg) och försökte gunga i alla riktningar, i sidled så kunde jag inte rubba det alls (det stod på ett parkettgolv så gummiknopparna hade extremt bra fäste) i längdled så kunde jag rubba det ungefär 1 cm uppskattar jag det till (dvs 5mm åt varje håll). Jag väger 125 kg och om Ni tänker att en kille sitter fritt och försöker gunga ner stativet och det inte rör sig mer, så är det mer stabilt än något annat jag suttit på
Vikten gör iofs att det blir mer stabilt neråt, så med 250kg på så lär det vara extremt stabilt.
Tror faktiskt båda borden är lika "stabila", men om man vill ha ett smidigt bord som är lätt att ta med, eller om man vill ha ett som klarar riktigt långa tunga reglar (går ju köpa till fristående stöd, eller stöd till förlängingsskenorna till bosch också) Talar lite "mot" mitt eget köp här
Satte mig faktiskt mitt på stativet (utan såg) och försökte gunga i alla riktningar, i sidled så kunde jag inte rubba det alls (det stod på ett parkettgolv så gummiknopparna hade extremt bra fäste) i längdled så kunde jag rubba det ungefär 1 cm uppskattar jag det till (dvs 5mm åt varje håll). Jag väger 125 kg och om Ni tänker att en kille sitter fritt och försöker gunga ner stativet och det inte rör sig mer, så är det mer stabilt än något annat jag suttit på
Köpte 4/5 ett sågpaket GCM 8 SJ och GTA 2500 på Beijer för 3995:-.
När jag packade upp GTA 2500 upptäckte jag att ena udragsarmen glappade mycket i höjdled och svor en rejäl ramsa.Nyfiken som man är skruvade jag loss ena gaveln och upptäckte att det saknades en plaststyrning på armen. Samtal till Beijer som sa -Kom och byt bordet.Dagen efter bytte jag, åkte hem och packade upp och upptäckte glapp i bägge armarna och svor en lite värre ramsa denna gång.Den här gången saknades två plaststyrningar jag gav upp och inväntade måndag för ny kontakt med Beijer.
Fick kontakt med en Bosch-representant och förklarade felet och vilka delar jag ville ha hemskickade, han i sin tur kontaktade Bosch Danmark där bordet kom ifrån för att få tag i plaststyrningarna, bordet är tillvekat i Kina för övrigt. Nu väntar jag på delar.
Tro det eller ej men i övrigt verkar bordet fylla sin funktion.
Det jag vill ha sagt är: kolla glappet på utdragsarmarna i höjdled det ska inte glappa mycket när armarna är utdragna, gör det det så saknas det styrningar.
När jag packade upp GTA 2500 upptäckte jag att ena udragsarmen glappade mycket i höjdled och svor en rejäl ramsa.Nyfiken som man är skruvade jag loss ena gaveln och upptäckte att det saknades en plaststyrning på armen. Samtal till Beijer som sa -Kom och byt bordet.Dagen efter bytte jag, åkte hem och packade upp och upptäckte glapp i bägge armarna och svor en lite värre ramsa denna gång.Den här gången saknades två plaststyrningar jag gav upp och inväntade måndag för ny kontakt med Beijer.
Fick kontakt med en Bosch-representant och förklarade felet och vilka delar jag ville ha hemskickade, han i sin tur kontaktade Bosch Danmark där bordet kom ifrån för att få tag i plaststyrningarna, bordet är tillvekat i Kina för övrigt. Nu väntar jag på delar.
Det jag vill ha sagt är: kolla glappet på utdragsarmarna i höjdled det ska inte glappa mycket när armarna är utdragna, gör det det så saknas det styrningar.
Ajdå! Hade int tänkt att packa upp kitet förrän i juli när jag behöver det. Men ditt inlägg har fått mig att ändra mig. Tack för infon!BörjeBå skrev:Köpte 4/5 ett sågpaket GCM 8 SJ och GTA 2500 på Beijer för 3995:-.
Antar att det inte är några plaststyrningar på GTA3800? (inte märkt något iaf) men där är ju 4kant järnet anpassat precis till 4kanthålet. Kanske är mindre 4kanthål på GTA2500 jag vet inte, men på 3800 är det så breda 4kant skenor som rymms på bredden för att det ska fungera?BörjeBå skrev:Köpte 4/5 ett sågpaket GCM 8 SJ och GTA 2500 på Beijer för 3995:-.
Plaststyrningarna på GTA 2500 syns inte om man inte plockar av ena blåa plastgaveln, de sitter på inre änden av fyrkantsarmarna det ska vara en på varje sida (4st/arm) de styr mot insidan av aluminiumprofilen som är bordskroppen.Vet inte om det är samma på GTA 3800.
Bordet känns stabilt och bra, men det känns som om såg och bord inte helt är optimerade för varandra. Man kan gera max 48° pga av en liten fot till sågen, den foten kan i och för sig tas av (och tappas bort) eller behållas med lite meck som följd. Om man tar av foten tar sågen i bulten som håller sågen istället och man kan gera max 51°.
Lite ogenomtänkt (läs epa) känns gerbegränsningarna allt. Måste fundera om jag monterat fel eller om man kan hitta någon snyggare workaround på detta.
Lite ogenomtänkt (läs epa) känns gerbegränsningarna allt. Måste fundera om jag monterat fel eller om man kan hitta någon snyggare workaround på detta.
Jag är kanske lite fredagstrött men förstår inte hur du menar? stativbordet är ju under sågen, så blir ju ingen skillnad om man ställer den på golvet eller skruvar fast den i stativbordet? eller har jag missat något? Låter konstigt att det har isf har gjort ett bord som begränsar sågens möjligheter.baljbalj skrev:Bordet känns stabilt och bra, men det känns som om såg och bord inte helt är optimerade för varandra. Man kan gera max 48° pga av en liten fot till sågen, den foten kan i och för sig tas av (och tappas bort) eller behållas med lite meck som följd. Om man tar av foten tar sågen i bulten som håller sågen istället och man kan gera max 51°.
Lite rörig beskrivning jag vet...
Med bordet följer skenor som man skruvar fast sågen i. Dessa skenor klickar man fast mha snabbfästen i själva bordet. Så sågen har alltid skenorna på så att säga.
Det är i en av skenorna som den lilla foten på sågen tar i, tar man bort den tar sågen i en av skruvarna (som håller fast sågen i skenan) när man vill gera mycket.
Med bordet följer skenor som man skruvar fast sågen i. Dessa skenor klickar man fast mha snabbfästen i själva bordet. Så sågen har alltid skenorna på så att säga.
Det är i en av skenorna som den lilla foten på sågen tar i, tar man bort den tar sågen i en av skruvarna (som håller fast sågen i skenan) när man vill gera mycket.
Köpte såg och bord igår så jag har bara hunnit montera det, men märkte också att en av skruvarna på höger sida tar i. Dock märkte jag inte att någon fot tar i.baljbalj skrev:Lite rörig beskrivning jag vet...
Fan också, mitt verkar glappa flera cm på ena sidan. Såg dessutom idag att bara ena benet har justerbar fot... ska inte alla 4 gå att justera i höjdled? Suck, har ingen lust att släpa bordet in till stan.BörjeBå skrev:Köpte 4/5 ett sågpaket GCM 8 SJ och GTA 2500 på Beijer för 3995:-.
Jag gjorde som du, dealade till mig ett paketpris med 3800 bordet istället för 2500.Beachboy72 skrev:
Fick betala 4290:-
Mycket nöjd med med kap+bord, samt även kundbemötandet givetis.
Ni som kör med gta 2500, är ni nöjda med bordet? Det börjar dyka upp bra erbjudanden på gcm 8 sjl och gta 2500. man är ju lite sugen
http://www.xlbygg.se/Global/ByggOle/Kampanj/Pdf annonser/Bygg-Ole_Kampanjannons_nr2_22mars-14apr.pdf