27 937 läst ·
38 svar
28k läst
38 svar
Bosch GSM 8 SJL vs. Metabo KGS 216 Plus?
Min såg står just nu lite svåråtkomligt och därför har jag inte svarat. Jag har för mig att jag känt ett litet glapp i vridning, som försvinner helt när man drar åt låsskruven. I lutning kan jag inte kännas vid att jag känt något glapp.. Eventuellt kan jag släpa fram sågen i helgen och känna efter lite extra.DANNE_K_ skrev:
Jag läser tråden för första gången nu ....DANNE_K_ skrev:
Jag äger ingen Bosch kap/ger. Men Bosch GCM 8 xx har varit ifrågasatt i någon tråd här över ett glapp vid klicklägena i vridbordet (men inte vid lutning).
Och efter jag läste den tråden kände jag efter på en såg som uppställd i någon butik och kunde konstatera att det var korrekt, det fanns ett litet "glapp" i de förinställda klicklägena.
Det var ju ett tag sen, men jag vill minnas att det var rätt litet, någon del av en grad, mindre än det som den där filmen visade.
Jag har också ett minne av att jag undersökte orsaken lite och såg att de urtag som finns på undersidan av bordet helt enkelt var aningens vidare än den klack som "låser" i förinställt läge. Det fanns alltså ingen justering att göra, utan isåfall gäller det någon liten ombyggnad.
Men glappet var ju som sagt ganska litet, besvärar knappast vid vanligt byggande. Och det går ju att ställa in vinkeln hur exakt man kan och vill och sen låsa med låsskruven vid väldigt noggranna arbeten.
Dock kanske inget man förväntar sig av en maskin inom proffssegmentet ...?
MEN, detta var en koll jag gjorde på en tidigare modell av GCM8xx, (och som tråden där också handlade om), jag har också kollat in en gcm8sjl nu lite senare, och fick en klar uppfattning om att det mesta av glappet numera var borta,
En koll under visade att urtagen var numera i en plastgrej, undrar om det påverkar livslängden?
Urtagen är i sjl lätt trapetsformade för att låsa mer exakt. Fortfarande ingen justeringsmöjlighet, förutom att vrida på plastgrejen så alla förinställda lägen förskjuts samtidigt lika mycket åt ena eller andra hållet.
Redigerat:
Jag var precis och kände på min SJL. Inget glapp i klicken i vridningen vad jag kan avgöra, men visst kan man få den att flexa lite om man tar i, det är ju inte en helt stum konstruktion.eidlert skrev:Min såg står just nu lite svåråtkomligt och därför har jag inte svarat. Jag har för mig att jag känt ett litet glapp i vridning, som försvinner helt när man drar åt låsskruven. I lutning kan jag inte kännas vid att jag känt något glapp.. Eventuellt kan jag släpa fram sågen i helgen och känna efter lite extra.
Lutningen har inga fasta lägen, så där glappar det iaf inte ;-)
Instämmer med ovanstående. Inget glapp på min SJL heller! 
Kan inte komma ihåg att jag upplevde något glapp på min SJL heller.
Har bara goda minnen av att såga med den sågen och listerna blev nog snudd på perfekta
Maskinen är en fröjd att arbeta med men som alltid finns det säkert bättre grejer men då kostar det. För en hobbypulare är GCM 8SJL i överkant på vad man "borde" investera i en såg men det är värt det!
Har bara goda minnen av att såga med den sågen och listerna blev nog snudd på perfekta
Maskinen är en fröjd att arbeta med men som alltid finns det säkert bättre grejer men då kostar det. För en hobbypulare är GCM 8SJL i överkant på vad man "borde" investera i en såg men det är värt det!
Måste bara skriva av mig lite.
Jag gjorde en chansning och beställde en Metabo KGS 216 Plus i måndags, från webhallen. Men.... det sket sig. Först försenar posten leveransen och idag, fredag, så levererade de den direkt hem till mig, även fast jag inte beställ hemkörning. Fick köra som en dåre från jobbet för att kunna vara hemma och ta emot paketet. När jag sen bär in det så tänkte jag att det är ju för litet och lätt..... Jag fick hem en Mertabo KS 216 M Lasercut!!!
:banghead:
Jag som hade planerat att såga lister i helgen
(Har skickat ett argt mail till webhallen, men det är ju ingen där för ens på måndag som kan läsa det.....)
Nu får det bli en
och planera in nått annat helgjobb..... kanske köra lite med lackfräsen på fasaden, om vädret tillåter.
Jag gjorde en chansning och beställde en Metabo KGS 216 Plus i måndags, från webhallen. Men.... det sket sig. Först försenar posten leveransen och idag, fredag, så levererade de den direkt hem till mig, även fast jag inte beställ hemkörning. Fick köra som en dåre från jobbet för att kunna vara hemma och ta emot paketet. När jag sen bär in det så tänkte jag att det är ju för litet och lätt..... Jag fick hem en Mertabo KS 216 M Lasercut!!!
:banghead:
Jag som hade planerat att såga lister i helgen
(Har skickat ett argt mail till webhallen, men det är ju ingen där för ens på måndag som kan läsa det.....)
Nu får det bli en
Redigerat:
I dag fick jag hem rätt såg
och jag kan säga att det finns inget glapp i den, så som i klippen jag länkat till tidigare.
Den är tung och bastant, vilket inte gör mig något då jag troligtvis inte kommer flytta runt på den ofta.
Det är min först kap- och gersåg så jag har inget att jämföra den mot. Men den känns välbyggd
Jag tyckte den såg plastig ut på bilder och i filmklipp, men det är den inte.
Jag kanske återkommer med en mer utförlig recension vid ett senare tillfälle när jag använt den i skarpt läge. Har bara testsågat i spillbitar än så länge och så långt är jag mycket nöjd
Den är tung och bastant, vilket inte gör mig något då jag troligtvis inte kommer flytta runt på den ofta.
Det är min först kap- och gersåg så jag har inget att jämföra den mot. Men den känns välbyggd
Jag kanske återkommer med en mer utförlig recension vid ett senare tillfälle när jag använt den i skarpt läge. Har bara testsågat i spillbitar än så länge och så långt är jag mycket nöjd
Använde sågen en del i helgen. Inget glapp över huvud taget.eidlert skrev:Min såg står just nu lite svåråtkomligt och därför har jag inte svarat. Jag har för mig att jag känt ett litet glapp i vridning, som försvinner helt när man drar åt låsskruven. I lutning kan jag inte kännas vid att jag känt något glapp.. Eventuellt kan jag släpa fram sågen i helgen och känna efter lite extra.
Hur gick det? Är du nöjd?DANNE_K_ skrev:I dag fick jag hem rätt sågoch jag kan säga att det finns inget glapp i den, så som i klippen jag länkat till tidigare.
Det är min först kap- och gersåg så jag har inget att jämföra den mot. Men den känns välbyggd![]()
Jag kanske återkommer med en mer utförlig recension vid ett senare tillfälle när jag använt den i skarpt läge. Har bara testsågat i spillbitar än så länge och så långt är jag mycket nöjd![]()
Jag är i valet och kvalet mellan Metabo kgs 216 plus och Bosch gcm 8 sjl. Det lutar åt Metabon då den verkar bättre med dubbelgerning och så, men så många lovordar Boschen också.
Använder man verkligen de 5 graderna mer åt varje håll som Boschen kan gera? Eller är det mera ett säljtrick?
Det känns som om att det är mera användbart att kunna luta åt båda hållen.
Å andra sidan så väger Metabon 21kg mot Boschens 17kg.
Vad säger den samlade expertisen?
Jag är nöjd med Metabon. Dubbelgeringen har kommit till användning 
Vill du ha en såg som är lätt att flytta runt på så ska du nog välja Boschen då den verkar ha ett bättre handtag att bära den i, plus att den är lättare.
Metabon är som sagt tung och bastant och rätt så otymplig att bära.
Vill du ha en såg som är lätt att flytta runt på så ska du nog välja Boschen då den verkar ha ett bättre handtag att bära den i, plus att den är lättare.
Metabon är som sagt tung och bastant och rätt så otymplig att bära.
Ok. Det skiljer 4kg mellan sågarna och du har en bra poäng med handtaget. Tack för svar 
Svårt att välja när man tror att man vill ha Metabon men borde köpa Boschen. Nu tror jag att jag skulle bli nöjd med Boschen också så jag kanske ska sikta på den. Har hittat lite priser också: Metabon 3095:- och Boschen 3520:- så det skiljer bara 425kr och sen tillkommer frakten också men den var på 125kr på båda.
Svårt att välja när man tror att man vill ha Metabon men borde köpa Boschen. Nu tror jag att jag skulle bli nöjd med Boschen också så jag kanske ska sikta på den. Har hittat lite priser också: Metabon 3095:- och Boschen 3520:- så det skiljer bara 425kr och sen tillkommer frakten också men den var på 125kr på båda.
Beställde just en Bosch och det var vikt och handtag som vann över dubbellutningen.