Sedan jag postade sist har jag varit lite inne på Hitachi DS14DL som jag hitta till bra pris, men den vägde ju bly.

Just nu ser det ut att bli en blå Bosch GSR 10,8 V-LI. Borde duga i alla fall till skruvdragning, med tanke på att den bara är 2 Nm svagare än kompisens DeWalt-dragare som han klarat sig med. (Större grejer får jag tills vidare köra gammal sladd-maskin eller låna något, och komplettera med ytterligare maskin vid behov).
Ungefär samma pris som den gröna PSR:en.

Om du har någon kontakt som har konto på ahlsell så säljer de en sats med 10,8 v bosch. Man får både GSR och GDR maskinerna med tv å batteri samt laddare för 1495 plus moms. Är det slut där du bor så vet jag att Kristianstad har kvar. Var där idag (Gratisfrukost:) ) och såg att det fanns. Där har du en sats som räcker till mycket. Har själv köpt den och använt dem. Mkt bra maskiner men jag rekomenderar fortfarande import. Makitas lxt 201 på toolking. Tror att du kommer att ha mest nytta av denna om du skall bygga ett helt hus.

Har faktiskt en Hitachi ds14dl också och är kanonnöjd. Ville köpa slagskruvdragare i samma serie men såg
att utbudet var dåligt med 14,4 v i usa så det fick bli makita istället. När jag köpte var det kampanj på batteri till makita. kostade 300 kr i usa så det blev ett gäng batteri. kan man aldrig få för mkt av.

måste säga att jag blev lite tagen av de billiga priserna over there. Har nu köpt maskiner för cirka 15 000 (har firma) och har räknat ut att samma grejor skulle kosta väl över 30 000 här hemma. Tänkte va fan detta är för bra för att vänta. Man är ju rädd att det blir högre tullar bara för att skydda handlarna här hemma och att denna lucka stängs.

Redigerat:
Jag får passa på att varna för att Boschs fjuttdragarpaket (med båda maskinerna) inte löser borruppgifter speciellt bra. Import av Makitas 210-paket är enligt min mening ett bättre val.

Helt korrekt. Tankevurpa från min sida

Man klarar sig med borrsvängar men vill du vara effektiv bör du ha två olika maskiner, en som du bara borrar med och en renodlad skruvdragare. Renodlad skruvdragare är normalt mycket lättare än borr/skruvdragare.
Efter 500 skruvar på en dag så märker du en otrolig skillnad i händerna. Om du nu ens orkar ta 500 skruvar med en klumpig borr/skruvdragare.

Därför tror jag på den här kombinationen, en slagskruvdragare OCH en borrskruvdragare/ slagborrmaskin.
Makita brukar ha ett sådant paket under LXT serien.

Fördelen med slagskruvdragare är att du kan skruva i princip vilken skruv som helst utan att vrida handleden när det drar åt. Låter dock en del. Finns oljeslagskruvdragare som ska vara tystare men kostar skjortan.

Jag personligen använder 95% av mina borrarbeten med en slagskruvdragare tillsammans med borrbitsar då min slagskruvdragare har högre varvtal än borr/skruvmaskinen (2300 v/min resp 1700 v/min).

Numera är det lätt att hitta borrbitsar överallt, dock är de dyrare än traditionella borr men byte av bitsar och borrbitsar med 1/4" sexkantschuck går ju så sjukt fort att det är värt merkostnaden tycker jag.

Ett exempel: Jag vill skuva en stor skruv på en ganska liten träbit. Då har jag en borrbits, en försänkarbits, en 50 mm torxbits.
Jag klockade tiden och det tog 25 sek för slagskruvdragaren med sexkantschuck att göra hela jobbet, från borrning till fastsättning av träbiten. Medan det tog 1 min och 30 sek för borrskruvdragaren med snabbchuck för samma jobb.
Okej, det är inte så stor skillnad, ganska ofta förlorar du den tiden du sparat på att stå och betrakta ditt eget arbete men man får alltså större arbetslust. Men ska man göra om proceduren 50 gånger så känns allt plötsligt mindre omständligt med ett sådant system.

Som kommentar till Binesh´s utläggning:
Och om man har ett kombipaket, så har man kombinerad borr med försänkare i borr-skruvdragaren och Torxen i skruvknackaren och man sparar ytterligare några sekunder.

Lobo69 skrev:
... ahlsell så säljer de en sats med 10,8 v bosch. Man får både GSR och GDR maskinerna med tv å batteri samt laddare för 1495 plus moms.
Lät ju spontant grymt intressant. Kunde dock inte komma på någon med Ahlsells-konto.

Och när jag tittar på den här annons-broschyren börjar jag misstänka att de säljer ut den äldre GSR:en i kombipaketet. Jämför den vänstra med de högra. (Den nya har 500 rpm mot 400 rpm, 1,3 Ah mot 1,0 Ah och någon sorts bits-lossare. Den senare hade jag behövt när jag provade en bits i en av den gamla sorten i en butik igår. Var nära att inte få med mig bitsen därifrån... Omvänd snattning???)

Lobo69 skrev:
...jag rekomenderar fortfarande ... Makitas lxt 201 på toolking
mattiasp skrev:
... Boschs fjuttdragarpaket [löser inte] borruppgifter speciellt bra.
Jag hittade en Makita (12 V 2,6 Ah; "6216"???) som låg och skräpade hos svärfar som jag kunde låna till bygget. Men visst, snubblar man över en billig svensk laddare kan man ju beställa något från USA sedan.

Binesh skrev:
Fördelen med slagskruvdragare är att du kan skruva i princip vilken skruv som helst utan att vrida handleden när det drar åt.
Vad jag kan se saknar slagskruvdragare momentinställning, vilket är en nackdel för oss som inte är så vana. (Man skall ju trots allt inte dra skruven igenom gipsskivan...)
En helt off-topic sak jag fundrat på, som jag borde starta en annan tråd om, är om det inte finns bits-hållare till trycklufts-mutterdragare, så man kan knacka loss de där rostiga skruvarna på bromsskivorna t.ex.

Sammanfattningsvis låter det dock som att om jag skall komplettera min miniskruvdragare så borde jag satsa på en slagborr/-skruvdragare? (Typ DeWalt DC745KB?)

Lobo69 skrev:
Hade samma problem [med Next-länkarna på toolking.com], bytte till firefox 3.0 så löste det sig.
Kör redan FF 3. Fungerade dock på en annan dator med FF 3...

Redigerat:
Du har rätt att det är den ¨gamla¨modellen. Har två st och de funkar kanon. Har använt de mkt till att ta bort toastolar. Gått bet en gång. Kollade mina batteri till satsen och det är 1,3 ah. Till min gamla är det bara 1,0 ah. Har jag faktiskt inte märkt innan.

Vad det gäller att skruva gips så kanske inte en slagskruvdragare det optimala. Har nog med ens teknik hur man använder en skruvdragare att göra. Använder själv ytterst sällan momentet på mina. Det är mitt pekfinger som bestämmer. Så för mig var det inte särskilt svårt att börja använda en slagskruvdragare utan det kändes naturligt.

mattiasj78 skrev:
(Den nya har 500 rpm mot 400 rpm, 1,3 Ah mot 1,0 Ah och någon sorts bits-lossare.
Och just det, den gamla har ingen motorbroms heller va? (Spindellås då?)

Ärligt talat så tror jag att du klarar dig utan en slagborrmaskin. Ska du borra i betong, tegel eller sten så ska du ha en borrhammare. Kan du få en vanlig borrmaskin där den är lättare, smidigare, billigare eller what ever så ta den istället. Om du ska mest jobba med trä så sikta på en högvarvig maskin. Men om du ska jobba med både metall och trä så kan 2 växlar vara bra.

Vad gäller momentinställning så är det ungefär som Lobo69 säger. Jag satte upp ca 200 st gipsskivor förra sommaren med bara slagskruvdragaren. Och det gick nästan lika fort som en skruvautomat. Det hade säkert varit enklare om jag skaffat en skruvautomat men jag hade inga problem med att hålla ca 20 st skruvar i vänstra handen och låta den fungera som en automatare :P
Dock har jag aldrig lyckats få rätt momentinställning på min gamla skruvdragare för det är sällan homogent material man jobbar med. Trä är olika hård, träffar du en kvist så blir det hårdare och då måste man öka på momenten och plötsligt är det för mycket. Pekfingret tillsammans med en bra maskin med känslig avtryckare gör jobbet bättre.

Mikael_L
Ang laddtiden, PSR-14.4 LI-2 .
mattiasj78 skrev:
Hmmm. Sedan jag postade har jag ringt Bosch hotline och de påstod att det är 30 minuter även för PSR:en...
Mikael_L skrev:
Gäller nog inte min...
Men jag lovar inte att ta gift på det, jag ska ta tid lite noggrannare nästa gång, som borde vara nu snart igen....
Just nu testar jag! :)
1 timme har den hittills laddat, inte klar än. (21.00)

(22.30) 2,5 timmar, och laddar fortfarande ...

(23.24), laddar fortfarande, nu är det snart 3,5 timmar ... :(

(23.40), nu lyser lampan konstant! vid 23.30 ca så laddade det fortfarande.
Så laddtiden vart alltså drygt 3,5 timmar :( . Inte illa så här år 2008 :rolleyes:

Redigerat:
Var batteriet varm när du började ladda? Vissa "intelligenta" laddare brukar kyla ner batteriet först innan de påbörjar laddningen så det kan längre tid än det tillverkaren uppgett. De brukar ju ange tider under optimala förhållanden.

Mikael_L
Binesh skrev:
Var batteriet varm när du började ladda? Vissa "intelligenta" laddare brukar kyla ner batteriet först innan de påbörjar laddningen så det kan längre tid än det tillverkaren uppgett. De brukar ju ange tider under optimala förhållanden.
Inte en chans, jag körde slut på accen tidigare i förmiddags. Tog hem dragaren från bygget för att kolla tiden ordentligt. Kom mig inte för att sätta den på laddning förrns 20.00 (det var såpass nära, så jag väntade in klockslaget exakt ;))
Här har vi så snål hyresvärd så någon övertemperatur på accen kan det inte varit frågan om :rolleyes:

Min känsla från tidigare laddningar var också nåt i 3-timmars området.

Är det nåt fel på min dragare? Ska jag reklamera?
Eller är det pga av den långa laddtiden som den sen räcker till så många skruv :).

Om Bosch påstår att batteriet ska laddas på 30 min tycker jag det är ett reklamationsärende :D

Mikael_L
Ja mysteriet med min "kassa" dragare tätnar ...

För nu blev jag ju tvungen att öppna instruktionsböckerna. :D
Och där står det i laddarmanualen (AL 2204 CV) att det tar 3 timmar att ladda mitt 1,3 Ah batteri.

Men jag tycker fortfarande att det är en rätt OK dragare för de som inte är hantverkare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.