Mikael_L
Du körde med dammsugare då?

Om du tiltar bladet 45° visst går klingan fritt från gummit fortfarande, dvs tar inte ytterligare några mm.

Jäss, CTL26an var på. :)
Och jag hoppade i springskorna och stack ut i garaget och kollade (dock utan att såga), och det ser ut som snittet hamnar på samma ställe (som i nån av reklambilderna).

Vart beställde du sågen?

www.rubart.de
Såg att de var nere på runt €400 nu igen (jag fick den för €399, sedan höjdes den till €490 en längre tid).

Tackar. Då får det nog bli en order därifrån. Verkar vara svårt att få leverans innan årsskiftet från Svenska ÅF.

kellyk skrev:
Tackar. Då får det nog bli en order därifrån. Verkar vara svårt att få leverans innan årsskiftet från Svenska ÅF.
Rubart är riktigt bra, svarar på mail inom 1h (de ggr jag mailat).
Paypal rekommenderas om möjligt.
Spårbart via GLS och sedan Schenker.

kellyk skrev:
Har inte snackat med kundtjänst direkt men enl. det jag ser finns både med och utan skena för leverans ut till ÅF!

Efter en del vridande och vändande fick jag iväg en beställning från https://www.shop-seltmann.de idag. Avgörande var nog rimlig frakt & att de hade dammsugartillsats till mina gamla elu såg för ett ok pris. Såg även detta paket http://www.axminster.co.uk/bosch-bo...onid=2de88811761b1b663aa19709810dcb2876700218 vilket säkert är ok.Mitt landade på 380 EURO (exkl moms) inkl frakt för sågen och Absaugset DE7778-XJ 35 mm.

Den företagsekonomiske kan ganska fort räkna ut att det utan tvivel var mest ekonomiskt att beställa från en Svensk ÅF och inte lägga ner ett antal timmar på pris/frakt/paket surfande.....

Vad är fördelen med Boshen jämfört med Festool? Priset är nästan samma, några hundra hit och di är ju inget att hänga upp sig på när man köper så dyra saker. Har Bosch massa fräsar och grejor som passar med samma skena så att man vill locka dem som redan har massa Bosch?

KungAnka skrev:
Vad är fördelen med Boshen jämfört med Festool? Priset är nästan samma, några hundra hit och di är ju inget att hänga upp sig på när man köper så dyra saker. Har Bosch massa fräsar och grejor som passar med samma skena så att man vill locka dem som redan har massa Bosch?
Fräsar, cirkelsågar.
Boschs sänksåg passar även på Festool/Makitaskenorna. Har omställningsbar skala (med och utan skena), samt en snittlinje vid lutad klinga.
€400 ink 1600mm skena och L-boxx - får man en TS55 med 1400mm skena och systainer i närheten av det?

Sent from my LT15i using Tapatalk

Redigerat:
För dom pengarna får man lägga på 3 euro och klara sig sig utan motorstyrning och låda, om det ska vara Festool. Länk. På Festools språk: Plus=låda, EBQ=motortstyrning med broms, FS=skena.

Med motorstyrning blir det 100 euro till Länk. Låda blir ytterligare 22 euro. Klyvkniv ingår i vilket fall i alla maskiner.

Min Bosch-fräs har inget spår för nån skena? Det där med snitt för sneda skär förtår jag inte riktigt, Festool skär på samma ställe oavsett vinkel när man kör på skena och utan skena finns en markering för 45 och en för 0 grader. Att köra utan skena är föresten ganska meningslöst, min gamla 500:- Skil-cirkel har bättre känsla på frihand än min TS 55, enda fördelen med Festoolen är i såfall dammupptagningen.

Redigerat:
Ok, då kostar Boschen iaf €122 mindre (med låda och motorstyrning) än TS55 EBQ-FS Plus.

Jag gissar att det krävs en skenadapter till fräsarna, som monteras på parallellanslaget.
Klyvknivdiskussionen hoppar jag gärna :)
Jag gjorde nog en tankevurpa ang snittlinjen, blandar ihop det med Makitan (eller DeWalten)?

Och har man en TS55a förstår jag om man inte vill byta, men har man ingen anser jag Boschen är intressant.

För min egen del tror jag inte slutresultatet eller vägen dit blivit sådär väldans annorlunda om jag istället valt en Festool. Jag jobbar INTE som hantverkare även om jag kommer använda sågen i mitt företag.

En inte helt vild gissning får mig att tro att handhavande, materialkännedom, erfarenhet osv osv är klart mer avgörande än märket på sågen. Jag hade kunnat beställa en festool, eller tio om jag så velat ;)

Vad skulle man med 10 sänksågar till? Eller ville du bara berätta att du har 50 .000 på banken (wow!) ;)

Jag tror också att resultatet blir detsamma oavsett såg. Faktiskt så får man exakt lika bra resultat med en billig handcirkel, en rak regel och några tvingar om man bara ska kapa skivor, om vet hur man ska bete sig och har en vass klinga. Enda skillnaden är att det tar mer tid och att man inte kan vara i möblerade rum pga allt damm. Kapade själv upp passbitarna till köket på det viset, blev lika bra som med TS55:an, men tog en faslig tid att mäta och spänna fast.

Funderade bara på Bosch idé med att göra en nästan identisk kopia med nästan samma pris? Något måste ju finnas att tillföra efter alla år, förutom att man slipper räkna själv när man ska såga med skena. Själv har jag flera Boschverktyg, så det vore ju fint om dom hade passat ihop utan att mecka med massa adaptrar och annat. Ett helt set med Festoolgrejor skaffar man bara om man absolut vill slippa damm och vill ha maximal smidighet när man ska sätta upp och ta ner grejorna.

Med min Makita får jag lägga på 3mm när man kör med skena... funkar fint det... men egentligen borde man få dra av när man inte kör med skena - för hur ofta gör man det?

Och hade Bosch-sågen varit ute för ett halvår sedan hade jag köpt den... :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.