Såg att den fanns i DM-Tools webkatalog nu.
http://content.yudu.com/Library/A1szuc/DampMToolsTHETOOLCAT/resources/167.htm
Verkar likt Makitan sakna klyvkniv.
Inte lika dyr som Festoolen, och inte heller lika billig som Makitan.
http://content.yudu.com/Library/A1szuc/DampMToolsTHETOOLCAT/resources/167.htm
Verkar likt Makitan sakna klyvkniv.
Inte lika dyr som Festoolen, och inte heller lika billig som Makitan.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Klart det ska vara en klyvkniv på, men jag skulle å andra sidan hellre vara utan den på en sänksåg som man (jag) mest sågar skivor med än en stor handcirkel på 2.2 kW som Boschs GKS 85 t.ex.
Annars såg den ju fin ut.
Kan bara hålla med om att vinkeldragaren är ett skämt.
Annars såg den ju fin ut.
Kan bara hålla med om att vinkeldragaren är ett skämt.
Riskerna minimeras ju drastiskt om man tex undviker tex att klyva virke med sågen med universialklinga.Mr Handyman skrev:
Förra helgen skulle jag kapa 45grader surt trallvirke med ts55 och lat som jag var satte jag inte på klyvklingan då jag trodde det skulle gå bra en då ( det var ju bara 2 meter ....). Men j...r vad den högg o ryckte bakåt även med klyvkniven men allra värst var det när jag sänkte ned den. Skulle tro att det varit bättre om jag satt på klyv klingan istället då det kick riktigt trögt så att tom motorn slog av, sista metern fick jag ta i tre omgångar.
Jo, man förlorar minst på att sakna den vid sågning i skivor som inte rör sig, men vanliga skivor kan röra sig om de inte ligger plant (lagda i trädgården på tre distanser för ett snabbt kap...).Mr Handyman skrev:
Det verkar troligt en klyvkniv är en dyr sak sätta på, för leverantörerna tar bort den så snart de får lov. Om man bortser från leverantörens bästa, finns det något läge där man har en nackdel av att ha klyvkniv på?
--- Mats ---
Man kan inte såga baklänges.......Mats Bengtsson skrev:Jo, man förlorar minst på att sakna den vid sågning i skivor som inte rör sig, men vanliga skivor kan röra sig om de inte ligger plant (lagda i trädgården på tre distanser för ett snabbt kap...).
Det verkar troligt en klyvkniv är en dyr sak sätta på, för leverantörerna tar bort den så snart de får lov. Om man bortser från leverantörens bästa, finns det något läge där man har en nackdel av att ha klyvkniv på?
--- Mats ---
Sågen kanske kan göras kompaktare samt den väger några gram mindre.
Är det en fast fena så blir det en lång landningssträcka om man ska sänksåga...
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Bosch ha ju ogenerat plagierat Festools Fastfixreglage och även avtryckaren och låsningen för denna. Vad jag kan bedöma från bilderna har de förbilligat konstruktionen genom att skippa den fjädrande klyvkniven. De kunde ju ha plagierat det också! Man får hoppas att de i alla fall erbjuder en klyvkniv som tillbehör, om det nu blir för dyrt för att passa som originalmonterat i Boschs produktsortiment. Tråkigt att även de blå Bosch har börjat tumma på kvalitet och viktiga funktioner för att kunna generera bättre vinst. Eller kan det rentav vara så att den fjädrande klyvkniven omfattas av ett patent som fortfarande gäller?
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det finns i alla fall ingen klyvkniv att köpa till KSP85, har kollat det. Min gissning är att det har att göra med de där reglerna kring klyvkniv som kom för några år sen som det talas om här. Men visst kunde man tillverkat en som extra tycker man. Skulle nog säga att det är stor skillnad mellan Bosch/Makita/DeWalt/Hitachi som tillverkas på alla möjliga och omöjliga ställen och Festool och Mafell som mig veterligen tillverkas i varsin fabrik i Tyskland. Det antyder väl lite om vilken kvalitetsambition man har. Sen är det skillnader mellan alla märkena inbördes också givetvis och inom varje märke bara för att göra det extra svårt.
Intressant tanke. Man kunde se väldigt tydligt när patentet för skenan gick ut. Du kan ha rätt i tanken att klyvkniven har ett patent som ännu inte gått ut. Då kommer alla att häva att behovet inte finns, tills en dag alla har fjädrande klyvkniv i sina dyrare maskiner.mattiasp skrev:Bosch ha ju ogenerat plagierat Festools Fastfixreglage och även avtryckaren och låsningen för denna. Vad jag kan bedöma från bilderna har de förbilligat konstruktionen genom att skippa den fjädrande klyvkniven. De kunde ju ha plagierat det också! Man får hoppas att de i alla fall erbjuder en klyvkniv som tillbehör, om det nu blir för dyrt för att passa som originalmonterat i Boschs produktsortiment. Tråkigt att även de blå Bosch har börjat tumma på kvalitet och viktiga funktioner för att kunna generera bättre vinst. Eller kan det rentav vara så att den fjädrande klyvkniven omfattas av ett patent som fortfarande gäller?
Men det kan också vara som med lampan i Festools nya skruvdragare, en maskin som man först säljer utan, och sedan släpper man en ny modell som har den, alltid säljer man lite extra...
--- Mats ---