Köpte nyligen en sådan här excenter, resultaten är riktigt fina, men sulan man sätter slippapperet på trillar av om man inte drar fast den utav h-vete så det knakar i godset. Har någon annan med samma slip erfarenheter att dela med sig av?

Testade för första ggn slipen på en bordsskiva, tror slipen kastade av sulan fyra ggr, en bekant med sådär 30 års diger hobbyskickerierfarenhet var lika häpen som jag. Först ett par tre gånger då vi drog rondellen vad vi tyckte var rimligt hårt (dvs normalt åtdragen skruv på ett verktyg, och ja den satt som den skulle på den "blomformade" delen under slipen). Låsskruven undertill rallade upp så att sulan hoppade av den blomformade delen och hängde i låsskruven som delvis fortfarande satt kvar. Sedan ytterligare en gång då jag dragit åt den medveten om att det verkade som om den hoppade av litet lätt.

Såhär kan det väl ändå inte ska vara, jag litar ju inte alls på att rondellen sitter kvar när jag kör den, för inte tusan ska jag väl behöva provdra låsskruven varenda gång jag ska använda den? Märkligt är bara hälften. Dessutom är den ju gjord för att kunna byta slipbasen till olika storlekar.

Det knäppa är att jag inte ens kan förstå vad som skulle kunna vara galet (om det ens är något). Jag kände att låsskruven blev rätt varm då den gått ett tag och suttit kvar (åtdragen för kung och fosterland), men motorn sitter ju ovanför, plus slippapperets friktion, så inte vet jag om det är annat än naturligt. Skulle det kunna vara något som är skevt i den som gör att skruven rallar upp? Litet "vaggar" den när den får köra utan att jag direkt påverkar den, men den är så gott som vibrationsfri så jag kan inte påstå att jag får intrycket att något är snett i den.

Andra ägare snälla berätta om era erfarenheter, missar jag något uppenbart, eller borde äta mer spenat innan jag drar fast skiten ;) (alt. fixa en tandbricka eller liknande)

/Per

• Gilla
Perhans
  • Laddar…
Jag tror att om jag skulle dra åt allt jag kan så kommer något gå sönder, så din beskrivning blir väldigt relativ.

En rondell åkte av en gång i början för mig. Sedan dess drar jag den hårt och det har aldrig hänt igen.
Tror det är spenaten som saknas;) eller ett längre skaft.

Det måste vara lite gänglim på skruven från fabriken. Annars går den nog upp. Och man skall absolut inte behöva dra fast den så hårt då kommer gängan att gå sönder till slut.

Om den är ny hade jag lämnat in den direkt där jag köpte den.

Pär

Det fina med just GEX 125-150 är ju att man skall kunna byta sula mellan olika hårdhet och mellan just 125 och 150mm så det känns ju inte som att man skall ha Loctite. Jag har bytt mellan 125 och 150mm på min några gånger och även slipat upp ett antal av Boschs slippapper men inte upptäckt samma problem.

Jag håller med Pär om att du skall gå in med den i den butik är du köpt den och beskriva problemet. Det känns inte som att den skall bete sig så.

Jag var med om samma sak någon eller några gånger när min var ny. Sedan försvann problemet. Vet inte vad det beror på.

Jag har inte upplevt detta på min.

M
Har samma strul med min. Problemet tror jag är beskrivet i manualen. Det är bromsen som gör att sulan inte ska spinna som sannolikt är uppsliten. Grejen är bara att den har blivit uppsliten på 1,5 års hobbyanvändning. Rena skiten faktiskt. Det är ju trots allt en blåbosch. Jag skickade iväg den på garantirep men nån lallade på verkstaden verkar ha skitit i att läsa felbeskrivningen och bara konstaterat att den går, inte att den börjar snurra och gör sliprondell när man sätter den mot materialet. Får se om jag orkar skicka den igen eller går över till Metabo/Makita. Eller Jula/Meec...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.