4 065 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Bosch GDR 10.8V-Li MkII
Sida 1 av 2
Sitter i valet och kvalet om att köpa en "fjuttslagskruvdragare" och valet har fallit på Bosch då jag redan har två batterier så jag kan nu köpa en naken masikn och komma undan lite billigare.
Dock så har jag några frågor:
1 - Kan man stänga av "slagen" och bara köra den som vanlig skruvdragare?
2 - Om man nu inte kan stänga av slagen: Hur går det att använda flatborrar tillsammans med en slagskruvdragare?
2 - Om man nu inte kan stänga av slagen: Hur går det att använda flatborrar tillsammans med en slagskruvdragare?
Om det är denna modell du menar så är svaret på fråga 1 nej, går inte att stänga av slagfunktionen.vojma skrev:Sitter i valet och kvalet om att köpa en "fjuttslagskruvdragare" och valet har fallit på Bosch då jag redan har två batterier så jag kan nu köpa en naken masikn och komma undan lite billigare.
http://www.rubart.de/BOSCH-Schlagschrauber-GDR-10-8--Li-Solo-im-Systempack-p124175.html
/Mats
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Körde en del med 12 och 16 mm flatborr med GSR 10,8 i helgen utan problem. Jag gissar att det funkar bra med större också, men inte hur många hål som helst...
... Var tvungen att gå och kolla. 20 mm fungerar, 25 mm skulle kunna funka något enstaka hål, 32 mm glöm det. Det går nog bättre med en gammal borrsväng då.
OT: Är verkligen en slagskruvdragare så bra+ (=övertyga mig att köpa en
)
... Var tvungen att gå och kolla. 20 mm fungerar, 25 mm skulle kunna funka något enstaka hål, 32 mm glöm det. Det går nog bättre med en gammal borrsväng då.
OT: Är verkligen en slagskruvdragare så bra+ (=övertyga mig att köpa en
Redigerat:
Då jag har några stycken GSR och GDR, så tycker jag de fyller olika syften. GSR normalskruvar och borrar jag med. GDR är perfekt att dra lite kraftigare skruv med, och man undviker tennisarmbågen. Den fungerar också perfekt att dra ut gammal skruv då den knackar loss skruven och minimerar att man drar sönder skruvskallen.
Nja, att borra med GDR är väl en nödlösning. Normalt borrar jag med GSR 10,8 chuckmaskinen, men har även borrar med bitsfäste så jag kan borra med GSR utan chuck.
Så mitt råd är att köpa ett kit på internet med både GSR chuckmaskin och GDR. Du har ju redan 2 batterier, vilken maskin är de till för?
Och komplettera även med lite borrar med bitsfäste, lite sladdriga. men perfekt att ha en ask tillsammans med skruvdragaren om man behöver förborra något enstaka hål.
Nja, att borra med GDR är väl en nödlösning. Normalt borrar jag med GSR 10,8 chuckmaskinen, men har även borrar med bitsfäste så jag kan borra med GSR utan chuck.
Så mitt råd är att köpa ett kit på internet med både GSR chuckmaskin och GDR. Du har ju redan 2 batterier, vilken maskin är de till för?
Och komplettera även med lite borrar med bitsfäste, lite sladdriga. men perfekt att ha en ask tillsammans med skruvdragaren om man behöver förborra något enstaka hål.
Redigerat:
Jag har batterier från vinkelskruvdragaren (GWI?) som jag använder mkt sparsamt.
Dock så hittade jag nu ett set med Makitas motsvarigheter till GSR och GDR. Dessutom fick jag med den lilla ficklampan. Allt för ett pris av £150.
Jag hade hittat GDR:en naken för £85 som jag tyckte var ett OK pris men när jag sen hittade Makitapaketet så måste jag väl erkänna att jag övergav GDR:en.
Dock så hittade jag nu ett set med Makitas motsvarigheter till GSR och GDR. Dessutom fick jag med den lilla ficklampan. Allt för ett pris av £150.
Jag hade hittat GDR:en naken för £85 som jag tyckte var ett OK pris men när jag sen hittade Makitapaketet så måste jag väl erkänna att jag övergav GDR:en.
För o va lite Messerschmitt så heter den väl GDR10,8-LI och således inte nåt behov av MkII eller liknande 
Den gamla modellen, heter däremot GDR10,8V-LI.
/Med glimten i ögat, dock!
Den gamla modellen, heter däremot GDR10,8V-LI.
/Med glimten i ögat, dock!
Då jag, som jag skrev, använder vinkelskruvdragaren ytterst sparsamt så spelar det ingen roll huruvida jag köper en Bosch eller Makita.AndersS skrev:
Den främsta anledningen till att jag övergav Boschen var att jag jag anser att jag får så mycket mer för de £150 som Makitapaketet kostar.
Vet inte om det är den nya eller gamla modellen jag tittade på men enligt Axminster så heter den GDR10.8V-Li MkII (http://www.axminster.co.uk/bosch-bo...t-driver-li-ion-108v-(-body-only)-prod827543/).FredrikR skrev:
Men du har ju 2 batterier redan och laddare, det var så jag tänkte. Har själv också en GOP och det är det perfekt att kunna ha några stycken batterier fulladdade då det tar en hel del. Fick själv en vinkeldragare när jag beställde 2400:- paketet i våras och då också GDR, GSR, GOP och lampan, och har bara använt den vid ett tillfälle.vojma skrev: