Hejsan!
Jag köpte en Bosch GBH11 (SDS-max/1500watt) från England i våras för att använda till lite tyngre bilning/borrning.
Maskinen började krångla ganska tidigt och nu fungerar den inte alls.
Det som hände i början var att den löste ut min 16 amperes säkring ibland och att den gick ner på "tomgång" vid ett tillfälle.
Efter ett tag slutade den plötsligt att starta. Däremot gick säkringen när man skulle starta den.
Jag köpte en ny styrenhet men den vägrade ändå att starta. När jag försöker starta maskinen nu så händer ingenting alternativt så går säkringen plötsligt.
Maskinen har följande elektriska delar:
Sladd
Startknapp
elektronikenhet (varvtalsreglering)
två stycken spolar (runt motorn) tror att de kallas statorer.
Rotor
Två kol
Var är felet på maskinen, jag håller på att bli tokig!!!!
Hur skall jag tänka när jag felsöker????

Garantin kan jag glömma, måste skicka den till GB och dessutom har jag redan öppnat maskinen så jag får väl antagligen betala hela reparationen ändå

Maskinen kostade 7000kr så jag har definivt inte lust att köpa en ny:(

mvh
Stephan J

• GBH11DE.jpg
Är det en 110 eller 230V maskin? Det borde stå på märkskylten.

Svårt att säga men 1500 W är inte mycket, det ska gå att köra på 10A säkring utan problem om det inte är en belastad grupp. Men har du jordfelsbrytare i elskåpet? Isåfall aktiveras den? Om det är så fallet kan det vara någon form av kortslutning någonstans i elektroniken, slitna kablar där nollan och faskabeln möter varandra.
Har du provat koppla bort kabeln och sätta dit en skarvsladd för att se om maskinen går?
Innerst inne tror jag felet ligger någon annanstans men jag hade nog börjat här.

Hejsan!
Tackar för svaren!
Det är en 230voltsmaskin (enligt serienumret)
Jordfelsbrytaren löser inte ut.
Maskinen har ingen jordkabel.
Min 16 amperes säkring är i övrigt obelastad.
Dessutom är det inte alltid som den löser ut.
Ibland så händer absolut ingenting. Maskinen är bara helt död.
Jag skall felsöka allt jag kan komma på ikväll.

mvh
Steffe

En kanske konstig fråga som inte är ämnad att trampa på tårna: Är du säker på att det är en Bosch och inte någon billig kinakopia med påklistrade Boschdekaler?

Om du inte är säker på vad du gör, så låt bli. I annat fall ladda ner sprängskiss och reservdelslista från Bosch hemsida. Den mekaniska konstruktionen är förhållandevis komplicerad. Dra ur sladden från vägguttaget!!!! Öppna någon kåpa så att du kommer åt rotorn, kolla att den roterar lätt om du snurrar den med fingrarna. Om den är blockerad så är det anledningen till att säkringen går. Om rotorn är blockerad så kolla att kolen är hela och inte gått av och blockerar i kommutatorn (kopparfärgad) eller att något kugghjul eller axel gått av. Isolationsfel på lindningen till fältspolarna eller i rotorn ger för hög strömförbrukning men motorn startar i allal fall på något sätt.

Hejsan!
Den är köpt här och ser mycket orginal ut, även invändigt:)
http://www.power-tools-pro.co.uk/

Jag har faktiskt inte tänkt på att det skulle kunna vara ett mekaniskt problem.
Man borde väl känna att motorn rycker till lite i så fall.

Jag har laddat ner sprängskisser från Boschs hemsida, väldigt bra funktion på deras reservdelssökning. Man får upp priserna på reservdelarna och kan till och med göra en liten inköpslista.

mvh
steffe

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.