Tack för en bra recension!

Hur funkar anslutningsmuffen till andra Boschprodukter? Tycker den ser lite lång och osmidig ut jämfört med Festool. Har själv en del Boschvertyg och letar efter en muff till min Kärcher-dammsugare...

Tack för det!
Anledningen till att den är lång är för att man ska kunna använda filterrengöringen samtidigt som slangen är kopplad
till ett verktyg. Så den muffen är nog endast till denna maskinen då dom dyrare modellerna har automatisk rengöring. Medans SFC modellen bara har semi.

Jag har provat ansluta till Bosch PCM 8, PTS 10 och en GST 90 E. Funkar utmärkt!

Med semi auto rengöring menas att man stryper suget helt med till exempel handen mot munstycket så poffar det till i maskinen. Eller med denna speciall muff då ifall ett verktyg är inkopplat.

Redigerat:
Okej, så är det nog. Kikade dock på GAS 35 M AFC och där kan man se följande bild.

usageimg-118536.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vilken tur att han bara skall kapa av ~35mm av ämnet om man vill skära mitt på skivan lär ju inte det där munstycket få plats. Jag vet att man kan vrida stosen på sågen - men ändå det känns inte som en smidig muff. Festools ser betydligt kortare och smidigare ut.

Jösses vilken tabbe!
Jag blev helt förbryllad och sprang ut och kollade på mina tillbehör till maskinen och försökte pussla ihop dom med varandra. Men det verkar som att det är som du säger. Går ej med den sänksågen att kapa i mitten av skivan med denna sugen på......

Det är möjligt att det vanliga 45 munstycket går att få i sågen då den har snäppet mindre diameter än verktyget men det kommer ju inte sluta tätt utan modifiering.

Vet inte ifall det går att köpa fler tillbehör till denna dammsugare än vad jag har fått med.
Kollade på proffsmagasinet.se men dom hade inga åtminstonde.

Men vänta nu, utblåset på Bosch GKT 55 är ju vridbart, borde alltså ej vara några problem. Eller missar jag något?

Aah nu ser jag vad du menare!
Utblåset såg så fast ut på bilden men när man kollar på andra bilder så sitter det en 45
adapter liknande grej i sugröret på verktyget. Problem solved!

Dock kan jag se på bilden att ifall man ansluter slangen och ska kapa nära något så kan det bli lite mer problem än med festools variant som har utblåset rätt bakåt. Är det någon som har provat?

Något annat man kan diskutera för att inte dra allt för mycket OT är att jag såg på proffsamagasinet när jag kollade på olika tillbehör att det finns olika filter man kan köpa för maskinen.
d9d875c27670edfc5c84b66a7a1d05a5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bosch Lamellfilter PTFE Long life.
I beskrivningen står det "Perfekt för fint betongdamm". Menar dom då alltså att man kan köra sådant utan påse?
Dock till priset av hela 2 243kr! Antar att de dyrare varianterna är utrustade med just detta filter.

I min sitter det "billiga" träfiberfiltret för 400 spänn. Men då är ju frågan ifall man vill uppgradera någongång kan man få den så kallade M-klassifiseringen genom att köpa nytt filter? Är detta det enda som skiljer dammsugarna åt?

De dyrare, och M-klassade sugarna har volymflödeskontroll med larm.

Var ut och mätte Boschsänksågen, på skena, är det 85mm till underkant stod när den är vinklad bakåt, 105 till centrum (typ).

Stosen ut på sågen går absolut att vinkla men personligen vill jag ha så kort bit på slangen som möjligt som är "oflexibel" det blir alltid bök om man har en lång bit som sticker ut innan den böjliga slangen börjar.

Tänkte bara nämna att jag precis kollade på filter + påsar till min GAS 35 och reagerade på att de var svindyra.

Det slutade med att jag beställde ej original härifrån, både påsar och filter:
https://pro-filters.com/

Märker dock ingen skillnad till mitt bruk än så länge (främst utsug ifrån handöverfräs och sänksåg då jag snickrar i MDF).

/C

Cofra skrev:
Tänkte bara nämna att jag precis kollade på filter + påsar till min GAS 35 och reagerade på att de var svindyra.

Det slutade med att jag beställde ej original härifrån, både påsar och filter:
[länk]

Märker dock ingen skillnad till mitt bruk än så länge (främst utsug ifrån handöverfräs och sänksåg då jag snickrar i MDF).

/C
Tack för tipset och välkommen till B-H:)

Nu måste jag få ställa en dum fråga. Jag köpte min med trasigt emballage (den hade väl varit ute hos kund och vänt) och fick en plastpåse med. Men det verkar som det finns även en slags filter/papp påse att använda. När använder man vilken, och när kör man utan påse?? De är ju rätt dyra de där påsarna...

Plast:
https://www.proffsmagasinet.se/bygg...MItciav7_m1wIVGomyCh0GcQx0EAQYBCABEgJSEvD_BwE

Papper:
https://www.proffsmagasinet.se/bygg...MItciav7_m1wIVGomyCh0GcQx0EAQYAyABEgJJv_D_BwE

Jag skulle säga att papperspåsarna ska vara på när man dammsugar normalt, vid slipdam etc.
Den sparar huvudfiltret genom att förfiltrera all luft i påsen.

Om du har en öppna säcken i så kommer huvudfiltret behöva göra all filtrering, mao kommer slipdamm sätta igen det snabbt. Säcken är nog mer anpassad vid rivning, hyvling och våtdammsugning. Sånt som skapar stora partiklar utan behov av fin filtrering.

edit:
Rätt dyra papppåsar dessutom. Jag hade mätt diametern på hålet och tittat på universalpåsar som har samma diameter.

Vart köper man mest prisvärda påsar till gas 35:an? Vilken sort ska man ha? Just köpt en dammsugare så måste handla

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
Beställer mina från pro filters en polsk sida tror jag.
https://pro-filters.com/pl_PL/index

funkar kanon både påsar och filter.

grattis ett en bra dammsugare har själv en gas 35 l AFC och är jättenöjd med min

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.