Om det gick bra utan avloppsslang, men inte med.. Borde det då inte vara någon slags infarkt i avloppsslangen? Byta avloppsslang?

Om pumpen verkar trött, får den tillräckligt med ström? Spänningsfall?

Snurrade pumphjulet lätt när den var loss? Kan lagren vara slut? Låter pumpen konstigt?

Nåväl, vi får vänta på torbenos nästa förslag.

ZeppoMia skrev:
jo, vi har ju gjort det...
fanns inget där.

gubben är heeelt övertygad om att pumpen är för klen...
så han skulle köpa ny pump

men.... pumpen går ju, så det kan ju inte va problemet, eller?
Går den så är nog inte pumpen problemet utan något som styr pumpen.

Ludwig skrev:
Om det gick bra utan avloppsslang, men inte med.. Borde det då inte vara någon slags infarkt i avloppsslangen? Byta avloppsslang?

Om pumpen verkar trött, får den tillräckligt med ström? Spänningsfall?

Snurrade pumphjulet lätt när den var loss? Kan lagren vara slut? Låter pumpen konstigt?

Nåväl, vi får vänta på torbenos nästa förslag.

Pumpen snurrar jättelätt när den är lös, med ström på.
Å den pumpar ut vatten lätt (det rinner ur själv också om man inte håller för medans man väntar på att själva pumpandet ska dra igång) när den gula slangen är lös.
Däremot så fort den är på plats igen så orkar den inte riktigt.
Gubben tog ju och blåste tryckluft genom slangarna så det är nog inte tätt.

Jag vet inte vad vi ska göra riktigt. Nu ska jag åka och jobba så får vi se om jag får nåt mer svar sen :).

Tackar så hemskt mycket för all hjälp än så länge och om någon har matfrågor så kan jag hjälpa till ;). Jag jobbar som kock.

Redigerat:
Det kan ju hända att det sitter något som släpper förbi luft lätt men inte vatten. Har ni möjlighet så kolla hela vägen från slangens fäste till änden mot avloppet så det är fritt blås. Kolla även i vattenlåset.

Hmm stopp i vattenpaketet. Ganska ovanligt. Kan det funka med nåt rensband, sånt som man har till andra avlopp ?

kanske troligare att det sitter i sista slangen ut ur maskinen.

torbeno skrev:
Hmm stopp i vattenpaketet. Ganska ovanligt. Kan det funka med nåt rensband, sånt som man har till andra avlopp ?
Jag ska kolla när jag kommer hem :).
Gubben säger att han kollat så det är rent.

Det tråkiga är ju att han demonterat pumpen för han säger att den är för klen.
Jag får kolla lite och återkomma. Är hemma senare ikväll.

nu har jag tvingat honom att sätta tillbaka den och jag har lossat lite på sista avloppsslangen.

när jag sätter på strömmen så står det E:15 och pumpen kör som bara den, när jag häller i lite vatten så orkar den pumpa ur lite med lite fart i men sen när jag häller i lite mer för att det ska komma hela vägen ut så är det som att den inte orkar riktigt.

när vi testade med bara ström på pumpen lös igen så funkade den fint, fast gubben säger att den är lite klen när det blir motstånd.. alltså när han håller emot med en finger eller så.
men den ska väl bara dra iväg lite vatten å då ska den väl inte va så görstark?

eller har min käre make rätt i att det är pumpen ändå?

jag får inte riktigt lös den grå slangen ur kopplingen med den gula men det verkar inte som om det är den som är problemet heller.

värsta följetongen här...........

Undrar hur förklaringen till att pumpen plötsligt skulle ha blivit trött låter? :-)

Är inte pumpen bytt tidigare till fel pump så kan vi nog utgå från att pumpen är rätt typ. Att den inte får ut vattnet beror på att något annat är fel. Hur högt ska den pumpa vattnet, inte onormalt högt eller?

Min gissning är fortfarande att det är tätt/trögt mellan pumpen och avloppet.

Rensa mekaniskt, tryckluft behöver inte mycket för att komma igenom, så ta loss slangen och rensa ordentligt är mitt tips.

Ludwig skrev:
Undrar hur förklaringen till att pumpen plötsligt skulle ha blivit trött låter? :-)

Är inte pumpen bytt tidigare till fel pump så kan vi nog utgå från att pumpen är rätt typ. Att den inte får ut vattnet beror på att något annat är fel. Hur högt ska den pumpa vattnet, inte onormalt högt eller?

Min gissning är fortfarande att det är tätt/trögt mellan pumpen och avloppet.

Rensa mekaniskt, tryckluft behöver inte mycket för att komma igenom, så ta loss slangen och rensa ordentligt är mitt tips.
Jag har inte orkat krångla nåt mer med den idag..
Igår var jag ju å pillade lite på slangen, det kom ju vatten ur den ett tag tills det blev "för mycket" för pumpen i maskinen... lite vatten klarade den men när jag hällde på mer vatten inuti så orkade den liksom inte.
Jag får inte loss den sista slangen riktigt...

Nu ger vi upp och köper en ny =(
(kanske gör ett litet litet försök till imorgon direkt efter jobbet)

Vi har bråkat så mycket om det här och det är det inte värt.

S
Jag hade detta problem nu på morgonen och fann denna tråd. Tillsammans med lite Youtube-sökning så hittade jag denna video: https://m.youtube.com/watch?v=zDHXtu-FaQg
Vips så hittade jag två glasskärvor som satt fast vid impellern, efter att ha tagit bort dem fungerar allt som det ska.

Z ZeppoMia skrev:
nu har jag tvingat honom att sätta tillbaka den och jag har lossat lite på sista avloppsslangen.

när jag sätter på strömmen så står det E:15 och pumpen kör som bara den, när jag häller i lite vatten så orkar den pumpa ur lite med lite fart i men sen när jag häller i lite mer för att det ska komma hela vägen ut så är det som att den inte orkar riktigt.

när vi testade med bara ström på pumpen lös igen så funkade den fint, fast gubben säger att den är lite klen när det blir motstånd.. alltså när han håller emot med en finger eller så.
men den ska väl bara dra iväg lite vatten å då ska den väl inte va så görstark?

eller har min käre make rätt i att det är pumpen ändå?

jag får inte riktigt lös den grå slangen ur kopplingen med den gula men det verkar inte som om det är den som är problemet heller.

värsta följetongen här...........
Hade ett liknande problem tills jag kom på att man behöver sätta tillbaka det vita clipset som ska sitta mellan filtret och impellern. Utan det klarar inte pumpen av att bygga upp tillräckligt tryck, skulle jag tro.

• Gilla
MOIMO och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.