När vi startar igång vår diskmaskin slår magnetventilen till och från flera gånger. Ibland bara en gång som sig bör, men ofta stänger och öppnar ventilen fem-sex gånger i snabb följd. Det är ju inte bra för systemet vad jag förstått. Som jag ser det är problemet tvådelat. Stötarna kan jag dämpa med en stötdämpare så är det problemet löst.
Men det känns även som om diskmaskinen är på väg att ge upp, är det någon som känner igen detta fel?

A
Typiskt åderförkalkning
Ådern är slangen mellan sump och nivåkontroll
Nås enklast innanför sockeln till vänster.
Ta bort den och skölj ur.
Behöver inte ta fram maskinen bara lossa med två skruvar

• Gilla
Kungkniv
  • Laddar…
Har inte haft tid att kolla förrän nu. Förstår inte vad du menar. Så här ser det ut när jag skruvar bort skyddet under maskinen.

Bild på undersidan av en vit maskin med borttaget skydd som avslöjar inre delar och golvkontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
Ta bort den galvade plåten som skymtar i bild
Två skruv torx
Enklare att nå om yterluckan tas bort men behövs ej.

Är det den här slangen du menar? Vet inte om det syns på bilden men den ser verkligen ut att ha behov av sköljning.

Trångt utrymme inuti en apparat med en smutsig slang och färgmärkta elkablar som behöver rengöras.
Skapa konto

Hur får jag loss den? Det är ju aptrångt. Ska man bara dra?

Ja, dra loss den bara ..

Går långsamt framåt men har precis lyckats få loss slangen och gjort rent den.

Tyvärr kvarstår problemet. Nu tar det bara lite längre tid från att pumpen stänger av till att ventilen öppnar och stänger om vartannat efter att den fyllt klart.

Vad göra?

Då får du dra fram maskinen, lossa plåten på sidan och göra rent givarhuset. Lite meck första gången.

• Gilla
knuffe och 1 till
  • Laddar…
Interiör av en maskin med en röd flottör, kablar och genomskinliga behållare, delvis demonterad.
Skapa konto

Hur får jag loss den? Ovanför sitter ett vattenfyllt paket i ett stycke. Givarhuset ser ut att behöva lyftas upp i nederkant.
Det är den röda flottören som om vartannat sluter brytaren, men det visste ni väl redan.
På bilden har jag lyckats få bort lufttrycksgivaren eller vad det kallas.

Försök få bort vattnet ur paketet. kör i gång maskinen så att den tömmer och bryt strömmen när den är så tom som den blir.
I övre hörnen finns plastklossar, få bort dem.
Två metallstänger tvärs över håller paketet på plats, T20. Bort med dem.
Nu kan du dra upp paketet, upp ut bort från maskinen. Var beredd med handduk om vatten finns kvar.
Kontrollera/fota av hur kablarna till brytarena sitter. Loss dem
Dra upp givarhuset och rengör efter bästa förmåga. Det är lite pilligt att få isär.

Ojoj vilket meck. Men det ska vi nog klara.
Vet du var i programmet den tömmer paketet, hur lång tid från start behöver jag vänta ungefär?

Den tömmer nästan direkt, tar bara nån minut

A
hela den delen är ju rätt billig på bosch om man inte vill pilla isär

Renoverad och återmonterad mekanik inuti en hushållsmaskin, visande rena och organiserade komponenter.
Skapa konto

Som ny!

Tack för hjälpen allihop!

Den fyller fint utan att öppna och stänga hela tiden. Nu kan jag sova gott!

• Gilla
Denhärkanblianvändbar och 1 till
  • Laddar…
Hur får du bort den vita kontakten?

• Person som håller en vit elektrisk kontakt inkopplad i transparent plastkomponent med sladdar.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.