Satsuki
Har en Bosch serie 6 diskmaskin, några månader gammal. Förra veckan vill den ha påfyllning av salt och spolglans (igen, har fyllt på flera gånger tidigare). Jag fyller på och spolglans-symbolen släcks men inte salt-symbolen, som förblir synlig efter ca 1 v.
Har försökt dra ut sladden, alla symboler lyser och blinkar som när vi startade första gången, och när allt slocknar lyser fortfarande salt-ikonen.
Börjar misstänka hårdvarufel…

Någon med samma eller liknande problem eller vet vad det kan vara för fel?

• Gilla
Woman1
  • Laddar…
A
Satsuki KristinaRT skrev:
Har en Bosch serie 6 diskmaskin, några månader gammal. Förra veckan vill den ha påfyllning av salt och spolglans (igen, har fyllt på flera gånger tidigare). Jag fyller på och spolglans-symbolen släcks men inte salt-symbolen, som förblir synlig efter ca 1 v.
Har försökt dra ut sladden, alla symboler lyser och blinkar som när vi startade första gången, och när allt slocknar lyser fortfarande salt-ikonen.
Börjar misstänka hårdvarufel…

Någon med samma eller liknande problem eller vet vad det kan vara för fel?
det är fel i avhärdaren åberopa garanti

Satsuki
electroluxaren skrev:
det är fel i avhärdaren åberopa garanti
alltså hårdvarufel, tack för svar!!!

@electroluxaren fick just samma problem på min Siemens aka Bosch. Men den är 10+ år.
Är det något som kan bytas enkelt eller är det bara och köpa ny?

A
T Tompafix skrev:
@electroluxaren fick just samma problem på min Siemens aka Bosch. Men den är 10+ år.
Är det något som kan bytas enkelt eller är det bara och köpa ny?
om saltet har gett en mättad lösning så är det ju givaren som sitter i saltbehållaren.
jobbig att byta men jag förslår att du skickar in en skruvmejsel i lampan så att den slocknar

electroluxaren skrev:
om saltet har gett en mättad lösning så är det ju givaren som sitter i saltbehållaren.
jobbig att byta men jag förslår att du skickar in en skruvmejsel i lampan så att den slocknar
Haha, ja får väl göra det :crysmile:
Tänkte bara så det inte var ett fel på avhärdaren

A
T Tompafix skrev:
Haha, ja får väl göra det :crysmile:
Tänkte bara så det inte var ett fel på avhärdaren
Fel på avhärdaren detekteras inte av maskinen mer än slut på salt
Om den förbrukar salt som vanligt och disken blir bra så så är det bara en reminder som fuckkad ur.
En del av denna är en flottör som ev har fastnat, permanent eller tillfälligt

• Gilla
Tompafix
  • Laddar…
Hej
Har samma problem med min4 åriga Bosch integrerad 45 cm.
Vad bör jag göra?
Reperation eller

Woman1 Woman1 skrev:
Hej
Har samma problem med min4 åriga Bosch integrerad 45 cm.
Vad bör jag göra?
Reperation eller
Fixade det själv nu
Rörde runt i den och antagligen stopp där saltet ska genom så den slocknade just nu iaf 🤣

• Gilla
Ogglas och 1 till
  • Laddar…
Woman1 Woman1 skrev:
Fixade det själv nu
Rörde runt i den och antagligen stopp där saltet ska genom så den slocknade just nu iaf 🤣
detb tar ett tag till saltet löses upp och du får en mättad lösning, rörande underlättade säkert

• Gilla
Woman1
  • Laddar…
returen returen skrev:
detb tar ett tag till saltet löses upp och du får en mättad lösning, rörande underlättade säkert
Nu lyser lampan igen
Fan vad trist detta är 😩
Blir ändå reperation då

Woman1 Woman1 skrev:
Nu lyser lampan igen
Fan vad trist detta är 😩
Blir ändå reperation då
Jag har kört med min i över ett år med detta fel utan några problem med ren disk. Saltet tar slut efter ett tag så den tar in det i maskinen ivf. Lampan slocknade även en tid och funkade som den skulle en period, för att sedan lysa hela tiden.
Jag provade även att röra om som du gjorde och nu är den släckt igen. Så får se om den har börjat funka igen.

• Gilla
Woman1
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Jag har kört med min i över ett år med detta fel utan några problem med ren disk. Saltet tar slut efter ett tag så den tar in det i maskinen ivf. Lampan slocknade även en tid och funkade som den skulle en period, för att sedan lysa hela tiden.
Jag provade även att röra om som du gjorde och nu är den släckt igen. Så får se om den har börjat funka igen.
Tack för ditt svar
Hoppas det är som du säger och ska kolla hur disken blir när jag diskat.
👏

Woman1 Woman1 skrev:
Nu lyser lampan igen
Fan vad trist detta är 😩
Blir ändå reperation då
du kanske fick fejksalt?

det sitter en flottör i saltlösningen som flyter upp när den är mättad
på utsidan av saltbehållaren sitter en reedswich som påverkas när flottören flutit upp
om flottören kärvar så är det byte av avhärdare som gäller, stort jobb och dyr avhärdare

Kanske inte det första man vill lägga pengar på...

• Gilla
Woman1
  • Laddar…
returen returen skrev:
du kanske fick fejksalt?

det sitter en flottör i saltlösningen som flyter upp när den är mättad
på utsidan av saltbehållaren sitter en reedswich som påverkas när flottören flutit upp
om flottören kärvar så är det byte av avhärdare som gäller, stort jobb och dyr avhärdare

Kanske inte det första man vill lägga pengar på...
Vad menas med fake salt?
Ett paket funkade men inte paket 2
Sp salt är det

Onödiga pengar på en lampa men behövs kanske inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.