Sedan ett par veckor har min diskmaskin (drygt ett år gammal) börjat att öppna sig under programmets gång. Händer det, vilket sker var 3:e eller 4:e körning, sker det redan under de inledande minuterna.

Klick, luckan öppnas och maskinen stannar. Inget vattenläckage (hittills). Jag trycker igen luckan, den går någon minut, öppnar sig och så gör jag om proceduren 3-4 gånger. Därefter kör den vidare och klart programmet.

Jag ser inget porslin som är i vägen. Silen är rengjord. Och som sagt det händer inte varje gång.

Någon med liknande erfarenhet och tips på åtgärd?

Vad är det för modell?

A
kan det inte vara att låsreglen har hoppat över och är i låst läge när du stänger luckan??

fortsätter maskinen att diska när luckan öppnas??

Hur kan jag se om låsregeln hoppat över?
Nej den stannar.

Bosch Super Silencer. Har förmodligen någon bokstavskombo oxå. Ska leta efter broschyren i morgon

I min AEG hade "vattenfördelaren" i korgen satts igen vilket resulterade i att korgen tryckte upp luckan, gjordes ren och sen var det inget problem längre

Kanske kan vara tätt i silen, så det blir för mycket vatten i maskinen och därmed för högt tryck när den börjar köra så låset inte orkar hålla igen luckan ? Hade samma problem på svärfars maskin, där var det låset som behövde justeras så det låste riktigt

Det brukar gå att justera låsregel lite fram och tillbaka beronde på hur "hårt man vill att luckan ska sitta mot gummilisten för att sluta tätt. Sitter bygeln för tiggt så kan det bli så att låsanordningen inte riktigt orkar att hålla kvar luckan i stängt läge varvid den poppar upp.

A
Det finns en liten möjlighet att det har hänt något med själva låset i dörren även om maskinen är i stort sätt ny.
Men har du kollat hålen i spolarmarna att de är helt öppna det gäller både uppe o nere?

alacs skrev:
Bosch Super Silencer. Har förmodligen någon bokstavskombo oxå. Ska leta efter broschyren i morgon
*Om du inte hittar model, så ovankant av luckan så har du ett E-nummer,kan vara svårt att se.

Det är en SMU58M42SK/87

Spolarmarna verkar ok. Kan inte se att det sitter något och blockerar

Silen rengjord.

Tack för engagemang!

harry73
alacs skrev:
Diskmaskin med adhd, eller vilken kombo tänkte du på?

Har du en kökslucka monterad på maskinens lucka? I så fall behöver du byta ut luckfjädrarna. Annars skulle jag gissa på att maskinen står lite snett eller att den har tryckts in så att luckan tar i bänkskivan eller skåpen. Kolla noga med vattenpass att själva maskinen står i våg (inte luckan).

Ingen lucka monterad. Ska kolla m vattenpass.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.