Hej!

Jag har en Bosch EHP 5000 bergvärmepump och håller på och kartlägger husets energiförbrukning och jag skulle vilja veta vad pumpen förbrukade i el förra året. Är det något som går att få fram? Jag kan få fram total producerad energi men antar att det är vad pumpen producerat under hela sin livstid. Sparas energistatistik med datumhänvisning?

Ett par grundläggande värden för energiförbrukningen går att få fram på den modellen:

6.1 Producerad energi
Här visas 6.1 Producerad energi i kWh uppdelat på 6.1.1 Värme samt 6.1.3 Varmvatten.

6.2 Förbrukning eltillskott
Här visas 6.2 Förbrukning eltillskott i kWh uppdelad på 6.2.1 Värme samt 6.2.2 Varmvatten.

Dess värden är beräknade approximationer och inte exakta värden såsom en riktig elmätare skulle ge. Kan skilja t.ex. 10%. Rent generellt brukar man ofta räkna med att förbrukningen för värme och varmvatten i ett hus är total elförbrukning minus 5000 kWh/år hushålls-el för en normal familj på 4 pers.

J Josth skrev:
Ett par grundläggande värden för energiförbrukningen går att få fram på den modellen:

6.1 Producerad energi
Här visas 6.1 Producerad energi i kWh uppdelat på 6.1.1 Värme samt 6.1.3 Varmvatten.

Här visas 6.2 Förbrukning eltillskott i kWh uppdelad på 6.2.1 Värme samt 6.2.2 Varmvatten.

Dess värden är beräknade approximationer och inte exakta värden såsom en riktig elmätare skulle ge. Kan skilja t.ex. 10%. Rent generellt brukar man ofta räkna med att förbrukningen för värme och varmvatten i ett hus är total elförbrukning minus 5000 kWh/år hushålls-el för en normal familj på 4 pers.
Ja de fick jag också fram. Tror pu
J Josth skrev:

6.1 Producerad energi

Ja det hittade jag också men oklart under hur lång tid det avser. Tror jag får gå på att räkna bort 5000kwh bara. Det bör innebära att den drar drygt 10 000kwh/år vilket är drygt dubbelt vad den borde antar jag?

Värdena ska visa totalen sedan värmepumpen driftsattes (eller man bytte styrkretskortet). Problemet är att lite äldre modeller kan slå om räkneverken efter 2^16 bitars räkneverk så man måste försöka bedöma om det hänt också. 10000 kWh/år för värme och varmvatten låter inte särskilt mycket men det beror ju helt på när huset är byggt och isolerat, hur stort det är om 1-plan 2-plan etc. och var i landet det står? Sedan vilken effekt värmepumpen har? Då kan man ganska snabbt räkna ut om förbrukningen är rimlig eller ej.

J Josth skrev:
Värdena ska visa totalen sedan värmepumpen driftsattes (eller man bytte styrkretskortet). Problemet är att lite äldre modeller kan slå om räkneverken efter 2^16 bitars räkneverk så man måste försöka bedöma om det hänt också. 10000 kWh/år för värme och varmvatten låter inte särskilt mycket men det beror ju helt på när huset är byggt och isolerat, hur stort det är om 1-plan 2-plan etc. och var i landet det står? Sedan vilken effekt värmepumpen har? Då kan man ganska snabbt räkna ut om förbrukningen är rimlig eller ej.
Det är ett hus på cirka 180m2 (130m2 1920-tal + tillbyggnad 50m2 2010) i mellansverige med 2 personer. Jag tänker att rimligt energibehov för uppvärmning och varmvatten bör vara drygt 20 000kwh. Med scop på 3-4 borde vi ligga på 5000 - 6700kwh/år förutsatt att huset är någorlunda rimligt energieffektivt (vilket det troligtvis inte är men det är det jag försöker konstatera)...

Ok. Svårt att räkna på sådana hus som blivit utbyggda, renoverade och kanske delvis tilläggsisolerade men med de nyckeltal jag har kommer jag fram till ett effektbehov på mellan 11 och 14 kW vid DVUT "Mellansverige". Äldre hus kan dra riktigt rejält med energi. Med lagom kraftiga värmepumpar på 10 respektive 12 kW så ger det en årsförbrukning för värme och varmvatten på mellan 9000 till 11500 kWh netto. Det är som sagt grovt räknat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.