är det "nypskydd" (Bosch) vs mjukstart (Flex)? Då väljer jag "nypskydd".

Kan ha fel om finesserna dock.

Mjukstart är det väl på båda men jag ser nu att det står inget om kickback stopp på denna Flex. (de verkar ev bara ha det på sin lilla 900w)

Tyresö
Mjukstart klarar man sej utan när det bara är frågan om 125 mm-skivor - men kickbackstop vill man verligen ha om motorn är på 1400 w (eller mer).

Tyresö skrev:
Mjukstart klarar man sej utan när det bara är frågan om 125 mm-skivor - men kickbackstop vill man verligen ha om motorn är på 1400 w (eller mer).
Båda dessa Flex och Bosch är på 1400w. Efter att ha sökt lite på diverse forum fick jag uppfattningen att Flex är lite av en vinkelkaparnas Festool, men de kanske är överskattade?

Tyresö
Daniel-T skrev:
Båda dessa Flex och Bosch är på 1400w. Efter att ha sökt lite på diverse forum fick jag uppfattningen att Flex är lite av en vinkelkaparnas Festool, men de kanske är överskattade?

Alla Flex-maskiner är lite åt Festool-hållet - man är alltså inte ledsen om man äger en Flex-maskin.

Själv äger jag en Flex bilvaxpolerare, som jag vaxar betongpumpen med (för att betongstänk lättare ska släppa) och den Flexmaskinen är jag helnöjd med (enormt vridmoment).

Lirar inte Feinsliparna i samma liga?

Lagavulin

Nimajneb skrev:
Är du helt säker betr mjukstarten?
[länk]
Har sett den tråden. Enligt specificationen på CIE maskinen så ska den ha mjukstart. Men hur mjuk står ju inte. (eller så har de uppgraderat elektroniken i den i år.)

Lagavulin:
Fein har ingen med ställbart varvtal högre än 7000rpm. :(

Redigerat:
Men om Boschen är säkrare o billigare samt knappast sämre...... då är det svårt att välja Flexen,

Jo naturligtvis!
Men är det ingen här som har något att säga om Flex vinkelslipar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.