10 048 läst ·
12 svar
10k läst
12 svar
Bosch batterier - procore vs ”vanliga”
Som rubriken antyder - det finns ju två varianter av Bosch professional 18v batterier,, ”vanliga” och procore.
Vad är egentligen skillnaden och är det värt prisskillnaden som hobbyanvändare?
Vad är egentligen skillnaden och är det värt prisskillnaden som hobbyanvändare?
Tack för bra svar/film!FredrikR skrev:
Följdfråga, jag har alltid tolkat 4/5/ etc Ah som främst hur länge batteriet räcker men det påverkar alltså även kraften i betydande utsträckning också eller märks det först om man kör vinkelkap/cirkelsåg/borrhammare?
Bästa svaret
Du bör väl märka skillnad oavsett typ av maskin, men får ut mest med en Biturbo.D dilemma skrev:
Ett batteri med högre Ah tal gör maskinen starkare, och längre drifttid, men det kanske inte är hur kul som helst med ett 12Ah i skruvdragaren.
Celler kan vara optimerade för hög ström A eller energiinnehåll Ah (en avvägning mellan elektrodernas tillgängliga yta vs deras volym). Och om celler parallellkopplas i ett pack kan de ge högre ström, ström per tid är effekt (W). Så förutom Ah är det en viktig faktor hur många W ett pack kan ge. Färre W än verktyget behöver så kommer det kännas slött men de flesta verktyg har inte så hög effekt att det påverkar, undantaget vissa små lättviktsbatterier respektive högeffektsverktyg som sågar, vinkelslippar, sds-max-hammare osv.
Trenden för batteriverktyg senaste åren är verktyg med högre effekt, högre effekt än sladdverktyg i vissa fall. Dels via nyare bättre celler och dels via stora pack med tre rader parallellt kopplade celler. Men effektbehovet från en vanlig borrskruvdragare, eller jämförbart verktyg, överskrider troligen inte ett standardbatteri hos något märke.
Trenden för batteriverktyg senaste åren är verktyg med högre effekt, högre effekt än sladdverktyg i vissa fall. Dels via nyare bättre celler och dels via stora pack med tre rader parallellt kopplade celler. Men effektbehovet från en vanlig borrskruvdragare, eller jämförbart verktyg, överskrider troligen inte ett standardbatteri hos något märke.
Enkelt sagt,
Procore innebär snabbare kräm men lika mycket kräm 4ah vs 4ah.
Men 5.5+ procore bör ge en effekt boost. 5-20% enligt min killgissning.
12v 6ah på min fräs och hyvel ger lätt 20% boost, enligt min killgiss kalkyl. Det är dock ingen procore men kan förklaras med att det interna motståndet minskar totalt sätt för att det finns fler celler.
Fler celler/större celler ger mindre intern motstånd = mer effekt till maskinen
Procore innebär snabbare kräm men lika mycket kräm 4ah vs 4ah.
Men 5.5+ procore bör ge en effekt boost. 5-20% enligt min killgissning.
12v 6ah på min fräs och hyvel ger lätt 20% boost, enligt min killgiss kalkyl. Det är dock ingen procore men kan förklaras med att det interna motståndet minskar totalt sätt för att det finns fler celler.
Fler celler/större celler ger mindre intern motstånd = mer effekt till maskinen
Jag fuinderar på att köpa ett procore 4.0 batteri för jag vill köpa en GSS 18-13 och har bara 14,4v Bosch batteri sedan innan. Kan jag ladda dem med min gamla laddare som heter 1820?
Gäller detta fortfarande att procore batterierna framförallt gör skillnad på biturbo maskinerna eller är det värt att satsa på procore batterier oavsett 18v maskin?
Detta med tabless-batterier, hur vet man exakt vilka av bosch blå batterier som har detta? Procore/expert/ampshare osv? Bör man köpa dessa som hobbybyggare eller inte?
Sidofråga i denna tråd men vilken 18v laddare ska man satsa på och vilken ska man akta sig för?
Jag kommer använda en cirkelsåg med 165 mm klinga, multimaskin, sticksåg som det ser ut i nuläget. Jag räknar också med att ha minst två batterier och att jag inte kommer ha några problem med att det tar en stund att ladda batteriet.
Tack på förhand för alla goda råd!
/SalK
Detta med tabless-batterier, hur vet man exakt vilka av bosch blå batterier som har detta? Procore/expert/ampshare osv? Bör man köpa dessa som hobbybyggare eller inte?
Sidofråga i denna tråd men vilken 18v laddare ska man satsa på och vilken ska man akta sig för?
Jag kommer använda en cirkelsåg med 165 mm klinga, multimaskin, sticksåg som det ser ut i nuläget. Jag räknar också med att ha minst två batterier och att jag inte kommer ha några problem med att det tar en stund att ladda batteriet.
Tack på förhand för alla goda råd!
kör med tabless metabo 18/8,0 men problematiken samma.S SalK skrev:Gäller detta fortfarande att procore batterierna framförallt gör skillnad på biturbo maskinerna eller är det värt att satsa på procore batterier oavsett 18v maskin?
Tack på förhand för alla goda råd!/SalK
tablessbatterierna tål bortåt dubbla strömuttaget innan de stänger av; antingen på grund av spänningsfall, eller höjd temperatur inne i batteripacken.
det här har inte direkt med batteriets kapacitet att göra, utan sammanhänger med belastningen i watt, eller snarare ampere. och det är inte effekttoppar vid t ex uppstart vi talar om, moderna maskiner har mjukstart som mildrar detta problem.
utan tablessbatterierna tål kontinuerlig belastning med höga strömstyrkor betydligt bättre. det är svårt uppnå detta även med kraftiga maskiner om de används intermittent, då hinner temperaturen hämta sig mellan varven. det kan röra sig om större mutterdragare eller t ex din cirkelsåg.
där de uppvisar avgörande fördelar, är maskiner som är så kraftiga att de kan tömma batterierna på 10-20 minuter, och som körs mer eller mindre kontinuerligt. exempelvis varmluftspistol, högtryckstvätt, tigersåg, vinkelslip, lövblås eller röjtrimmer.
sen tillåter tabless snabbare laddning utan temperaturproblem, och rent gissningsvis bör detta vara skonsammare för batterierna i det långa loppet.
övervägde köpa tabless boschbatterier men av olika skäl blev det metabo. kör dem via adapter på mina makitamaskiner. särskilt uppskattar jag dem på trädgårdsmaskinerna, som kan köras hårt och nästan utan värmeutveckling. och därefter laddas 18/8,0 på en halvtimme. whao.
återstår för makita att komma ut med tabless i 18-voltssystemet.
i ditt fall verkar tabless överdrivet. men om du planerar inkludera trädgården i verktygsarsenalen ställer det sig annorlunda.
Bosch blå vanliga har 18650 celler och ett batteri kan leverera typ 40 Arakt09 skrev:
kör med tabless metabo 18/8,0 men problematiken samma.
tablessbatterierna tål bortåt dubbla strömuttaget innan de stänger av; antingen på grund av spänningsfall, eller höjd temperatur inne i batteripacken.
det här har inte direkt med batteriets kapacitet att göra, utan sammanhänger med belastningen i watt, eller snarare ampere. och det är inte effekttoppar vid t ex uppstart vi talar om, moderna maskiner har mjukstart som mildrar detta problem.
utan tablessbatterierna tål kontinuerlig belastning med höga strömstyrkor betydligt bättre. det är svårt uppnå detta även med kraftiga maskiner om de används intermittent, då hinner temperaturen hämta sig mellan varven. det kan röra sig om större mutterdragare eller t ex din cirkelsåg.
där de uppvisar avgörande fördelar, är maskiner som är så kraftiga att de kan tömma batterierna på 10-20 minuter, och som körs mer eller mindre kontinuerligt. exempelvis varmluftspistol, högtryckstvätt, tigersåg, vinkelslip, lövblås eller röjtrimmer.
sen tillåter tabless snabbare laddning utan temperaturproblem, och rent gissningsvis bör detta vara skonsammare för batterierna i det långa loppet.
övervägde köpa tabless boschbatterier men av olika skäl blev det metabo. kör dem via adapter på mina makitamaskiner. särskilt uppskattar jag dem på trädgårdsmaskinerna, som kan köras hårt och nästan utan värmeutveckling. och därefter laddas 18/8,0 på en halvtimme. whao.
i ditt fall verkar tabless överdrivet. men om du planerar inkludera trädgården i verktygsarsenalen ställer det sig annorlunda.
Procore har 21700 celler och kan leverera omkring 80-100A, dvs nära 2 kW, dock endast de tvåradiga batterierna, dvs 5,5 Ah och uppåt. 4 Ah procore har frqmförallt fördelen att det är kompakt. Utöver det har alla procore bättre kylning vilket gör att de kan lämna hög ström under längre tid.
Procore+ är tabless-celler vilket ger ytterligare något högre ström och kontinuerligt.
Det är i praktiken endast "biturbo" verktygen som behöver procore över 5,5 Ah för att kunna ge full prestanda.
ja det stämmer. även 21700 utan tabless ger en fördel jämfört med 18650. bara det att bosch även kört 20650...N nb. skrev:Bosch blå vanliga har 18650 celler och ett batteri kan leverera typ 40 A
Procore har 21700 celler och kan leverera omkring 80-100A, dvs nära 2 kW, dock endast de tvåradiga batterierna, dvs 5,5 Ah och uppåt. 4 Ah procore har frqmförallt fördelen att det är kompakt. Utöver det har alla procore bättre kylning vilket gör att de kan lämna hög ström under längre tid.
Procore+ är tabless-celler vilket ger ytterligare något högre ström och kontinuerligt.
Det är i praktiken endast "biturbo" verktygen som behöver procore över 5,5 Ah för att kunna ge full prestanda.
rakt09 skrev:
kör med tabless metabo 18/8,0 men problematiken samma.
Stort tack för goda råd och vägledning i djungeln!N nb. skrev:Bosch blå vanliga har 18650 celler och ett batteri kan leverera typ 40 A
Klicka här för att svara