Har länge suktat efter ett 12V-system för att slippa använda min 18V-Dewalt till allt, deras skruvdragare är lite otymplig även om den är väldigt bra.

För att bredda möjligheterna skulle jag vilja ha blåa Bosch. Deras GSR FC serie har dessutom utbytbara chuckar vilket lockar rejält.

Men vilken modell behöver man? 15 eller 35? Prisskillnaden är inte extrem men jag vill inte behöva betala mer än nödvändigt

Som jag ser det finns det tre fördelar med 35-modellen:
1. Högre styrka.
2. Högre max-rpm.
3. Borstlös.
(4. Köper man ett set med batteri och laddare får man med 3Ah istället för 2Ah men just nu är det billigare att köpa maskin och 3Ah-batteri med laddare separat.)

Eftersom jag har en 18V borrskruvdragare som är tillräckligt stark för allt jag kan tänkas använda den till kanske jag inte behöver den högre styrkan i 35-modellen.

Högre hastighet vet jag inte alls om det är något jag behöver. Eftersom jag inte kommer använda maskinen dagarna i ändå kanske det inte är viktigt.

Borstlöst är ju bra har jag hört men är det värt pengarna för en hobbybrukare?

https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/gsr-12v-15-fc-06019F6000
https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/gsr-12v-35-fc-06019H3000

T Trunk skrev:
Har länge suktat efter ett 12V-system för att slippa använda min 18V-Dewalt till allt, deras skruvdragare är lite otymplig även om den är väldigt bra.

För att bredda möjligheterna skulle jag vilja ha blåa Bosch. Deras GSR FC serie har dessutom utbytbara chuckar vilket lockar rejält.

Men vilken modell behöver man? 15 eller 35? Prisskillnaden är inte extrem men jag vill inte behöva betala mer än nödvändigt

Som jag ser det finns det tre fördelar med 35-modellen:
1. Högre styrka.
2. Högre max-rpm.
3. Borstlös.
(4. Köper man ett set med batteri och laddare får man med 3Ah istället för 2Ah men just nu är det billigare att köpa maskin och 3Ah-batteri med laddare separat.)

Eftersom jag har en 18V borrskruvdragare som är tillräckligt stark för allt jag kan tänkas använda den till kanske jag inte behöver den högre styrkan i 35-modellen.

Högre hastighet vet jag inte alls om det är något jag behöver. Eftersom jag inte kommer använda maskinen dagarna i ändå kanske det inte är viktigt.

[länk]
[länk]
Prisskillnaden är inte så stor och som du skriver 3Ah accar med 35FC. (y)
Samt borstlös.

T Trunk skrev:

Det är stor skillnad i hastighet så ska du borra ibland är det stor fördel. Borstlös brukar även betyda bättre krypkörning relativt sett.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Prisskillnaden är inte så stor och som du skriver 3Ah accar med 35FC. (y)
Samt borstlös.
När jag tittade för någon vecka sedan så var prisskillnaden ändå lite drygt 700 kronor om jag minns rätt vilket jag kanske inte gör. 700 kronor är som sagt inte något som kommer sätta mig i fattigstugan men 700 kronor är fortfarande 700 kronor. Och det inkluderar de större batterierna. Om jag minns rätt säljer duab två 3Ah-batterier samt laddare för en tusenlapp medan Amazon säljer själva skruvdragaren, chuckarna och en L-boxx i ett kit.

nanowire nanowire skrev:
Det är stor skillnad i hastighet så ska du borra ibland är det stor fördel. Borstlös brukar även betyda bättre krypkörning relativt sett.
Det kommer nog inte borras jättemycket. Dels har jag en pelarborr för sådant arbeta men framförallt så är tanken att Dewalten kommer sköta borrandet och Boschen skruvandet, i alla fall i de arbeten som kräver mycket borrande och skruvande. I dagsläget måste jag med samma maskin förborra, försänka och sedan skruva. Det blir lite väl mycket bytande av borr och bits.

Det jag egentligen fiskar efter är folk som säger "klart du kan ta den billigare modellen, 35:an är helt överflödig". Så det kanske var dumt att ställa frågan på byggahus.se :P

Bäst att köpa bägge. Du hade ju fler bits än maskiner? Då behöver du fler maskiner... ;)

• Haha
  • Gilla
Gusten_Gnuk och 2 till
  • Laddar…
Står inför samma lika problem. För mig lutar det nog åt en 12v-35 FC. Vet inte om 35Fc kommer ersätta 15fc!!! Man vill ju ha nyast, vassaste för bäst peng. Tar man den billigare så kommer man ligga o tänka på vad coolt det hade varit med borstlöst mm :crysmile:

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
När mina gamla dragare gjort sitt så har jag uppdaterat och jag köpte 35 fc och den är suverän och mycket klarar av grov skruv upp till 140 mm utan problem. Använder den till det mesta och är lätt och smidig. Den starkare makitan, DDF 482, som jag köpte samtidigt används mest till borrning med grövre borr. Skönt att få med bälteskroken med 35:an som 15 saknar. Står man lite dumt till är det skönt att kunna hänga den på bältet.

Redigerat:
  • Gilla
putte22
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.