Halloj!

Förra ägaren till vårt hus renoverade köket när de köpte kåken. Då installerades (flyttades?) en diskmaskin, vilket innebar att en av radiatorerna i köket hamnade i vägen för diskmaskinsluckan. Radiatorn togs därför bort och rören pluggades.

Pluggade rör där en radiator tidigare varit installerad intill en tapetserad vägg och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är det vår tur att modernisera köket och jag har därför börjat fundera på hur detta ska lösas den här gången. Det första jag funderar på är hur en sån här lösning påverkar övriga radiatorsystemet. Innebär detta att flödet begränsas och att övriga raddar får dåliga förutsättningar?

Köket ligger på entréplanet och vi har inte direkt några problem med värmen i övrigt på det planet. Däremot har vi svårt att få upp temperaturen i källaren. Detta beror säkerligen till stor del på att det endast är en-radiga raddar där, medan det är flerradiga på entréplanet. Systemet är dimensionerat för olja och nu har vi bergvärme, så framledningen är ju klart lägre. Nya (begagnade) raddar med rejält högre effekt är köpta på Blocket och skall ersätta befintliga källarraddar när tillfälle ges.

Jag har planer på att sätta en mycket smal radiator i köket, som tillåter öppning av diskmaskinsluckan, då man aldrig kan ha för mycket volym i värmesystemet. Även om radden inte kommer täcka hela fönstrets bredd kommer den ändå göra något för kallraset (som inte är besvärande idag). När detta är gjort kommer ju denna fråga bli överspelad, men det skulle ändå vara intressant att veta vad en pluggning på det här sättet gör med övriga systemet, om någon vet.

Mvh
Fred

Bästa svaret

L
Det ser klart ut som ett 2 rörssystem och då påverkar inte pluggningen något , bara tänk att en ny ska ha anslutning för 2 rörs , en varm uppe ( tillopp ) en sval nere ( retur )

Aha, bra tips! Kan man säga att alla raddar som funkar i 2-rörssystem har uppe och nere-anslutning, eller finns det 1-rörsraddar som också har det? Tänker på de raddar jag redan köpt på Blocket.

Min tanke är att försöka ge mig på att modds gamla radiatorn, som är sparad, genom att helt enkelt kapa av den till lagom längd och svetsa på gavlarna igen.

L
Jag kan se det med 1 eller två , men inte riktigt hemma på koppel
Det är kopplet som avgör 1 eller 2 rörs , det finns koppel som är ställbara 1 eller 2 och dom kopplen monteras närmare dolv
De rör du har där är för 2 rör , och är inte riktigt säker på om det går att sätta ett annat koppel där , än direkt på som du redan har på rören
Det med att kapa elementet och svetsa ihop gaveln ,överlämnar jag till dig som tydligen kan det med svetsa
Om du tar ett foto på dom du köpt och lägger in , så kommer du att få info från annat håll här ,
det är proffs på koppel , och det är inte jag
Bara att avvakta lite så kommer det

Radiatorerna i mitt hus har inga koppel utan rören kopplas direkt på dem, ett uppe och ett nere. De radiatorer som sitter på plats (Lenhovda MP1) går att vända hur man vill. Om man skulle vilja sätta radiatorn så att rören går in på höger sida, och har en radd som haft dem in från vänster sida vänder man helt enkelt på den och flyttar över avluftning och plugg, samt rören som ska koppla mot husets rör. Jag hoppas att de jag köpt fungerar på samma sätt, de ser i alla fall ut att ha möjligheten att göra så.

Den vänstra på bilden nedan är också en Lenhovda, fast den är en LP21 om jag förstått saken rätt. Den är jag säker på att man kan vända på vid behov, dock begränsas man av att den har byglar för väggkonsolerna på baksidan. De två andra vet jag inte vad de är för tillverkare, men så vitt jag kan se kan dessa vändas på alla möjliga sätt eftersom de saknar byglar för konsolerna. Radiatorn står istället på dem, så om man vill kan man flippa dem så tidigare baksida blir framsida. Det ser också ut som att de gängade hålen är samma storlek både uppe och nere, så det bör gå bra att sätta rören där de behövs.

Tre stående radiatorer med topp- och bottentillslutningar, utan synliga väggkonsoler, i ett förrådsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L
Du kan flytta anslutningarna till andra sidan om du behöver , samma gänga och hoppas att det är samma avstånd mellan rören vid vägg och på det som ska sättas dit
Koppling 2 rörs in ( framledning ) uppe , ut ( retur )nere

Avståndet är lite större på rören som sitter i huset, så jag får ordna några små förlängningar, men det ska nog gå bra. Kanske inte blir snyggaste installationen i världen, men det är ju i källaren och rummen är tvättstuga, en liten korridor och ett gästrum...så det gör inte så mycket.

EDIT: Förresten, finns det någon "regel" för ifall konvektorplåten ska sitta mot väggen eller ut från den samma? De två radiatorerna till häger i sista bilden har ju konvektorplåt mot ena panelen medan den andra saknar. Hur är bäst att vända dessa, eller spelar det ingen roll?

L
Såg något här , där det missade på måtten , då drog dom rör bakom radden och över på andra sidan , röret gick snett , med vinkelkoppel . då kan radden centreras under tex fönster , även om rören upp genom golv satt fel för bra montage med nya raddar
Det är 2 rörs du har så det gör inget att göra så
Men upp till dig

I källaren är det bara i gästrummet som radden sitter under ett fönster, och eftersom det "nya" är större än det gamla så kommer det täcka fönstret med råge (det är ett litet fönster). Rören kommer också ned från taket i källaren, men det du beskriver går ju att utföra även då. Dock tror jag inte att det kommer behövas i mitt fall, raddarna kommer kanske sitta lite knasigt i tvättstugan och i gästrummet...men det får vara så. Det är ju inte vardagsrummet vi pratar om här. I korridoren tror jag att det kommer bli riktigt bra, då den nya radden kommer täcka mer av den vägg den ska sitta på än den gamla radden gör.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.