3 432 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Bortsprungen drönare...
Sida 1 av 2
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Jag hade nog suttit på den tills hittegodsavdelningen på närmaste polisstation öppnat..
Kan du inte lägga en lapp där du hittade med ditt nummer och att du har den?MathiasS skrev:
Dom borde väl kunna visa att det är deras om dom hör av sig.
.,...den har landat på en brygga på en ö i skärgården. Inom räckvidden för drönaren finns det flera stora öar och fastland. Men visst man kan ju lägga en lapp på bryggan men den är ju lite svår att se.
Man kanske kan se i controllern var drönaren har landat?
Man kanske kan se i controllern var drönaren har landat?
Testa att ta bort batteriet och se om ägaren har märkt den med namn och telefonnummer (som man ska göra).
ja jag läste på lite, en köra-hem-funktion finns i denna modell, i flera varianter, men "hem" är inte på vårat landställe för denna drönare. Hade den hört hemma på ön hade vi nog redan hittat ägaren via grannar och fb-grupp som läses av de flesta.
”Fjärrpiloten” kan logga in på DJI och kolla sina ”flight records” och se var den landade… att Return to home skulle vara satt till din brygga är rätt osannolikt. Gissar att någon höll på att få slut på batteri och nödlandade hos dig
Jag tokgissar att nån gjort bort sig och tvingats nödlanda. Det är inte tillåtet att flyga utom synhåll men det gjorde nog denna pilot, dvs flög enbart genom att se i videoströmmen från drönaren. Men flög då för långt bort och tappade kontakten eller fick slut på batteriet, och tvingades nödlanda nånstans på okänd mark. Piloten vet sannolikt ungefär var drönaren är men måste leta på rätt många bryggor för att hitta rätt. Skriv en lapp på bryggan och avvakta, det tror jag är en rimlig lösning.
Det blev iallafall så att (mina föräldrar) tog med sin drönaren hem till storstan (inte så långt bort) och om ingen hör av sig inom kort så åker den till polisen. Inget telnr fanns på flygapparaten.
Att lämna den där den landade var inte ett bra alternativ och på alla andra ställen hade den ändå varit omöjlig att hitta utan anvisning.
En liten märkremsa med ett telenr på så hade den varit hemma för länge sedan.
Att lämna den där den landade var inte ett bra alternativ och på alla andra ställen hade den ändå varit omöjlig att hitta utan anvisning.
En liten märkremsa med ett telenr på så hade den varit hemma för länge sedan.
Hat drönare en kamera med minneskort så är de bar att kolla på videofilmen och se var den startade från.
Har en bekant som blev av med en drönare i Malmö!
Köpte en ny, men efter en tid så blev han kontaktad av en upphittare som listat ut hans adress och tog kontakt bar genom att titta vad den tidigare filmat.
Köpte en ny, men efter en tid så blev han kontaktad av en upphittare som listat ut hans adress och tog kontakt bar genom att titta vad den tidigare filmat.
ja men det kanske kan vara en kul övning!L Leif i Skåne skrev:Hat drönare en kamera med minneskort så är de bar att kolla på videofilmen och se var den startade från.