När en kommunal vattenledning grävdes mer för några år sedan så "råkade" en tomtgränsmarkering, som är min, försvinna. Den stod i en skog, långt från nån synlig tomt så jag kan förstå att det var lätt att missa att den stod där.

Jag har sedan dess (med några veckors mellanrum) varit i kontakt med firman som grävde och de säger hela tiden att de ska återställa markeringen, men p.g.a ständiga nya bortförklaringar så förhalas problemet hela tiden.

Har varit i kontakt med lantmäteriverket men de säger att de inte kan göra något, mer än att komma ut och sätta ut markeringen (på min bekostnad).
Så frågan är hur/vad man kan göra åt saken?

Som jag förstått det är det en brotslig handling att ta bort en gränspinne. Du kan ju hota med en polisanmälan om du vill vara otrevlig och snabba på grävaren lite.

Helt sant att det är olagligt att rubba, förstöra eller ta bort gränsmarkeringarna. Det svåra är dock bevisbördan, men du verkar iaf ha en firma som erkänt sig skyldiga.
Lantmäteriet har alltid beställaren som motpart, dvs du kan inte be dem skicka räkningen till någon annan.
Antingen ser du till att få ett skriftligt avtal med grävfirman att de lovar att stå för kostnaden för ett nytt gränsrör, och så beställer du ett nytt rör av lantmätriet, betalar de 8-10 000 kr de ska ha, och så skickar du i din tur en räkning till grävfirman, styrkt av ert skriftliga avtal.
Eller också får du grävfirman att själva kontakta lantmäteriet och beställa ett nytt rör.

Polisen kan man nog glömma i sammanhanget. För de allra flesta brottsrubriceringar krävs det att brottet begåtts med uppsåt. Och uppsåt lär vara svårt att bevisa i det här fallet.

Frågan är väl om man kan gå på kommunen, har deras ledningsprojekt orsakat skada på din tomt så kanske de kan göras ansvariga. Eller åtminstone så kanske någon ansvarig tjänsteman blir tillräckligt irriterad för att få grävfirman att ta sitt ansvar. En grävfirma som orsakar strul för den beställande tjänstemannen kanske inte blir prioriterad i fortsättningen.

Jag skulle driva frågan vid kommunen som är de som ansvariga för arbetet som utförs, även om de lagt ut det på en underleverantör. Om det sedan medför extra kostnader för kommunen får de kräva sin leverantör på kostnaden.
Det som är besvärande för dig är att det gått x år innan du informerar dem.
Men jag blev samtidigt nyfiken här, du säger att det är, citat "några år sedan" och du "med några veckors mellanrum" kontaktat dem i ärendet. Du måste ju haft 30-40 kontakter med dem, kan det stämma, och du har inte gjort något ytterligare?

Hej! har råkat ut för liknande sak, vid borttagning av kraftstolpar så försvann 2 gränsmarkeringar, pratade med ledningsägaren som kollade på plats, som pratade med UE;n och om lantmäteriet inte hittar de gamla markeringarna så tar dom kostnaden , men om pinnarna har rostat bort så får jag ta den kostnaden.
Så jag begärde en särskild gränsutmärkning av lantmäteriverket,
men det kostar 1250 i timman tar lantmätarna.
//Goerana

• Gilla
Dalastuga
  • Laddar…
AndersS skrev:
Jag skulle driva frågan vid kommunen som är de som ansvariga för arbetet som utförs, även om de lagt ut det på en underleverantör. Om det sedan medför extra kostnader för kommunen får de kräva sin leverantör på kostnaden.
Det som är besvärande för dig är att det gått x år innan du informerar dem.
Men jag blev samtidigt nyfiken här, du säger att det är, citat "några år sedan" och du "med några veckors mellanrum" kontaktat dem i ärendet. Du måste ju haft 30-40 kontakter med dem, kan det stämma, och du har inte gjort något ytterligare?
Konfrontera kommunen fungerar kanske inte så bra. Måste förtydliga med att det var en privatperson som skulle ansluta mot det kommunala vattennätet och det var alltså han som anlitade grävarfirman. Ägaren till grävarfirman är allmänt känd för att vara snål, och lite av en "skojare". Att jag kontaktat honom 30-40 gånger är nog betydligt i underkant. Dels är han svår att få tag i. Svarar sällan i telefon och ringer aldrig upp om man pratar in nåt på svararen.
Ringer man till firman så svarar hon som jobbar på kontoret och att lämna meddelande via henne ger samma resultat som att prata in ett meddelande på svararen.
Skriva brev ger inte heller nån respons.

De gånger jag lyckats hitta på honom när han är på firman eller när jag råkat springa på honom ute någonstans så har han hela tiden en aldrig sinande ström av bortförklaringar som hela tiden förhalar det hela.
På vintern har han t.ex sagt att han tror att tomtröret bara är övergrävt och att han kan leta upp det med metalldetektor sen när snön är borta. Inget händer givetvis och sedan har han sagt att han pratat med Lantmäteriet och att han väntar på att de ska höra av sig till honom. En snabbkoll med Lantmäteriet visar givetvis att varken blivit kontaktade eller vet något om problemet.

Kort sagt, större delen av tiden går åt till att jaga honom och när jag väl får tag på honom så har han antingen en undanglidande bortförklaring eller så säger han att NU ska han verkligen ta tag i det hela, men givetvis med samma klena resultat som tidigare.....

Då ska du kontakta den som är ansvarig för arbetet "prvatpersonen", dvs den som lagt uppdraget till grävfirman.

• Gilla
carra
  • Laddar…
Joojje skrev:
Som jag förstått det är det en brotslig handling att ta bort en gränspinne.
Inte bara det, det var det sista brottet i fredstid i svensk lag som man tog bort dödsstraffet på, i slutet av 70-talet, om jag minns rätt, långt efter att dödsstraffet var avskaffat (mest på grund av att man missat att det fortfarande var dödsstraff på det).

• Gilla
Dalastuga och 1 till
  • Laddar…
Påminner mig om när jag köpte min tomt, först fanns det tomtpinnar, sen fanns det plötsligt inte där. Någon (förmodligen nån entreprenör anlitad av kommun/markägare/telebolag) hade plockat bort samtliga tomtpinnar för mig och mina grannar. Jag pratade med kommunen iom att jag skulle köpa tomten och bygga hus där och hur jag skulle göra:

- "Det är den som hade tagit bort tomtpinnarna som är skyldig att sätta tillbaka dom" - hävdade kommunen.
- "Ja, men det är ju ingen som vet vem som tagit bort dom?"
- "Ja, men du får fortfarande gå på dom som tagit bort dom! Det är deras skylldighet!"

...suck... finns fortfarande inga tomtpinnar...

Det är väl så att det är den som tagit bort gränsmarkeringar som är ansvarig för att betala lantmäteriet, man får inte sätta tillbaks dem på eget bevåg.

Vet man inte vem som tagit bort dem är det upp till fastighetsägarna att betala, om man behöver en exakt gräns av nån anledning.

Ute i bondskogen om man inte kommer överens har jag förstått att kostnaden delas lika mellan grannarna vid dispyter om man inte kommer överens om annat. Detta används ibland som tillhygge när man diskuterar enskilda träd i gränsen... "Då tar vi hit lantmätarn så vi båda förlorar pengar om vi inte kommer överens".

/ATW

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.