113 409 läst ·
1 084 svar
113k läst
1,1k svar
Börsen svajar - hur tänker och agerar ni?
I fonder går det både upp och ner.MultiMan skrev:
För mig handlade det inte om att pricka in toppen utan snabbt inse hur farligt det nya coronaviruset kunde blir efter att ha följt utvecklingen i Kina. Med tanke på mer eller mindre ständiga uppgångar sedan 10 år och 30-40% uppgång förra året i mina fonder så bedömde jag att nedåtrisken var betydligt större än möjligheten till ännu ett superår. Så det ledde till att jag sålde någon vecka efter toppen. Den bedömningen måste man inte vara någon expert för utan bara använda sunt förnuft.
Ni som tycker man ska sitta still i båten måste gilla att förlora stora pengar. Redan nu är Dow som exempel nere på nivån innan Trump blev president.
Visst mina fonder har sjunkit och dippen är uppe i 4 månadslöner för en röris nu MEN pengarna skall jag ha om 20 till 30 år och mina barn om 15.
Bara rida ut stormen och invänta uppgången.
Hade jag velat köpa o sälja o därmed jaga hade jag ägt aktier
Min förvaltare lyckades stoppa blödningen vid -7% i år.
Nu ligger vi i vassen som han uttryckte sig. Antar likvid och något på korta fonder. Har ingen koll faktisk.
Nu ligger vi i vassen som han uttryckte sig. Antar likvid och något på korta fonder. Har ingen koll faktisk.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 861 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 861 inlägg
Hur kan du anta det? Inte ens de bästa experterna påstår att de klarar det.
Jag är nöjd om jag går in igen när börsen dykt 40-50%, då har jag räddat mycket pengar och har sannolikt en lång resa uppåt. Bottnar den inte exakt där utan jag köper på uppgång är det fortfarande mycket bättre än att ha suttit kvar med aktier under denna rekordmässiga börskrasch.
Jag är nöjd om jag går in igen när börsen dykt 40-50%, då har jag räddat mycket pengar och har sannolikt en lång resa uppåt. Bottnar den inte exakt där utan jag köper på uppgång är det fortfarande mycket bättre än att ha suttit kvar med aktier under denna rekordmässiga börskrasch.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
jag är en oerfaren amatör som hade tur den här gången. Men min poäng är att jag tror att folk försöker intala sig själva att de inte bryr sig, men det är klart dom gör egentligenleby skrev:
Tror det är få som är lika duktiga som dig på att pricka toppen innan ett större fall. Börsen stod väl på topp runt 18 feb om jag minns rätt. Bra för dig såklart, jag är inte lika insatt och riskerar nog att missa uppgången som ju kommer så jag har inte sålt. Just nu ligger mina värdepapper på samma nivå som 1/1 2019. Jag har ju egentligen inte förlorat något men självklart missat förtjänsten om jag liksom du sålt helt rätt tidpunkt.
Jag tror att för oss som inte har bättre info än majoriteten så är det bäst att sitta still om man har värdepapper i stabila större bolag. Månadsspara är det bästa sättet för oss amatörer för att köpa någorlunda rätt.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Jag valde att börja sälja av när börsen hade gått -6%, men resonerade att jag inte skulle drabbas av panik så sålde endast ca 10% av mitt innehav (tyvärr). Har sedan dess sålt ca 50% till men alldeles för sent, nu hoppas jag nästan att det ska fortsätta ner lite till så att jag slipper vara så bitter.
Den stora frågan nu är när det är dags att gå in och vad vad ska satsa på? Många flygbolag och liknande är ju billiga nu, men frågan är hur lång tid återhämtningen tar (om de inte kånkar)...
Den stora frågan nu är när det är dags att gå in och vad vad ska satsa på? Många flygbolag och liknande är ju billiga nu, men frågan är hur lång tid återhämtningen tar (om de inte kånkar)...
Jag har gjort ganska lite. Bytt PPM till räntefonder och räddat en del nedgång där. Inte sålt av några aktier, den jag har störst innehav av ligger jag fortfarande plus på och det fundamentala har inte ändrats så den kommer tillbaka förr eller senare.
Lagt in en liten chanspost i oljebolag då även oljan ligger i botten, även om det tar 3 år tills oljan är tillbaka på $50 så blir det en bra deal.
Har månadssparande i fonder, där har jag fyllt på med 2-3 större köp på vägen ner. Avvaktar ett tag och följer utvecklingen, det kan bli ännu mer ner härifrån. Håller ett vaket öga på ädelmetallerna också, kan bli explosivt uppåt om det väl börjar röra sig. Som vid finanskrisen senast.
Lagt in en liten chanspost i oljebolag då även oljan ligger i botten, även om det tar 3 år tills oljan är tillbaka på $50 så blir det en bra deal.
Har månadssparande i fonder, där har jag fyllt på med 2-3 större köp på vägen ner. Avvaktar ett tag och följer utvecklingen, det kan bli ännu mer ner härifrån. Håller ett vaket öga på ädelmetallerna också, kan bli explosivt uppåt om det väl börjar röra sig. Som vid finanskrisen senast.
Men det du inte förstår är ju att pengarna man har på börsen är pengar du inte behöver nu. Det är inte alls märkligt, jag har mina poster och de kommer att gå upp igen, de jag köper vid låga nivåer ger lägre gav.S SueCia skrev:Tycker de som förlorat på detta resonerar så sjukt märkligt. ”Jag bryr mig inte, det är si och så många år kvar till jag ska ha pengarna.
Bryr man sig inte när man förlorar 20-30% på ett par veckor så förstår jag inte ens varför man bryr sig om att spara?
jag förlorade 6% innan jag sålde av, efter det har det dykt minst 25% till. Jag bryr mig fortfarande om de 6% jag förlorade ...
Och för att rätta dig, jag har inte FÖRLORAT en enda krona på ett par veckor. Du förlorar endast när du realiserar sälj på minus. Du har heller aldrig tjänat en enda krona förrän du säljer.
Du förlorade 6% för att du sålde. Om du bryr dig om de 6% du gick minus, då är de pengar du antagligen inte har råd att avvara, det visste du ju innan.
Det är därför jag inte bryr mig för att jag är långsiktigt och inte nervös över detta. Kollade exakt procent jag ligger på idag. Och säljer jag allt idag så ligger jag 20% plus. Alltså är de inne i ett läge där man fyller på snart.
Volvo ligger sämst till med -31%. Så varför ska jag sälja ens ? Den ligger ju som sagt i 19 år till.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
jag önskar jag hade din ekonomiRkarlsson skrev:Men det du inte förstår är ju att pengarna man har på börsen är pengar du inte behöver nu. Det är inte alls märkligt, jag har mina poster och de kommer att gå upp igen, de jag köper vid låga nivåer ger lägre gav.
Och för att rätta dig, jag har inte FÖRLORAT en enda krona på ett par veckor. Du förlorar endast när du realiserar sälj på minus. Du har heller aldrig tjänat en enda krona förrän du säljer.
Du förlorade 6% för att du sålde. Om du bryr dig om de 6% du gick minus, då är de pengar du antagligen inte har råd att avvara, det visste du ju innan.
Det är därför jag inte bryr mig för att jag är långsiktigt och inte nervös över detta. Kollade exakt procent jag ligger på idag. Och säljer jag allt idag så ligger jag 20% plus. Alltså är de inne i ett läge där man fyller på snart.
Volvo ligger sämst till med -31%. Så varför ska jag sälja ens ? Den ligger ju som sagt i 19 år till.
Diskussionen om att man inte förlorat innan man säljer är så motsägelsefull att jag inte orkar ha den. Går börsen ner 20% imorron har du förlorat 20%, att du kan vinna tillbaks dom förändrar inte det.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
att säga att man är ”långsiktig” verkar vara en omskrivning för att ”inte bry sig”Rkarlsson skrev:Men det du inte förstår är ju att pengarna man har på börsen är pengar du inte behöver nu. Det är inte alls märkligt, jag har mina poster och de kommer att gå upp igen, de jag köper vid låga nivåer ger lägre gav.
jag tycker man är bra mycket mer långsiktig om man säljer sina volvoaktier när krisen var ett faktum och köper igen när det sjunkit, du behöver inte ens träffa botten för att vara mer ”långsiktig” än den som inte gjorde något alls
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Problemet är inte att sälja i rätt tid, problemet är att folk inte köper tillbaka, när det ser som svartast ut, lång tid innan orsaken till nedgången är över ska man köpa igen. Exempelvis idag.
Timestamp 20200318 OMXS30=1337
Timestamp 20200318 OMXS30=1337
Problemet med börsvärdet är just att det är påhittat - man antar att alla aktier kan säljas till samma pris, men det gäller ju bara den första bråkdelen. När de första sålts "under marknadsvärdet" har ju det påhittade värdet av de sista också sänkts. Samma om värdet stiger.
Som jag förstod så har du inte varit på börsen så länge.S SueCia skrev:jag önskar jag hade din ekonomitänk att kunna förbli känslomässigt helt opåverkad även om dina besparingar går upp i rök
Diskussionen om att man inte förlorat innan man säljer är så motsägelsefull att jag inte orkar ha den. Går börsen ner 20% imorron har du förlorat 20%, att du kan vinna tillbaks dom förändrar inte det.
att säga att man är ”långsiktig” verkar vara en omskrivning för att ”inte bry sig”
jag tycker man är bra mycket mer långsiktig om man säljer sina volvoaktier när krisen var ett faktum och köper igen när det sjunkit, du behöver inte ens träffa botten för att vara mer ”långsiktig” än den som inte gjorde något alls
Jag upprepar. Så länge du inte tryckt på köp/sälj så har du varken förlorat eller vunnit. Enda gången du förlorat utan att trycka på sälj är om bolaget går i konkurs.
Diskussionen är väsentlig på börsen, om den går ner 20% till imorgon har jag inte förlorat ett enda öre. Om börsen går upp 200% imorgon har jag inte vunnit ett enda öre. Om jag inte realiserar köp eller sälj så är det inte ett skvatt värt.
Att skriva att man är långsiktig är inte omskrivning av något överhuvudtaget. Att du relaterar det till att "inte bry sig" är din tolkning. Det är bara respektlöst att tro att man inte bryr sig alls.
Volvoaktien ligger på min sons konto, säljer jag den NU så gör jag bara honom en stor otjänst och han förlorar på det.
Jag ber dig att nu när du inte vågar handla, läs en bok, läs om några av världens rikaste människor hur de resonerar. Kolla vad buffet gjort. Eller om du vill välja en svensk så rekommenderar jag dig aktiestinsen, burk-curt är en intressant filur också.
Min åsikt och många andras är att du är den som förlorat här då du sålde på -6% jag beklagar din förlust.
Du var tyvärr för sent ute för att vara med i uppgången, men nu har du ju chansen att kanske tjäna igen dina förlorade pengar. Om du har nerverna.
Och ja, för mig är pengarna på börsen "känslomässigt opåverkat". De är pengar kommer jag ju leva utan till min pension och sonens konto till han fyller 20, men man har ju såklart en buffert med.
Men visst, de hade väl varit kul och sälja på toppen, men jag ska ju inte ha pengarna till något.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
hypotetisktRkarlsson skrev:Som jag förstod så har du inte varit på börsen så länge.
Jag upprepar. Så länge du inte tryckt på köp/sälj så har du varken förlorat eller vunnit. Enda gången du förlorat utan att trycka på sälj är om bolaget går i konkurs.
Diskussionen är väsentlig på börsen, om den går ner 20% till imorgon har jag inte förlorat ett enda öre. Om börsen går upp 200% imorgon har jag inte vunnit ett enda öre. Om jag inte realiserar köp eller sälj så är det inte ett skvatt värt.
Att skriva att man är långsiktig är inte omskrivning av något överhuvudtaget. Att du relaterar det till att "inte bry sig" är din tolkning. Det är bara respektlöst att tro att man inte bryr sig alls.
Volvoaktien ligger på min sons konto, säljer jag den NU så gör jag bara honom en stor otjänst och han förlorar på det.
Jag ber dig att nu när du inte vågar handla, läs en bok, läs om några av världens rikaste människor hur de resonerar. Kolla vad buffet gjort. Eller om du vill välja en svensk så rekommenderar jag dig aktiestinsen, burk-curt är en intressant filur också.
Min åsikt och många andras är att du är den som förlorat här då du sålde på -6% jag beklagar din förlust.
Du var tyvärr för sent ute för att vara med i uppgången, men nu har du ju chansen att kanske tjäna igen dina förlorade pengar. Om du har nerverna.
Och ja, för mig är pengarna på börsen "känslomässigt opåverkat". De är pengar kommer jag ju leva utan till min pension och sonens konto till han fyller 20, men man har ju såklart en buffert med.
Men visst, de hade väl varit kul och sälja på toppen, men jag ska ju inte ha pengarna till något.
Jag sålde av 40k kr i aktier i ett bolag med 6% förlust, bolaget fortsätter sjunka med ytterligare 30% varpå jag köper in mig för dessa 40k kr igen och har nu betydligt fler andelar
Du däremot sitter kvar med dina pengar i detta bolag genom hela fallet, menar du då fortfarande att det är jag som förlorat 6% trots att jag ökat min andel med drygt 30% för samma summa pengar. ?
Jag har relativt stora tjänstepensionsfonder och gick faktiskt in och gjorde min årliga runda efter julen och justerade lite. Efter 10 år av otroliga uppgångar och kanske 10-15 år kvar innan pension så kände jag att det var dags att lägga om till lite mer sansad portfölj, 20% i räntefonder, breda index fonder och en del Kina. Är så otroligt glad idag att jag lugnade ner innehavet. Med tanke på de nedgångar som jag tror kommer så gäller det att sitta i båten med rätt hand idag.
Jag tror de inte att detta bara "studsar tillbaka" utan snarare sidled, pengarna måste ta vägen ngnstans, men knappast på lika bred front som de senaste åren.
Jag tror de inte att detta bara "studsar tillbaka" utan snarare sidled, pengarna måste ta vägen ngnstans, men knappast på lika bred front som de senaste åren.