2 416 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Borrskruvdragare - vad är skillnaden?
Jag har nu läst en hel hög trådar. De flesta handlar om nån som vill ha köptips och 99% av tipsen är "jag har den här - köp den" eller "köp en xxx (valfritt bra märke)".
Tittar man på Makita, Blå Bosch eller annat "bra märke" så har de ju så många modeller. Kan inte varje märke bara ha en 12-voltare, en 18-voltare och en slagdragare? Men eftersom de inte har det så är det ju nåt jag missar så vad är skillnaden mellan alla dessa 18-voltare?
Tittar man på Makita, Blå Bosch eller annat "bra märke" så har de ju så många modeller. Kan inte varje märke bara ha en 12-voltare, en 18-voltare och en slagdragare? Men eftersom de inte har det så är det ju nåt jag missar så vad är skillnaden mellan alla dessa 18-voltare?
De har ofta lite olika vikt, hastighet och kraft, även om de använder samma batteri. Sedan så kan de vilja sälja en lite billigare version, exempelvis med kolborstar, och en lite dyrare version med borstfri motor. Att erbjuda flera snarlika produkter kostar inte tillverkaren så mycket men hjälper till att fånga upp kunder med specifika önskemål (Exempelvis låg vikt eller högt varvtal).
Vikt, styrka, vinkel på skaft (rakt eller vinklat), batteritid, växellåda (plast, metall), fukttålighet, damtålighet, chuck (10mm, 13mm, snabb) borst eller borstlös (borstlös är stark direkt på låga varv) osv.
Däremot så bör du inte överarbeta ditt beslut om du inte har specifika krav.
Däremot så bör du inte överarbeta ditt beslut om du inte har specifika krav.
Det har jag inte (specifika krav alltså). Vill mest ha en bra. Har vid olika tillfällen lånat många olika 18-voltare av ”bra märke” och vet att det jag vill ha. Min nuvarande Blå Bosch 12V är sjukt smidig men orkar bara det den orkar och min gamla Grön Bosch 14,4 V är orkar inte heller det den blå inte orkar och är för trött . Vill inte lägga en förmögenhet men ”vill ha en bra”. Och orkar inte läsa på hur mycket som helst för jag tror inte det hjälper mig (lite som du säger @fixarpelle att inte överarbeta beslutet.
Har fått in siktet på en gsr 18 V-EC FC2 som verkar vara smidig med alla tillbehör men får se.
Har fått in siktet på en gsr 18 V-EC FC2 som verkar vara smidig med alla tillbehör men får se.
Det kan kanske vara bra med en med fler växlar för att orka med.
Du kan också läsa på hur många Nm som olika modeller orkar med.
En med borstlös motor är att föredra.
I den prisklassen skulle jag nog titta på en Festool eller Fein också, men Bosch blå är nog ok också.
Nästan alla märken har numera så att du kan köra samma batterier på andra maskiner också.
Snabbt byte av borrar mm är också trevligt.
Snyggt jobb med altanen...
I den prisklassen skulle jag nog titta på en Festool eller Fein också, men Bosch blå är nog ok också.
Nästan alla märken har numera så att du kan köra samma batterier på andra maskiner också.
Redigerat:
Jag brukar titta på styrkan i högsta växeln jag tycker den är viktigare än max nm.
Vad är det för typ av arbeten du utför när de befintliga inte räcker till?
De flesta maskiner är rätt bra idag med några enstaka undantag för vissa billighetsmaskiner men allt beror på vad maskinen används till.
Jag gav bort en ryobi som jag köpte riktigt billigt på en kampanjdag och testat en del till en bekant och han är överförtjust i den medan jag snarare ansåg att den fungerar till det mesta men inte mer än så.
Det är behovet som styr vi använder alla maskinerna olika.
De flesta maskiner är rätt bra idag med några enstaka undantag för vissa billighetsmaskiner men allt beror på vad maskinen används till.
Jag gav bort en ryobi som jag köpte riktigt billigt på en kampanjdag och testat en del till en bekant och han är överförtjust i den medan jag snarare ansåg att den fungerar till det mesta men inte mer än så.
Tack så mycket!O Otsef skrev:Det kan kanske vara bra med en med fler växlar för att orka med.
Jag har hittat den på en rea så dess vanliga prisklass är inget för mig. Det som lockar mest är nog de olika tillbehören, både vinkelchucken och hörnchucken känns som de behövs ibland och slagborrsadaptern kommer nog mest ligga i lådan, men kan komma till användning.
(När jag gjorde altanen körde jag med lånad slagskruvdragare i stommen.)
Jag skulle nog klara mig de flesta 18-voltare tror jag, men som jag skrev ovan så lockar tillbehören i just denna Bosch en del en hel del. Häromdan skruvade jag in skruv i regel. Ingen stor fransking men kände ändå att jag ville gå på dem manuellt med momentnyckel efteråt. Inget fel på nån av dem, men det känns som de fyller samma funktion, och ingen av dem är stark nog när det blir tungt. Kanske kompletterar med en slagdragare senare.F fixarpelle skrev:Jag brukar titta på styrkan i högsta växeln jag tycker den är viktigare än max nm.
Vad menas med styrkan i högsta växeln? Jag hittar bara info om hastighet på växlarna (se nedan).
Tekniska data:
Vridmoment, max. (hård skruvdragning) 50 Nm
Vridmoment, max. (mjuk skruvdragning) 31 Nm
Varvtal obelastad (1:a/2:a växeln) 0 – 500 / 0 – 1.700 varv/min
Chuckvidd, min./max. 1,5 / 13 mm
Spindelgänga 1/2"
Momentlägen 18+1
Redigerat:
Jag tvekar inte på att den blir bra och om du vill ha de tillbehören så är det rätt för dig.
Det är en borstlös maskin vilket har en del fördelar.
Det är den mjuka skruvdragningen som är viktig och över 30 är helt ok, det hårda förbandet säger egentligen inget alls.
Om du drar många franska och grövre skruv så bör du fundera över att investera i en slagskruvdragare som komplement.
Det är en borstlös maskin vilket har en del fördelar.
Det är den mjuka skruvdragningen som är viktig och över 30 är helt ok, det hårda förbandet säger egentligen inget alls.
Om du drar många franska och grövre skruv så bör du fundera över att investera i en slagskruvdragare som komplement.
Klicka här för att svara