Har en enkel 750W Bosch som sliter hårt ibland. Funderar på om det finns ngn billig maskin med bra växlar så man blanda mindre mängder bruk (har annars tombola) och såga med hålsåg (dosfräs) i massivträ. Antar att man vill ha en maskin med hög effekt och låg växel.

Någon som har några tips på en maskin, gärna under 2000kr?

//Larsa

Jag kör med principen att en maskin skall klara fler saker så man slipper köpa mängder med verktyg - Som iofs är ganska kul.

Jag kör med min Makita HR2470T för att blanda mindre mängder och köra hålsågar upp till 120mm - Så har man en proppmaskin och en nätt bilmaskin i samma. Helt klart rätt kurs hos Axminster.
Iofs 780W så den är inte mycket mer än den du redan har, bara i veckan har jag blandat gipsputs, kakelfix och flytspackel. Inga som helst problem.
För de riktigt tunga grejerna har jag en gammal Hitachi som är konstant lågväxlad och knäcker handleden innan den slutar att dra... vet inte om man hittar sådana maskiner idag..

Jag har en extra lågvarvig kinamaskin från Jula eller Rusta. Tror den kostade 399:- eller nåt sånt. Helt värdelös att borra med men suverän att blanda betong med.

vojma skrev:
[länk] + [länk] = borde fungera.
Jag har föregångaren till den maskinen (samma spec.) och en visp som jag svetsat ett sds fäste på att blanda bruk med. Det fungerar helt okej om man inte kör väldigt små satser då den går lite för fort (går inte att reglera hastigheten) och bruket istället sitter på väggarna i spannen.

Mikael_L
Jag använder en tvåväxlad grön bosch både att blanda bruk/flytspackel med och hålsågar. Ibland kör jag även med den när det ska borras lite mer och grovt, för att inte behöva ladda batteridragren konstant, då kör jag på högväxeln.
Jag kom över den på rea, butiksdemoex som såldes ut.

Några hundratal rpm på lågväxeln och kanske en 600W funkar bra. Men jag har inte så stor diameter på bruksblandaren heller, underlättar säkert en del.

Samma här, kör en 200 kr gul och ful borrmaskin från ÖB med växel, perfekt för "långhålsborrning" och bruksblandning, har kört riktigt hårt med den men det är bara kabeln och chucken som håller på att ge upp nu efter 5 år och då har jag jag blandat totalt 400 kg flytspackel och 200 kg fix och fog med den maskinen. "Finborrmaskinen" vill jag inte få in betongdamm i lager och kol

Mikael_L
Mikael_L skrev:
Jag använder en tvåväxlad grön bosch ...

...Några hundratal rpm på lågväxeln och kanske en 600W funkar bra.
Nu har jag den i min hand:
Bosch PSB-2RE
0-800rpm, 0-2600 rpm.
700W.

Den låga växeln hade förvisso gärna fått vara ännu lägre utväxlad.

Men visst är det ett budgetalternativ detta. Den där 2-handtagsmakitan vore ju självklart mums, eller motsvarande modell av blå Bosch eller DeWalt har också en fin stark lågväxlad.

Biltema har en sak som varvar 400 på lågvx

//Erik

stilofunk skrev:
Jag köpte den har borrmaskinen på Ebay för 1800 för någon månad sedan:

[länk]

Jag har svårt att se att den inte räcker till för borrning i trä och metall! Borrhammaren från Hilti sköter om betongjobben.
Jag har en liknande Bosch, men tror den heter 20 eller 22.
Den kommer att göra precis det jobb du förväntar dig.

jag vill ändå slå ett slag för en dedikerad blandare, jag köpte en i 700-kronors klassen på Jula efter att genom åren haft ihjäl tre borrmaskiner på blandningsuppdrag (en bra och två skräpmaskiner). Blandaren från Jula är stark och effektiv (dock inte till håltagning...)
Typ en sådan här http://www.jula.se/farg-och-cementblandare-009009

Lättare att rengöra och dra igång än tombolan när man vill blanda en säck bara.

Jo jag har kikat på julas blandare, den verkar vettig. Men sen är det ju det där med hålsågning.
Vilken maskin på biltema var det som hade 400 rpm?

Larsa skrev:
Vilken maskin på biltema var det som hade 400 rpm?
Hum, undrar om jag drömt, eller om det är en annan maskin nu... :/
art: 17017 är den 2vx maskinen, dock 900rpm på 1'an.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.