Jag skulle vilja ha en schysst borrjigg till skruvdragaren, eftersom jag inte har någon lust att baxa in en pelarborr i bilen..
Jag tänker mig något i stil med CO's variant nedan, fast bättre/gedignare/annat ord för dyrare.
Den ska gå att låsa likt en tving på arbetsstyckens högkant så att man t.ex. kan borra för dolda konsoller i en hylla eller göra en rad hål "i varandra" utan att borren halkar in i det första hålet (jag tänker glidlåsning i bärlister till massiva skivor).
Har någon sett/provat något vettigt alternativ?
Jag tänker mig något i stil med CO's variant nedan, fast bättre/gedignare/annat ord för dyrare.
Den ska gå att låsa likt en tving på arbetsstyckens högkant så att man t.ex. kan borra för dolda konsoller i en hylla eller göra en rad hål "i varandra" utan att borren halkar in i det första hålet (jag tänker glidlåsning i bärlister till massiva skivor).
Har någon sett/provat något vettigt alternativ?
Produkter som diskuteras: "Borrjigg"
Borr- och skruvjigg Wolfcraft
Jigg för dolda skruvar
830 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 219 inlägg
Gör en som den på bilden, fast i metall. Svetsa fast på en valfri tving.
Protool GDP 320 A (finns i 460, 650 för större borrdjup) är ett riktigt rejält, gediget och precist borrstöd. Finns tillbehör så att man kan spänna fast det på en kant, och att borra "hål i hål" lär inte vara några problem - borrstyrningen är riktigt trevlig - dock funkar den bara om du har långa borr. Borrstyrningen går dock att plocka bort. Jiggen går att vinkla upp till 45 grader. Är dock stor , tung och dyr.
En jag känt mig lite sugen på är:
http://www.wolfcraft.de/jcatalog_generated/en/products/product_groups/857_product.html
Har tyvärr inte fingrat på någon irl.
Men den löser kanske inte alla dina uppräknade uppgifter, men kanske någon annan.
Finessen att kunna borra mitt på runda ämnen är t.ex. lite kul.
http://www.wolfcraft.de/jcatalog_generated/en/products/product_groups/857_product.html
Har tyvärr inte fingrat på någon irl.
Men den löser kanske inte alla dina uppräknade uppgifter, men kanske någon annan.
Finessen att kunna borra mitt på runda ämnen är t.ex. lite kul.
Mnja..jag tänker mig någon nättare lösning än stativ till maskinen.
Jag vet att jag har sett en variant på någon av de amerikanska siterna, men jag minns inte vilken. Syftet med den var att kunna göra "mortise & tenon-fogar".
Jag lägger hellre min energi på att bygga saker än att tillverka verktygen som behövs för att bygga dom, så att klydda med hempulade prylar går bort.
Jag vet att jag har sett en variant på någon av de amerikanska siterna, men jag minns inte vilken. Syftet med den var att kunna göra "mortise & tenon-fogar".
Jag lägger hellre min energi på att bygga saker än att tillverka verktygen som behövs för att bygga dom, så att klydda med hempulade prylar går bort.
Varför inte använda handöverfräsen? Den är ju perfekt för hålrader.
/Kent
/Kent
Borrande frässtål? Det borde väl finnas i de flesta vanliga dimensioner. Dessa är ju iofs bra mycket dyrare än borren.
Jag borrade nyligen 133 hål i en skiva för ett egenbyggt MFT med en 20mm borrande fräs i handöverfräsen/överhandsfräsen (vilket var det nu?
) Enda haken med detta var förutom priset på stålet just det att det faktiskt är en fräs. Glider man det minsta i sidled så blir hålet något ovalt. 
Jag borrade nyligen 133 hål i en skiva för ett egenbyggt MFT med en 20mm borrande fräs i handöverfräsen/överhandsfräsen (vilket var det nu?
Festool har i lite olika dimensioner med 8 mm skaft. Från ca 4 mm till ca 20 mm, tror jag att det var. Jag har en 10 mm som jag har använt vid golvläggning. Mycket smidigare än att ta golvbrädorna till pelarborren. Nu kom jag på att jag har 5mm och 35mm till hålradsystemet också.
Verkar vara en otroligt trevlig manick!...men saftigt prissatt med 489§...Kanske kan man göra sin egen version på något smart sätt.bengtn skrev:
Att fräsa hålen funkar väl, men känns meckigare än att borra. Till dolda konsoller (excentriska pinnar) så når väl inte fräsen tillräckligt djupt heller?
Jag misstänker att prylen jag hade sett var denna. Den var alltså till för vanliga plugg och inte tenons. Den hade nog funkat till mina projekt om den hade fler "bushings" med metriska mått.
"Self-Centering Dowelling Jig
This dowelling jig automatically centers itself on any board from 3/8" to 2-3/8" wide.
It comes with two sets of removable bushings for hole sizes 1/4", 5/16" and 3/8", allowing you to drill two holes of the same size at one setting. An extra bushing set of these three sizes (one of each) is available.
Hole sizes 7/16" and 1/2" do not require bushings."
Jag misstänker att prylen jag hade sett var denna. Den var alltså till för vanliga plugg och inte tenons. Den hade nog funkat till mina projekt om den hade fler "bushings" med metriska mått.
"Self-Centering Dowelling Jig
This dowelling jig automatically centers itself on any board from 3/8" to 2-3/8" wide.
It comes with two sets of removable bushings for hole sizes 1/4", 5/16" and 3/8", allowing you to drill two holes of the same size at one setting. An extra bushing set of these three sizes (one of each) is available.
Hole sizes 7/16" and 1/2" do not require bushings."
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Hur djupt behöver du komma och med vilken diameter?
Går det inte jämnt ut på slutet med tumstorlekarna eller vad är problemet?
Går det inte jämnt ut på slutet med tumstorlekarna eller vad är problemet?


