P
Jag skulle vilja ha en schysst borrjigg till skruvdragaren, eftersom jag inte har någon lust att baxa in en pelarborr i bilen..
Jag tänker mig något i stil med CO's variant nedan, fast bättre/gedignare/annat ord för dyrare.
Den ska gå att låsa likt en tving på arbetsstyckens högkant så att man t.ex. kan borra för dolda konsoller i en hylla eller göra en rad hål "i varandra" utan att borren halkar in i det första hålet (jag tänker glidlåsning i bärlister till massiva skivor).

Har någon sett/provat något vettigt alternativ?

• 204828_A_2007-07-04_074553_633.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör en som den på bilden, fast i metall. Svetsa fast på en valfri tving.

Protool GDP 320 A (finns i 460, 650 för större borrdjup) är ett riktigt rejält, gediget och precist borrstöd. Finns tillbehör så att man kan spänna fast det på en kant, och att borra "hål i hål" lär inte vara några problem - borrstyrningen är riktigt trevlig - dock funkar den bara om du har långa borr. Borrstyrningen går dock att plocka bort. Jiggen går att vinkla upp till 45 grader. Är dock stor , tung och dyr.

P
Mnja..jag tänker mig någon nättare lösning än stativ till maskinen.
Jag vet att jag har sett en variant på någon av de amerikanska siterna, men jag minns inte vilken. Syftet med den var att kunna göra "mortise & tenon-fogar".

Jag lägger hellre min energi på att bygga saker än att tillverka verktygen som behövs för att bygga dom, så att klydda med hempulade prylar går bort.

Jag vet inte om denna räknas som ett vettigt alternativ men nog verkar den klara det mesta. Bridge City Toolworks har ju rätt mycket spännande för den som inte har vett att hålla i plånboken :)
/B

Varför inte använda handöverfräsen? Den är ju perfekt för hålrader.

/Kent

U
Har oxå funderat på överhandsfräsen men det blir inte så många strl på borr som man kan färsta i den och ett borr e ofta allt för lång om man inte kan ha mellanlägg. Några tips på hur man löser detta?

Borrande frässtål? Det borde väl finnas i de flesta vanliga dimensioner. Dessa är ju iofs bra mycket dyrare än borren.

Jag borrade nyligen 133 hål i en skiva för ett egenbyggt MFT med en 20mm borrande fräs i handöverfräsen/överhandsfräsen (vilket var det nu? :-)) Enda haken med detta var förutom priset på stålet just det att det faktiskt är en fräs. Glider man det minsta i sidled så blir hålet något ovalt. :-(

Festool har i lite olika dimensioner med 8 mm skaft. Från ca 4 mm till ca 20 mm, tror jag att det var. Jag har en 10 mm som jag har använt vid golvläggning. Mycket smidigare än att ta golvbrädorna till pelarborren. Nu kom jag på att jag har 5mm och 35mm till hålradsystemet också.

bengtn skrev:
Jag vet inte om denna räknas som ett vettigt alternativ men nog verkar den klara det mesta. Bridge City Toolworks har ju rätt mycket spännande för den som inte har vett att hålla i plånboken :)
/B
Verkar vara en otroligt trevlig manick!...men saftigt prissatt med 489§...Kanske kan man göra sin egen version på något smart sätt.

P
Att fräsa hålen funkar väl, men känns meckigare än att borra. Till dolda konsoller (excentriska pinnar) så når väl inte fräsen tillräckligt djupt heller?

Jag misstänker att prylen jag hade sett var denna. Den var alltså till för vanliga plugg och inte tenons. Den hade nog funkat till mina projekt om den hade fler "bushings" med metriska mått.

"Self-Centering Dowelling Jig

This dowelling jig automatically centers itself on any board from 3/8" to 2-3/8" wide.
It comes with two sets of removable bushings for hole sizes 1/4", 5/16" and 3/8", allowing you to drill two holes of the same size at one setting. An extra bushing set of these three sizes (one of each) is available.

Hole sizes 7/16" and 1/2" do not require bushings."

• 25k6401-dsp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur djupt behöver du komma och med vilken diameter?

Går det inte jämnt ut på slutet med tumstorlekarna eller vad är problemet?

P
Hålet till konsolerna ska vara 12 mm och ca 120 mm djupa.
Har jag räknat rätt så blir tumstorlekarna hela tiden aningen för små, men det kan man iofs borra upp.

vart det någon jigg???
Nyfiken då jag står i samma dilemma, behöver borra rakt o djupt och orkar bara inte släpa hem 60kg pelarborr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.