14 598 läst ·
29 svar
15k läst
29 svar
Borrhammare?
Sida 1 av 2
Ska sätta upp staket på min bergiga tomt och tänkte att jag kunde
använda en borrhammare för att borra hål och sedan sätta ned en stolpsko och gjut lite runt den... borde ju bli bra?
Dock så klarar bara borrmaskinen 12mms hål som störst i granit, stolpskorna jag hittat
har större "pinnar" än så...
Vad ska man göra? köpa ny maskin som klarar större diameter eller hitta på en annan lösning för att fästa stolparna?
maskinen är en Black & Deckar KD960KC.
använda en borrhammare för att borra hål och sedan sätta ned en stolpsko och gjut lite runt den... borde ju bli bra?
Dock så klarar bara borrmaskinen 12mms hål som störst i granit, stolpskorna jag hittat
har större "pinnar" än så...
Vad ska man göra? köpa ny maskin som klarar större diameter eller hitta på en annan lösning för att fästa stolparna?
maskinen är en Black & Deckar KD960KC.
Glöm B&D borren om det är en vanlig slagborr. Du kommer inte att få vettiga hål denna livstid
i granit.
Hyr en vettig borrhammare på närmaste byggmarknad; Makita, DeWalt, Bosch eller liknande. Ta en maskin runt 4-5kg, även om små borrhammare (2-3kg) klarar 24mm så blir det lite tröttsamt i längden om du skall borra många hål.
Det är en borrhammare du skall ha, inte en slagborrmaskin.
Hyr en vettig borrhammare på närmaste byggmarknad; Makita, DeWalt, Bosch eller liknande. Ta en maskin runt 4-5kg, även om små borrhammare (2-3kg) klarar 24mm så blir det lite tröttsamt i längden om du skall borra många hål.
Det är en borrhammare du skall ha, inte en slagborrmaskin.
Jo men troligen inte av den kalibern som behövs för att göra detta jobb på ett smidigt sätt. För maskinens men främst din egen hälsas skull som vi rekomenderar detta.swecul skrev:
Hyr du en "riktig" så går detta jobbt snabbt och smidigt. Som geschwint sa, en Bosch(blå), DeWalt eller makita...eller allra helst en hilti med ordentlig effekt så blir det som att skära i smör
Sen rekomenderar jag någon form av kem-ankare för att fästa järnen, det sitter bokstavligen som berget.
något i stil med ; http://www.tradera.com/auction/aid_27557384
eller; http://www.jula.se/Butik/default.asp?pf_id=SE-001003
Eller menar ni någon variant som inte normala människor köper?
eller; http://www.jula.se/Butik/default.asp?pf_id=SE-001003
Eller menar ni någon variant som inte normala människor köper?
Hiltin funkar bra för det du skall göra. DeWalt'en kanske är för liten beroende på hur många hål och vilken diameter.
Men jämför specarna för DeWalt med din B&D, DeWalt är snudd på halva vikten men slår mycket hårdare.
Hyr en riktigt bra borrhammare för staketet och behåll B&D till husbehov om du är nöjd med den.
Men jämför specarna för DeWalt med din B&D, DeWalt är snudd på halva vikten men slår mycket hårdare.
Hyr en riktigt bra borrhammare för staketet och behåll B&D till husbehov om du är nöjd med den.
hade hoppats att jag kanske kunde spara mig en slant... det ca 40 hål jag måste borra,
plus ett 10-tal mellanstora stenar jag tänkte spränga med snigeldynamit...
fasar bara för att hyran av maskin kommer springa iväg om jag ska hinna med allt detta.... om jag inte kör en 24 timmars maraton!
plus ett 10-tal mellanstora stenar jag tänkte spränga med snigeldynamit...
fasar bara för att hyran av maskin kommer springa iväg om jag ska hinna med allt detta.... om jag inte kör en 24 timmars maraton!
Det är nog ingen fara med hyran. Om du hyr en ganska stor maskin, t.ex en Hilti TE96, så kommer du att hinna både borra hålen och fika innan dagen är slut. Om du skall borra dia 20 mm i granit med en sådan, går det förvånansvärt fort. 10-20 cm per minut? Om du går upp till dia 25 mm, går det betydligt långsammare. Se till att planera var hålen skall vara och markera med sprayfärg i förväg innan du går till hyrfirman.swecul skrev:
var på ramirent idag och tittade på en hyggligt stor hilti som jag ska bila upp golv med. vet inte om det är samma maskin som man borrar i berg med men den kostade 170 + moms per dygn. mejslar/borr tillkommer. rätt ok tycker jag om det hjälper dig.
gescwindt>Va? *sneglar på DW'n och Hiltin som sparkar skiten ur det mesta tyngre*
/Kent
/Kent
Jag menar naturligtvis att det skall vara proffsmaskiner och inget annat. Fast sparka skiten ur... det vet jag inte
Exempel: Hiltis TE76 är prestandamässigt (kraft) likvärdig med Makitas HR4500C, fast Makitan är lättare och mindre... Varför finns det oftast Makita eller Hilti om man skall hyra en borrhammare av klass. Jag ser sällan DeWalt på hyrfirmor..
Skall man borra ett större antal stora (>20mm) hål i granit så spelar det ingen roll om man tar en DeWalt, Makita eller Hilti. Dom kommer alla att fixa jobbet om den är dimensionerad för det. Om hålet tar 25 sekunder eller 30, who cares om det inte är en tävling och det är det ju inte.
Exempel: Hiltis TE76 är prestandamässigt (kraft) likvärdig med Makitas HR4500C, fast Makitan är lättare och mindre... Varför finns det oftast Makita eller Hilti om man skall hyra en borrhammare av klass. Jag ser sällan DeWalt på hyrfirmor..
Skall man borra ett större antal stora (>20mm) hål i granit så spelar det ingen roll om man tar en DeWalt, Makita eller Hilti. Dom kommer alla att fixa jobbet om den är dimensionerad för det. Om hålet tar 25 sekunder eller 30, who cares om det inte är en tävling och det är det ju inte.
Det där med låga slagenergier verkar gälla överlag för Hiltis maskiner. Varför vet jag inte. Kan det vara att Hilti anser att det krävs mer massa per slagenergi än vad andra tillverkare gör? Att maskinerna antingen får för dålig livslängd eller att massan i maskinen inte svarar tillräckligt mot den höga energin och att operatören då får för dålig arbetsmiljö?geschwint skrev:
Har man ingen maskin så kan man göra som de gjorde förr då man borrade genom att slå på ett borr med en slägga (mycket hög slagenergi) samtidigt som en orädd person höll i borret och vred det runt.