Byggahus.se
Hejsan!

Planerar att köpa en borrhammare, och har haft några olika genom åren, allt ifrån en stor meec, som var lite väl otymplig till makitas lilla 12v.

Det finns ju två huvud-typer av dessa.
Vertikal motor t:ex
Batteridriven Makita tigersåg med svart och turkos design och borstlös motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och horisontell motor
Makita borrmaskin, trådlös, borstlös motor, blå/svart, batteridriven, 40V max, verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



vad är egentligen anledning till dessa 2 olika designer och finns det några uppenbara fördelar eller nackdelar kring dom?

vad jag har upplevt är att vertikal är lite kompaktare, men klumpigare. Och den horisontella är motsatsen, längre men lite smidigare.
Båda modellerna har likvärdig slag-styrka och rotations hastighet.
Vilka föredrar du, och varför?
 
tja är pest elr kolera

mindre model enklare att förvara längre model när längre borrar enhand i tak m.m

har själv den mindre varianten.. och utan stödhandtag är kroppens form skön att hålla i när man borrar :D
 
Till små maskiner av den första typen kan det finnas ett tillbehör i form av dammsugare som är riktigt smidigt. Kanske finns till andra typen också men verkar ovanligare då det oftast verkar vara instegsmodeller?
Tror det är lättare att bygga första typen med bra avvibrering, så är det iaf på mina borrhammare, tex sitter bakre handtaget löst kopplat mot resten.
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Tackar tackar, så det verkar helt enkelt bara vara tycke eller smak som avgör? Inga
Maskinella fördelar med någon konstruktion?
Kollar jag tillbehören, verkar båda modellerna ha möjlighet till inbyggda dammsugare. Men båda verkar onekligen blir än mer klumpiga.
Makita-batteridriven rengörare för byggdam med HEPA-filter, teleskoprör, och genomskinligt behållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Turkos handhållen batteridriven dammsugare av märket Makita med HEPA-filter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



gillar själv Bosch speed clean borr, men kräver ju en dammsugare bredvid såklart.
En borrspets i närbild, på ett träunderlag, med skärpedjup som suddar bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Veronica.
Helt klart den kompakta, just för att den är lika bra och blir inte 1 meter lång med en 400 mm borr. Enklare att köra med en hand också, eftersom vikten är närmare handen. Psychics!
 
Instämmer gillar den kortare typen pga, smidighet med kort borr. Samt vid grov borrning sitter vikten med ofset som är längre från det bearbetande verktygets centrum vilket agerar motvikt. Rent mekaniskt så har du väll vilka många kugg växlar på bägge maskinerna? Men min erfarenhet är att det är slag funktionen som blir trött först. Så välj med kroppen
 
C
Tycker den vertikala är bekvämare. Och vanligare, min bild är att modellserierna bara brukar ha någon enstaka "picka" i den mindre änden av skalan. Ofta utan mejslingsfunktion, vilket jag ofta använder.
 
Det är klart att det finns mekaniska fördelar med att inte ha motorn i samma plan som borren, och det är därför det inte finns några kraftigare modeller som är byggda så...

Eftersom slagfunktionen måste vara i samma plan som borren, och motorn måste växlas ner, blir det mycket saker att få plats med... Att ha motorn i vinkel mot borren gör att man automatiskt får nerväxlingen när man byter riktning, och man kan ha slagcylindern så nära borren som möjligt...
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det är klart att det finns mekaniska fördelar med att inte ha motorn i samma plan som borren, och det är därför det inte finns några kraftigare modeller som är byggda så...

Eftersom slagfunktionen måste vara i samma plan som borren, och motorn måste växlas ner, blir det mycket saker att få plats med... Att ha motorn i vinkel mot borren gör att man automatiskt får nerväxlingen när man byter riktning, och man kan ha slagcylindern så nära borren som möjligt...

Hejsan!
Tack så hemskt mycket för allas svar, väldigt intressant att höra.
Verkar som om vertikal är att föredra, både baserat på vad samtliga verkar tycka men även som Dan påpekar rent mekaniska fördelar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.