Det ligger till och med en Metabo BE 622 S R+L och skräpar i ett skåp. En schysst borrmaskin, men utan slag och med sladd så den har jag inte använt på ett tag. Det enda den kan gör som GSB 18 V-2-Li:n inte fixar är väl att blanda bruk. Och då kanske kärnborrning också. Fast borrhammaren har ju nästan 3 ggr så hög effekt.

Jag har denna kärnborrmaskinen http://www.amazon.de/dp/B003LYKEX0/ref=pe_386171_37038021_pe_217221_31005211_3p_M3T1_dp_1
med en 63mm borrkrona och jag testade att köra utan utan vatten men det hände inte så mycket kändes som jag hade fått stå där hela dan, dammade mest. Jämfört med 5-10 min med vatten.
Ska du göra fler hål än att du kan göra allt på en dag så lönar det sig att köpa, sen är det alltid kul att ha maskiner hemma :)

Aha, det är så det funkar. Jag har asdålig koll på kärnborrning, har varken sett eller provat det. Jag trodde vattnet var till för att kyla borren så att den inte skadas av värmen.

Ja vattnet är till att kyla borret, kanske föra bort damm och smörja lite me. Jag är inget proffs, vet bara att det gick dåligt utan vatten ;)

Här fanns en instruktion. Känns som man borde kunna fixa det här med jula-maskinen om man har en SDS+-pinne att sätta diamantborren på.

[video=youtube;P0Pj9zzPN0s]https://www.youtube.com/watch?v=P0Pj9zzPN0s[/video]

Det verkar finnas betonghålsågar som man kör torra som i filmen, men mest i mindre diametrar.

Undrar vad en sån rackare säger om armering?

Går gör det säkert men jag är skeptisk. Betonghålsten är som att borra i smör i jämförelse mot armerad betong.

M
pelpet skrev:
Det ligger till och med en Metabo BE 622 S R+L och skräpar i ett skåp.
Den har ingen överlastkoppling va? Då kanske det blir farligt. Jag har själv en sådan att vispa bruk med och kraft finns ju....

Är det inte bättre att hyra om det är engångsarbete?
Har en mindre borrhammare med bilfunktion, men när jag t.ex. vid några få tillfällen bilat för avlopp i golv har jag hyrt en riktig stor Hilti-maskin.
Det är inte värt pengarna att ha en sådan liggande ifall behov uppstår.

Fast nu har jag ju redan maskinen, så det jag behöver köpa är kärnborret. Så det jag funderar på är om kärnborrning är görbart med min utrustning - eller om det blir sämre resultat, tar 5 ggr så lång tid eller helt enkelt riskerar att misslyckas.

När man borrade hål i mina källarväggar för slangar till bergvärme hade man speciell maskin för det, tror faktiskt det fanns fästen som bultades i väggen, de hålen var ju lite grövre förvisso.
Så har du 150mm betongbjälklag med armering så tycker ju jag att din maskin känns klen för ett hål på 60-70mm.
Eller så är ja för lat och väljer den enklaste lösningen även om det kostar lite mera;)

pelpet skrev:
Det blev en ful, röd, lätt begagnad Meec för trehundrafemti spänn på tradera komplett med kvitto. Den är tung som ett as och man vill helst inte starta den utan hörselkåpor men den åt sig genom tegel hur lätt som helst.

Det är en SDS+ maskin. Går det att använda den till kärnborrning, dvs håltagning i betong? Det finns ju billiga hålsågar på aliexpress. Och hur gör man då. Antar att man måste stänga av hammarfunktionen, sätta på någon form av extra chuck och sedan såga och kyla om vartannat.
Jag har använt en sådan här borrkrona för att ta upp 68 mm diameter i betong: http://www.amazon.de/Wolfcraft-5483000-Hohlbohrkrone-inklusive-Spanndorn/dp/B003CRE37O

Med en sådan kör man med slagfunktionen påslagen och inget vatten eller liknande behövs. Just den där modellen klarar 50 mm djup. Vet inte om det finns längre eller djupare versioner för djupare hål.

Redigerat:
Att köra kärnborr utan vatten är som att piska en död häst, ger inget!

Du kommer ta dig en liten bit sen blir det pall.

Vattnet har man både till kylning och till att transportera bort betongen man "slipar" bort.

Så är det ett hål så hyr istället för att rappla omkring med fel grejer.

anden2000 skrev:
Jag har använt en sådan här borrkrona för att ta upp 68 mm diameter i betong: [länk]

Med en sådan kör man med slagfunktionen påslagen och inget vatten eller liknande behövs. Just den där modellen klarar 50 mm djup. Vet inte om det finns längre eller djupare versioner för djupare hål.
Verkar ju trevligt. Hur klarar den armering?

Undrar om den finns för 160mm hål (skorsten).

Vet tyvärr inte hur den klarar armering. Har inte stött på det vad jag vet.

Sådär, då fick jag testköra maskinen med lite bilning. Och det gick ju hyfsat bra. På en halvtimme eller så så lyckades jag splittra upp den här ca 15 cm tjocka, oarmerade betongklumpen som sopskåpet stått på. DSC_0009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dock kändes vibrationerna av i ena handen och det tog väl en kvart innan det gick över. Kanske jag som hållit maskinen för hårt, eller så är avvibreringen inte särskilt bra. Det känns som att man inte vill stå och bila i timmar med den här maskinen iallafall.

Hur fungerar det på dyrare maskiner? Det här är första och enda gången jag bilat betong.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.