10 674 läst ·
15 svar
11k läst
15 svar
Borrhammare från JULA [ändrat slagborr -> borrhammare/mod]
Sida 1 av 2
Hej,
Jag har provat att borra i mitt garage men det går inte särskilt bra. Det är ett skyddsrum, och givetvis har jag en borrhamare / slagborr.
Ska nu köpa en ny borrhammare och ser Jula´s för 379kr.
http://www.jula.se/borrhammare-620-w-1-8-j-122924
Någon som provat den ? Eller rekommenderar ni någon annan bättre utan att ruinera sig.
Tack för svar.
Jag har provat att borra i mitt garage men det går inte särskilt bra. Det är ett skyddsrum, och givetvis har jag en borrhamare / slagborr.
http://www.jula.se/borrhammare-620-w-1-8-j-122924
Någon som provat den ? Eller rekommenderar ni någon annan bättre utan att ruinera sig.
Tack för svar.
Hej,
Du skriver att du har "borrhammare/slagborr" - om det är en slagborr du försöker borra med i armerad betong så förstår jag att det inte går. Det är stor skillnad mellan slagborrmaskiner och borrhammare.
Borrhammaren du länkar till kommer att klara uppgiften bra tror jag om det bara är några hål i väggen du ska göra. De största skillnaderna med att gå upp i pris är nog kvalité och ergonomi men om den endast används någon gång om året så är det säkert OK med Jula.
Du skriver att du har "borrhammare/slagborr" - om det är en slagborr du försöker borra med i armerad betong så förstår jag att det inte går. Det är stor skillnad mellan slagborrmaskiner och borrhammare.
Borrhammaren du länkar till kommer att klara uppgiften bra tror jag om det bara är några hål i väggen du ska göra. De största skillnaderna med att gå upp i pris är nog kvalité och ergonomi men om den endast används någon gång om året så är det säkert OK med Jula.
Redigerat:
Jag menar borrhammare
OK. Vad är det för borrhammare? Om det inte fungerar med den så kanske det är borren det är "fel" på? Kraftigt armerad betong är segt att borra i men det går med en bra borrhammare och bra borr (Det flyger gnistor...).
Själv har jag lånat en liknande Meec av en arbetskamrat men jag tror den hette Meec PowerTools. Den fungerade finfint. Borrade 20 hål med en diameter av 30 mm och ett djup på 35-40 cm i stenar för att snigeldynamita på ett par timmar med denna. Själv har han använt maskinen till mycket och den såg ut att hålla för det mesta. Dock fick man ta en fikapaus efter någon timme då maskinen kändes lite varm, men längre än så bör man vill inte köra då händerna domnar lite när det vibrerar så mycket, kanske just vibrationerna är lite mindre på proffsiga maskiner, men det har jag egenlitgen inte några belägg för utan spekulerar mest
Jo, det stämmer bra, vibrationerna är generellt sett mycket lägre på proffsmaskiner.dsub skrev:Själv har jag lånat en liknande Meec av en arbetskamrat men jag tror den hette Meec PowerTools. Den fungerade finfint. Borrade 20 hål med en diameter av 30 mm och ett djup på 35-40 cm i stenar för att snigeldynamita på ett par timmar med denna. Själv har han använt maskinen till mycket och den såg ut att hålla för det mesta. Dock fick man ta en fikapaus efter någon timme då maskinen kändes lite varm, men längre än så bör man vill inte köra då händerna domnar lite när det vibrerar så mycket, kanske just vibrationerna är lite mindre på proffsiga maskiner, men det har jag egenlitgen inte några belägg för utan spekulerar mest
Köpte en likadan när jag bilade upp golvet i källaren, funkade bra på trånga ställen och fick jobba hårt tills jag nästan var klar, då gick den i två delar, hela slagmekanismen ramlade ut.
Gick tillbaka med skrotet till Jula där jag fick tillbaka pengarna utan frågor.
En vecka senare köpte jag en ny när Jula sålde dem 100:- billigare så nu har jag en ny "vettig" borrmaskin på landet. Har borrat 20 mm i berg utan problem med den. Finns säkert bättre men till det priset så, helt ok!
En vecka senare köpte jag en ny när Jula sålde dem 100:- billigare så nu har jag en ny "vettig" borrmaskin på landet. Har borrat 20 mm i berg utan problem med den. Finns säkert bättre men till det priset så, helt ok!
Ok tack för svar. Med tanke på priset och era bedömningar så ska jag köpa den och prova. Alternativet är att lägga till en 1000-1500kr och få en bättre , men det känns lite overkill.
Kunde inte hålla tassarna borta när lidl sålde en borrhammare med mejselfunktion igår. Kände lite på den i butiken och för det priset verkade den helt ok, så jag slog till. Testade den lite igår och den funkade kanon samt att den e lättare å smidigare är de billiga på jula å liknande. Läste lite i manualen och då visade det sig att det är einhell som säljer den och det klassar jag i alla fall högre än meec å power super duper även om det inte e hilti. För hemmafixare som mig själv som kommer att använda maskinen ibland så tror jag det är ett vettigt köp.
Jag tror att denna skulle vara ett bättre alt. än Lidl-varianten ovan: http://www.jula.se/borrhammare-fbh-1100kd-1100-w-3-6-j-122921
Köpte en sådan 2006 fast då var den gul annars identiskt. Jag tog ner kakel i ett badrum och i ett kök med den. Fungerade hur bra som helst, men visst den är både tyngre och vibrerar mkt mer än dyrare maskiner. Har även borrat ca 20st hål i djävulsbetong som en vanlig slagborr som bara smälte borr vid borrning i väggen, inga som helst problem med Jula mskinen. Gick även över till grannarna när de hade stört mig tillräckligt länge med sina slagborrsförsök och de var evigt tacksamma!jorgenkarls skrev:Hej,
[länk]
Tack för svar.
Har själv denna borrhammaren och är mycket nöjd med den. Visst den skakar en del men det är väl det, som tidigare påpekats, som skiljer de "billiga" från dyrare varianter.nanowire skrev:
Jag stod och höll i den borrhammaren som trådskaparen länkar till men upplevde att det den lite dyrare var så pass mycket "smidigare".
Kan rekommendera den.
Henrik
Dessutom har den väl ung. dubbla slagstyrkan också vilket lär märkas om man bilar med den...Sailorman skrev:
Edit: 100:e inlägget. Får väl fira det, och att det är fredag, med en god whisky i kväll...
Redigerat:
Jag körde med en Hilti TE5 i helgen. VIlken brutal skillnad , gick hur smidigt som helst.