Rent krasst beror det väl på vad som står i avtalet vem som ska stå för extrakostnaderna? Sen tycker jag det verkar lite väl klent att bara kunna borra 110 meter. Till borriggen brukar man ha en kompressor som klarar 30 bar, så det ska inte vara några problem att trycka upp borrkaxet från 200 meters djup även om hålet är fyllt med vatten.
Är det någon ny trend att borrarna kör med billiga/slitna grejer som inte håller måttet?

• Gilla
hasse_61 och 4 till
  • Laddar…
Karrock
useless useless skrev:
Rent krasst beror det väl på vad som står i avtalet vem som ska stå för extrakostnaderna? Sen tycker jag det verkar lite väl klent att bara kunna borra 110 meter. Till borriggen brukar man ha en kompressor som klarar 30 bar, så det ska inte vara några problem att trycka upp borrkaxet från 200 meters djup även om hålet är fyllt med vatten.
Är det någon ny trend att borrarna kör med billiga/slitna grejer som inte håller måttet?
Det var väl inte supertydligt beskrivet här, skulle ju kunna vara zonberg med total spolvattenförlust (säger man så även på luftborrning?) Att kaxet slutar komma upp helt enkelt. Ev i kombination med att borra fast kronan. Lättare i det läget att skylla på berget än egen utrustning.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Så här ser offerten ut. Finns inga övriga villkor eller friskrivningar.

Tycker också det var konstigt att de inte kom ner längre. Många grannar bara ett kort stenkast bort har borrhål på 210 m.

• Offertdokument för värmepumpinstallation med beskrivning, priser exklusive moms och ROT-avdrag detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Cfr22
  • Laddar…
bra då gäller din offert även om vissa kostnader ökar, finns ingen anledning att betala mer för att det är två hål. Normalt har ju borrdelen av offerten flera friskrivningar.

• Gilla
Hemtorparen och 1 till
  • Laddar…
Tycker det låter jätterimligt att du lägger till 6 papp på foderrör. Var glad att detta verkar vara ditt största problem än så länge! Också billigt med 6k för att fortsätta ha en bra relation med de som har makten över ditt hus värme och varmvatten.

• Gilla
NoiseMaker och 6 till
  • Laddar…
H Hazelberg skrev:
Borrhålen är inte ens 2 meter ifrån varandra ser det ut som. Har ju hört att man inte får borra närmare än 20 meter från grannes hål för att det kan minska deras tillgängliga energi. Känns som att samma logik borde gälla här...
Men om vattenflödet är stort bör den risken bli mindre. Jag utgår från att 20 m avstånd är baserat på "normalt" vattenflöde. Jag hade varit nöjd med den här lösningen (förutsatt att området inte är känt för att tidvis ha låga grundvattennivåerna. För tillfället är de ju höga)

• Gilla
mrcooper89 och 1 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Tycker det låter jätterimligt att du lägger till 6 papp på foderrör. Var glad att detta verkar vara ditt största problem än så länge! Också billigt med 6k för att fortsätta ha en bra relation med de som har makten över ditt hus värme och varmvatten.
Givet hur offerten är utformad, vad är rimligt med det?

• Gilla
Hemtorparen och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Givet hur offerten är utformad, vad är rimligt med det?
Baserat på offerten där det ingår 6 meter och ett borrdjup på 210 meter. Inget om antal hål. Kanske finns en sida 2 med förtydliganden, friskrivningar och detaljer om tillkommande kostnader.

• Gilla
Syltmunk och 1 till
  • Laddar…
210 m ger ungefär 10 kW värmeeffekt från berget oavsett ett eller två hål. De båda borrhålen hämtar värmen från berget som omger hålen med en viss omkrets.

Det bör inte bli någon större skillnad om avståndet är 19 m längst ner. Jag hade valt att borra hål nummer två 15-20 m längre för säkerhets skull och då uppnått ca 12 kW vilket verkar vara den effekt som värmepumpen kan plocka upp enligt specen.

Allt beror på husets värmeeffektbehov vid DVUT. Man vill undvika eltillsats en normalvinter med ca -15 - -18 grader utomhus.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D
H Hazelberg skrev:
Ska installera bergvärme och har godkänt offert som inkluderar 210 meters borrhål. Idag när de borrade märkte de att det var för mycket vatten i hålet när de kom ner till ca 110 meter och därför inte kunde fortsätta borra. På eget bevåg har de borrat ett till hål på ca 110 meter för att energin ska räcka till. De menar att detta blir en fullt likvärdig lösning.

Jag har några funderingar som jag gärna får ert perspektiv på:
- Stämmer det att 2 grundare hål är lika bra som 1 djupt? Tänker att temperaturskillnaden på olika djup borde ha en viss effekt.
- Inget har sagts om merkostnader för det extra hålet, och det fanns inga friskrivningar eller liknande i offerten. Är rädd att de ändå kan säga att de behöver höja priset, har de rätt till det eller ej? Vår budget passade precis som det var. Som sagt, jag informerades inte om det andra hålet förrän det redan var gjort.

Edit: Ett tillägg, borrhålen ser ut att bara ligga 1,5-2 meter ifrån varandra.
Två hål är lika bra som ett, inga problem där. Det viktiga är att den mängd aktivt borrhål som borras dimensioneras mot din bergvärmepump.

Att hålen ligger ca 2m från varandra bör inte ha betydelse för dig heller. Det finns ett krav om 20m avstånd från intilliggande borrhål om det är tex en grannfastighet, detta har att göra med att man kan kyla ut varandras borrhål. Permafrost. (Det kan finnas risk att du plockar för mycket energi genom två grundare hål men jag hade inte vart orolig.)

Exempel. I ditt fall har din bergvärmeanläggning en viss effekt. Kommer även en granne och borrar nära dig och kopplar in sin bervärmeanläggning så finns alltså två anläggningar som tömmer berggrunden på energi. Då är det viktigt att hålens avstånd på 20m i medeldjup efterföljs annars är risken stor för utkylning.

Det du behöver kolla är med kommunen om du behöver uppdatera ditt borrtiillstånd, formalia att helt enkelt uppge två hål med viss längd istället för ett. Men papper kan vara viktigt så jag skulle kolla detta innan betalning.

Kolla även om de gradat hålen eller ej, kan vara intressant för dig att veta.

Är du orolig och vill klarlägga allt innan betalning, kontakta SGU, de bör kunna svara.

Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
och då uppnått ca 12 kW vilket verkar vara den effekt som värmepumpen kan plocka upp enligt specen.
Enligt specen är uteffekten 12 kW. Vid ett COP på 5 kommer då 9,6 kW från berget och 2,4 kW från elen som driver kompressorn.

• Gilla
Gillar att bygga och 1 till
  • Laddar…
J JBa skrev:
Baserat på offerten där det ingår 6 meter och ett borrdjup på 210 meter. Inget om antal hål. Kanske finns en sida 2 med förtydliganden, friskrivningar och detaljer om tillkommande kostnader.
Du har förstås rätt. Jag missade den raden i offerten när jag läste (i mobilen). Det blir svårt att neka en extra kostnad för foderrör.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Du kan nog vara trygg.
Förra ägaren till vårt hus borrade för bergvärme och pga mycket vatten så blev te tvingade att borra två hål. Våra hål ska går rakt ner men ligger ca 10 meter ifrån varandra och vi har inget problem med effekten från dem.

Angående om borrarna är klena som inte kan borra förbi vatten så hade vårt första hål ett flöde på 50 kubik i timmen. Enligt en granne så var det en mindre flod från tomten och ut på gatan så jag kan förstå att det börjar bli bökigt under sådana omständigheter.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
H Hazelberg skrev:
Så här ser offerten ut. Finns inga övriga villkor eller friskrivningar.

Tycker också det var konstigt att de inte kom ner längre. Många grannar bara ett kort stenkast bort har borrhål på 210 m.
Det står ju iofs där: 6 m foderrör ingår, därefter 990kr/m
Så den kostnaden komemr du nog få tugga i dig.

Men var det den enda oförutsedda på en såpass stor kostnad så är det ju bara att gratulera...man brukar väl säga att man ska räkna med +50% pris och +30% i tid när man lejer ut, och det omvända när man gör själv

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P
H Hazelberg skrev:
Ska installera bergvärme och har godkänt offert som inkluderar 210 meters borrhål. Idag när de borrade märkte de att det var för mycket vatten i hålet när de kom ner till ca 110 meter och därför inte kunde fortsätta borra. På eget bevåg har de borrat ett till hål på ca 110 meter för att energin ska räcka till. De menar att detta blir en fullt likvärdig lösning.

Jag har några funderingar som jag gärna får ert perspektiv på:
- Stämmer det att 2 grundare hål är lika bra som 1 djupt? Tänker att temperaturskillnaden på olika djup borde ha en viss effekt.
- Inget har sagts om merkostnader för det extra hålet, och det fanns inga friskrivningar eller liknande i offerten. Är rädd att de ändå kan säga att de behöver höja priset, har de rätt till det eller ej? Vår budget passade precis som det var. Som sagt, jag informerades inte om det andra hålet förrän det redan var gjort.

Edit: Ett tillägg, borrhålen ser ut att bara ligga 1,5-2 meter ifrån varandra.
Juridiskt borde det ses som en icke godkänd ÄTA (Ändring, Tillägg och Avgående).
En ÄTA måste godkännas skriftligt av beställaren.
Dvs. utföraren har ingen rätt till ersättning för merkostnader utan ett godkännande.

• Gilla
Cajh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.