Är i startgroparna att installera en bergvärmeanläggning.
Har nu haft två företag ute på besök och blir en aning fundersam på borrdjup.
Företag 1 vill borra 140 meter och företag 2 vill borra 200 meter.
Företag 2 vill borra 200 meter med motiveringen ”det är lika bra för man vet ju inte hur effektivt det är i berget”..
företag 1 är övertygad om att 140 meter duger gott.
Har inga närliggande grannar för referenser. Bor en bit ut på landet i mellersta Sverige.
200 meter kanske inte är fel men det innebär också en betydlig extra kostnad..
hur ska man tänka?

Borrdjupet styrs ju av vilken effekt du behöver ta ut för att värma huset.

Det finns några skäl att borra djupare än vad som är strikt nödvändigt. Dels blir olika hål olika "bra". Det beror på hur det är med vattentillströmning. Vatten som rör sig i berget för med sig värme.

Sedan ger det en viss framtidssäkerhet att ha ett djupare hål. Många som installerade bergvärme för 15 - 20 år sedan och nu byter upp sig till en modernare pump, får borra nya hål, eftersom det gamla är för grunt (borrfirmorna vill inte borra vidare på bef. hål, stor risk att borren fastnar). En modern bergvärmepump är effektivare än den gamla. Så om vi tänker oss att huset i ett givet ögonblick behöver 10 kW värme, så levererar pumpen ut 10kW, i den gamla pumpen kommer då kanske 6 eller 7 kw från berget, resten är tillförd el som driver kompressorn (och blir värme). I den nya pumpen kanske 8 - 8,5 kw kommer från berget resten är tillförd eleenergi. Då behöver man ett djupare borrhål för att få ut så mycket värme ur berget. I gengäld sjunker elkostnaden.

Det ger också en framtidssäkerhet om ditt behov ökar, du kanske bygger ut huset någon gång i framtiden.

Ett djupare borrhål ger dessutom liiite högre verkninsggrad på bervärmepumpen, men jag har förstått att det är marginellt. Ju djupare hålet är desto mindre kyls det ner vid användning.

Hur stor är skillnaden i kostnad? (vi borrade 240 m men vi har ett stort och inte så väldigt tätt hus)

Men två till synes likvärdiga företag rekommenderar två så olika djup. Det gör mig lite förbryllad. Energibehovet är drygt 8Kw.
Givetvis inser jag att ju djupare ju bättre men om nu ett företag säger att 140meter räcker gott då blir man som novis fundersam.
Lägger man ut så mycket pengar så vill man ju det ska bli så effektivt som möjligt i förhållande till kostnaden.
Har inte fått offert 2 än men lite snabb Google innebär 60 meter djupare borrning drygt 15000kr.
Ingen stor summa i sammanhanget men samtidigt kanske inte nåt man vill betala om det inte behövs.

• Gilla
joniv
  • Laddar…
Jag hade lätt tagit 200 m helt plötsligt kanske ni bygger pool också, och den kräver mer än huset av pumpen.

• Gilla
Reqans och 1 till
  • Laddar…
Jag hade nog valt ett större borrdjup för de pengarna. Det räcker säkert med 150 m, men ack så surt om det inte går att få ut tillräckligt med värme ur hålet. Att pannan behöver toppa upp med elspets pga klent hål kan snabbt äta upp de där 15 000...

(är jag jävig, jag har ju redan valt ett större borrdjup själv? )

• Gilla
Reqans och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.