4 966 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
borrdjup bergvärme
hej.ska konvertera från direktel till vattenburet+bergvärme och ska sätta in en thermia 10kw.har borrat 2x160m varav över 300m aktivt skulle vara roligt att veta vad ni tror om det.
har 195kvm+30kvm garage som ska värmas.13 element ska sättas i kåken och har tänkt sätta 3 l garaget.bör jag inkludera en volymförstorare i systemet?är inte så insatt men har läst en del här och ni verkar ha koll
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Det är aldrig fel, pumpen kommer att gå längre stunder (och även stå still längre) och det sparar på kompressorn.
Du som verkar köra tung bil, det är ju starterna som sliter på motorn.
Protte
Du som verkar köra tung bil, det är ju starterna som sliter på motorn.
Protte
du kan säkert klara dig utan volymförstorare, men 150-200 liter hjälper säkert till en del.
när du köper radiatorer så är det viktigt att det blir rätt, detta är viktigaste komponeneten i systemet (mycke viltigare än borra & värmepump !!!)
du ska dmensionera dom så du får Extremt lågtemp system, detta gör att värmepumpen jobbar bättre & att den ger högre COP, samt håller elpatronen borte långre tid.
nöj dig inte med standard dimensionering som är att det behövs 50-55 graders vatten den kallste dagen på året, utan du ska helst ner på de siffror man har på golv värme system, ner mot 40-45 grader den kallaste dagen.
när du köper radiatorer så är det viktigt att det blir rätt, detta är viktigaste komponeneten i systemet (mycke viltigare än borra & värmepump !!!)
du ska dmensionera dom så du får Extremt lågtemp system, detta gör att värmepumpen jobbar bättre & att den ger högre COP, samt håller elpatronen borte långre tid.
nöj dig inte med standard dimensionering som är att det behövs 50-55 graders vatten den kallste dagen på året, utan du ska helst ner på de siffror man har på golv värme system, ner mot 40-45 grader den kallaste dagen.
har vid offertförfrågan krävt att det ska överdimensioneras.både vp och radiatorer dvs pris inte allt.offerterna låg på mellan 220-250m borra,anlitade borrning själv och tog till lite extra när man ändå håller på.
kanske det vart lite för mycket?
kan det innebära problem?
kanske det vart lite för mycket?
kan det innebära problem?
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Risken att du bottenfryser hålet minskar ju djupare (mer aktiv längd) du har.
Det enda problemet är väl i din plånbok.
Ditt resonemang kommer att hålla elpatron borta och ger dig låga driftskostnader, men investeringen blir högre.
Fortsätt så.
Protte
Det enda problemet är väl i din plånbok.
Ditt resonemang kommer att hålla elpatron borta och ger dig låga driftskostnader, men investeringen blir högre.
Fortsätt så.
Protte
det blir inga probelm med för djup borra, bara det att priset stiger ganska mycke när man måste ha 2 hål istället för ett.
gissningsvis så är en borra på 200m även den lite överdimensionerad (jag vet inte din nuvarande förbrukning)
200m klarar du längdmässigt utan att göra 2 borror, bara borraren har bra grejor
gissningsvis så är en borra på 200m även den lite överdimensionerad (jag vet inte din nuvarande förbrukning)
200m klarar du längdmässigt utan att göra 2 borror, bara borraren har bra grejor
jag anser att ska det ändå göras så gör riktigt.
24000kw förra året,har braskamin+luft-luft pump.
borrning gjord av kompis till bra kurs
24000kw förra året,har braskamin+luft-luft pump.
borrning gjord av kompis till bra kurs
Utan att på något sätt utge mig för att vara expert på det här så vill jag ändå säga det som redan har kommit fram i tråden.
Att överdimensionera elementen redan nu är aldrig fel, de kommer säkerligen hålla under 2 värmepumpars livstid om inte mer.
Sen skriver du att du också vill överdimensionera VP. Det kommer kanske göra att du behöver en volymförstorare för att minska antal start / stopp.
Personligen skulle jag nog börja med elementen och räkna lite på dem för att sen kombinera det med en VP som verkar vettig, kan du göra lite egna beräkningar på det så kan du ju också kolla offerterna.
Att dimensionera radiatorerna i överkant kan såvitt jag vet inte ge några problem, däremot så finns det ju risker med en för stor VP då den får starta /stoppa allt för mycket.
Att överdimensionera elementen redan nu är aldrig fel, de kommer säkerligen hålla under 2 värmepumpars livstid om inte mer.
Sen skriver du att du också vill överdimensionera VP. Det kommer kanske göra att du behöver en volymförstorare för att minska antal start / stopp.
Personligen skulle jag nog börja med elementen och räkna lite på dem för att sen kombinera det med en VP som verkar vettig, kan du göra lite egna beräkningar på det så kan du ju också kolla offerterna.
Att dimensionera radiatorerna i överkant kan såvitt jag vet inte ge några problem, däremot så finns det ju risker med en för stor VP då den får starta /stoppa allt för mycket.
en värmepump går oftast att ställa in så den jobbar hyfsat även om den är överdimensinerad, men det krävs alltid att radiatorsystemet avger mer effekt än vad värmepumpen kan produsera! mycket viktigt, o kan du få radiatorsystemet ännu större så är det bara fördelar med det & kan inebära att volymförstorare inte behövs
hej och tack för er hjälp.nu har jag kört vp i ett dygn och skulle vilja få hjälp med att ändra längden på loggtiden.ska enligt manualen gå att ställa mellan 1 till 60 men ej hur man gör.
skulle vara roligt att räkna hur många starter det blir
har en thermia g2
skulle vara roligt att räkna hur många starter det blir
har en thermia g2
Klicka här för att svara