Hej,

Vi ska bygga ett nytt hus och då sätta in bergvärmepump Nibe S1156+VPB. Vi har ett hus på två våningar 115+115kvm + källare på 130kvm inkl. garage. Källaren blir också mestadels boyta. Golvvärme på alla våningar.

Vårt hus behöver, enligt hustillverkare, 185m aktivt borrdjup, men vi ska också ta höjd för en framtida pool på 4x8m. Då verkar det rekommenderas 1m extra borrdjup per kubik. Antar man 1,5m pooldjup så får man då 48m extra, alltså 233m borrdjup.

Vi har fått två olika besked. Antingen borra ett hål 240m eller dubbla hål á 150m.

Tror ni det räcker med ett hål på 240m eller ska man satsa på två stycken?

Med vänlig hälsning,

Jag har inget att bidra med gällande beräkningen, men när vi borrade för bergvärme för några år sedan frågade jag borraren hur djupt de kunde borra. Han hade borrat 380 m med samma borrigg. 240 m borde alltså inte vara något problem.

Det som eventuellt kan bli en begränsning är slingans längd. Vår pump är specad för max 400 meter slang tror jag, så hålet kan inte vara djupare än 200 meter om man inte tar en grövre slang eller sätter dit en kraftigare cirkulationsump.

Jag skulle borra 2x200 meter. Inte å mycket dyrare än 2x150, men du har höjd för större pool och effektivare värmepump i framtiden.

Jag skulle sätta en vanlig poolvärmepump till poolen, dom har bättre COP än bergvärmepump under poolens uppvärmningssäsong. Hålet får dessutom bättre chans till återhämtning.

Håller med ovanstående, sätt en "vanlig" poolvärmepump till poolen. En sådan kostar oftast ungefär som värmeväxlare och rördragning för anslutning till bergvärmepumpen, och har högre effektivitet under sommaren när man värmer poolen. Lägger du till ökat slitage på bergvärmepumpen och att du måste borra djupare hål så tror jag du sparar pengar på att välja poolvärmepump istället för att värma med bergvärmen.

Men generellt, snåla inte på hålet när du väl borrar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.