1 925 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Borrars spets- och släppningsvinkel
Hej,
Finns här någon borrguru eller någon som har länk eller liknande till uppgifter om optimal spets- och släppningsvinkel på borr för olika material?
Har använt "standardborr" med 118gr spetsvinkel och okänd släppningsvinkel men då dom börjar bli slöa så tänkte jag börja slipa om dom själv på en Tormek med borrslipjigg och då med för materialet bäst vinklar.
Tänker i första hand på aluminium (6082) där jag fått fram att 130gr spetsvinkel är att föredra. Har dock inte hittat uppgift om släppningsvinkel, samt nickelsilver (55 Cu, 18 Ni, 27 Zn).
Finns här någon borrguru eller någon som har länk eller liknande till uppgifter om optimal spets- och släppningsvinkel på borr för olika material?
Har använt "standardborr" med 118gr spetsvinkel och okänd släppningsvinkel men då dom börjar bli slöa så tänkte jag börja slipa om dom själv på en Tormek med borrslipjigg och då med för materialet bäst vinklar.
Tänker i första hand på aluminium (6082) där jag fått fram att 130gr spetsvinkel är att föredra. Har dock inte hittat uppgift om släppningsvinkel, samt nickelsilver (55 Cu, 18 Ni, 27 Zn).
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Om man inte sysslar med industriell produktionsplanering där det gäller att borra massor av hål med bäst ekonomi så är det oftast överkurs att grotta ner sig i skärdata. Vassa borr är överlägsna slöa dito, det räcker långt för en homegamer.
Det är helt riktigt och så har jag tidigare tänkt men när jag nu ändå har utrustningen och ska slipa borren så kan jag ju lika gärna göra det optimalt i alla fall.Asgarvad skrev:
Klicka här för att svara