Hej,
Finns här någon borrguru eller någon som har länk eller liknande till uppgifter om optimal spets- och släppningsvinkel på borr för olika material?

Har använt "standardborr" med 118gr spetsvinkel och okänd släppningsvinkel men då dom börjar bli slöa så tänkte jag börja slipa om dom själv på en Tormek med borrslipjigg och då med för materialet bäst vinklar.

Tänker i första hand på aluminium (6082) där jag fått fram att 130gr spetsvinkel är att föredra. Har dock inte hittat uppgift om släppningsvinkel, samt nickelsilver (55 Cu, 18 Ni, 27 Zn).

Om jag minns rätt finns det ganska utförlig information om det ämnet i mitt exemplar av Karlebo handbok (från 1977 tror jag, samma bör finnas i andra upplagor också).

Om man inte sysslar med industriell produktionsplanering där det gäller att borra massor av hål med bäst ekonomi så är det oftast överkurs att grotta ner sig i skärdata. Vassa borr är överlägsna slöa dito, det räcker långt för en homegamer.

• Gilla
Alltgår och 2 till
  • Laddar…
I Gsssson skrev:
Om jag minns rätt finns det ganska utförlig information om det ämnet i mitt exemplar av Karlebo handbok (från 1977 tror jag, samma bör finnas i andra upplagor också).
Ah, har för mig ett jag har ett exemplar av Karlebo stående och bortglömd någonstans.
Ska försöka leta fram den.

• Gilla
INTP
  • Laddar…
Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
Om man inte sysslar med industriell produktionsplanering där det gäller att borra massor av hål med bäst ekonomi så är det oftast överkurs att grotta ner sig i skärdata. Vassa borr är överlägsna slöa dito, det räcker långt för en homegamer.
Det är helt riktigt och så har jag tidigare tänkt men när jag nu ändå har utrustningen och ska slipa borren så kan jag ju lika gärna göra det optimalt i alla fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.